    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości
    Date: Tue, 31 Mar 2009 21:27:45 +0200

    Witam,

    wiedziałam, że kiedyś ten problem mnie dopadnie. To jak przeznaczenie...

    Proszę Was ślicznie o konsultację, ewentualnie wskazanie mojego błędnego
    rozumowania w temacie następującym:

    Jest sobie małżeństwo.
    Posiadają nieruchomość w postaci gruntu we współwłasności małżeńskiej.
    W pewnym okresie zaczynają grunt ten dzierżawić spółce z o.o.(spółka A),
    której są notabene wspólnikami, choć to chyba nieistotne dla dalszych
    komplikacji.

    Spółka na wynajmowanym gruncie stawia sobie halę produkcyjną. Stan ten trwa
    kilka lat, po czym spółka A buduje inną halę i w innym miejscu, tę
    poprzednią wydzierżawia innej spółce, dla jasności nazwijmy ją spółką B.

    Zastanawiam się, czy tu już nie jest jakiś kłopot, gdyż halę niby
    postawiła, ale właścicielem jej nie jest, więc nie wiem, czy miała prawo ją
    dzierżawić?
    Fakt jednak jest już dokonany, więc to trochę musztarda po obiedzie.

    Właściciele gruntu dzierżawią więc ten grunt już innej spółce - spółce B.

    Chcą jednak w końcu uregulować ten bałagan. W związku z tym mąż odukupje
    nakłady na wybudowanie hali produkcyjnej od spółki A, ale nie jako osoba
    fizyczna, ale osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Sprzedaż
    nakładów są oczywiście dokumentowane tylko fakturą (bez żadnych aktów) i
    oczywiście z VAT-em 22%.
    Hala zostaje wpisana do ewidencji środków trwałych. Nadal zostaje
    dzierżawiona spółce B, a grunt małżonkowie osobno fakturują jako przychody
    z najmu z własnego majątku - nie dotyczące działalności gospodarczej wg
    skali podatkowej, choć z VAT-em.

    Sytuacja się więc nieco wyklarowała. Ale teraz właśnie zaczynają się schody
    bardziej strome.
    Mąż postanawia jednak pozbyć się hali i działki. Sprzedają więc
    nieruchomość aktem notarialnym. Do tej sprzedaży należy jednak sporządzić
    fakturę (faktury), a potem opodatkować przychód ze sprzedaży.

    Co do VAT-u nie mam wątpliwości - 22% zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o
    p.t.u. rozdzielać się gruntu od zabudowania nie da, więc podatek 22% na
    całość sprzedaży.
    Właściciele wymyślili sobie, że wystawią trzy faktury:
    1) z działalności męża na halę produkcyjną
    2) od męża - jako osoby fizycznej na jego część działki
    3) od żony - tak samo - za część działki.

    Moje własne prywatne przekonanie mówi mi, że to błąd. BA! Wielbłąd... Choć,
    wiem, że monopolu na rację nie mam i nawet nie zamierzam się o niego starać
    ;)
    Ich motywacja do wystawienia takich faktur jest taka, że zamierzają
    skorzystać ze zwolnienia ze sprzedaży gruntu, natomiast opodatkować u męża
    w DG tylko sprzedaż hali (w praktyce, po wpisaniu w koszty umorzenia,
    dochodu nie byłoby wcale).
    Moje przekonanie natomiast mówi mi, że to grunt wykorzystywany do
    działalności gospodarczej i jedyne, co mogliby zrobić, by nie zrobić sobie
    krzywdy, to wypisać na całość fakturę od małżonka (nie rozdziela się wtedy
    gruntu i nieruchomości) i opodatkować całość 19% liniowym podatkiem z DG.
    Wartość gruntu oczywiście wpisać do ewidencji ŚT, a następnie umorzenie i
    hali i gruntu w koszty.
    Niestety sprzedaż tego gruntu, to duże pieniądze, wartość pierwotna zakupu
    - prawie nic. Obawiam się, że jeśli zastosowali swoje założenie, to przy
    kontroli z US, czego mogą nie uniknąć, wytyczne mogą być takie, by ten
    grunt opodatkować, skoro był używany w DG. W przypadku tych trzech faktur,
    u żony będzie to oznaczało już opodatkowanie wg 32% skali. To będzie bardzo
    dużo pieniędzy.

    Akt notarialny już się dokonał. Nie wiem, jak w końcu rozstrzygnięto
    kwestię faktury. Dowiem się za dni kilka.
    Niemniej jednak problem spać mi nieco nie daje. Nie wiem, czy moje
    wątpliwości i przekonania nie zabrnęły nieco za daleko?

    Wolałabym się mylić i znaleźć jakieś wytłumaczenie dla zwolnienia z podatku
    dochodowego ze sprzedaży tego gruntu.
    Jeśli ktoś z Was ma jakiś pomysł, bądź widzi tu oczywistą oczywistość,
    której ja często nie dostrzegam, to proszę o pomoc.

    Za wszelkie uwagi, szczególnie krytyczne, bardzo dziękuję.

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna