  • 1. Data: 2009-05-07 08:23:44
    Temat: Opodatkowanie św. medycznych - inny wyrok
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Wreszcie miła odmiana:

    III SA/Wa 3521/08
    "żeby świadczenia w naturze i inne nieodpłatne świadczenia mogły zostać
    uznane za przychód, konieczne jest otrzymanie tych świadczeń"

    http://www.gazetapodatkowa.pl/

    pozdr,
    m.w.

  • 2. Data: 2009-05-07 08:37:00
    Temat: Re: Opodatkowanie św. medycznych - inny wyrok
    Od: spp <s...@o...pl>

    my way pisze:
> [...]
    > "żeby świadczenia w naturze i inne nieodpłatne świadczenia mogły zostać
    > uznane za przychód, konieczne jest otrzymanie tych świadczeń"

    A to tak nie było?

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-05-07 08:56:36
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > A to tak nie było?

    Do tej pory było raczej tak:

    Nieodpłatnym świadczeniem Spółki na rzecz jej pracowników nie jest
    korzystanie przez tych pracowników i członków ich rodzin z konkretnych usług
    medycznych, lecz fakt objęcia pracowników i ich rodzin opieką medyczną.

    pozdr,

    m.w.

  • 4. Data: 2009-05-07 09:08:04
    Od: spp <s...@o...pl>

    my way pisze:

> [...]
    > medycznych, lecz fakt objęcia pracowników i ich rodzin opieką medyczną.

    Cóż - tam, gdzie koszt takich usług można było jednoznacznie przypisać
    do osoby stanowiło to jej przychód, tam gdzie był ryczałt - nie.
    Wdawało mi się że to powszechna interpretacja. :)

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-05-07 16:27:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 May 2009, my way wrote:

> [...]
    > medycznych, lecz fakt objęcia pracowników i ich rodzin opieką medyczną.

    Tak sobie rozważam...
    W tym jest cały problem - przychodem nie jest świadczenie medyczne,
    lecz udzielenie *ubezpieczenia*.

    Postawię pytanie inaczej: dlaczego nie uznać, iż pracownik otrzymuje
    prawo majątkowe w postaci zawartego ubezpieczenia?
    (hint: podatku by dalej nie było, dla darowizn dla osób fizycznych
    jest całkiem spory limit zwolnienia :))

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-05-07 17:21:58
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 07 May 2009 18:27:41 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > [...]
    >
    > Tak sobie rozważam...
    > W tym jest cały problem - przychodem nie jest świadczenie medyczne,
    > lecz udzielenie *ubezpieczenia*.

    Zazwyczaj jestem zwolennikiem niższych podatków, ale w tym wypadku
    zgadzam się całkowicie. I niestety wynika stąd wniosek, że nie zgadzam
    się z najnowszym wyrokiem i uważam, że należy to opodatkować niezależnie
    od tego czy pracownik skorzystał z pomocy lekarskiej.

> [...]
    > prawo majątkowe w postaci zawartego ubezpieczenia? (hint: podatku by
    > dalej nie było, dla darowizn dla osób fizycznych jest całkiem spory

    Chyba czegoś nie rozumiem. Uważasz, że jakiekolwiek świadczenie
    pracodawcy na rzecz pracownika w zamian za pracę może być darowizną? I że
    jest jakokolwiek różnica czy świadczeniem tym jest prawo majątkowe czy
    pieniądze?

  • 7. Data: 2009-05-07 21:11:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 May 2009, jureq wrote:

    > Chyba czegoś nie rozumiem. Uważasz, że jakiekolwiek świadczenie
    > pracodawcy na rzecz pracownika w zamian za pracę może być darowizną?

    Fakt, mea culpa. Strzeliłem do własnej bramki :]
    No to pozostaje nie zgodzić się z wyrokiem...
    Bo uznanie że ubezpieczenie nie jest świadczeniem (a dopiero skorzystanie
    z ubezpieczenia) prowadziłoby do wniosku, że mamy przymusowe wyłudzanie
    nienależnej zapłaty ;) (za wszelkie obowiązkowe ubezpieczenia).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-05-08 07:53:16
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > się z najnowszym wyrokiem i uważam, że należy to opodatkować niezależnie
    > od tego czy pracownik skorzystał z pomocy lekarskiej.

    A ja nie zgadzam się z Tobą ;)
    Art.11 ust.1 wyraźnie dzieli przychody na te, które są przychodami w
    momencie otrzymania bądź pozostawienia do dyspozycji oraz na te, które są
    przychodami wyłącznie w momencie ich otrzymania. Świadczenia w naturze
    zaliczone są do tej drugiej grupy. Imho trudno uznać, by zawarcie przez
    pracodawcę umowy ubezpieczenia pracowników było równoznaczne z otrzymaniem
    przez nich świadczenia. Uważam, że pracownik w takiej sytuacji otrzymuje
    *możliwość* skorzystania ze świadczeń, a nie świadczenie.
    Przy okazji znalazłam podobne wyroki, wydane w ostatnim czasie. Dla
    zainteresowanych: III SA/Wa 1916/08, III SA/Wa 625/08, III SA/Wa 475/08.
    Co ciekawe, swego czasu MF wypowiadał się za nieopodatkowaniem takich
    świadczeń: PO 5/1-760/01640/95 i PO 3-7301/722-770/WK/97.

    pozdr,
    m.w.

  • 9. Data: 2009-05-08 13:58:58
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 08 May 2009 09:53:16 +0200, my way napisał(a):

> [...]
    > naturze zaliczone s? do tej drugiej grupy. Imho trudno uznaae, by
    > zawarcie przez pracodawce umowy ubezpieczenia pracowników by?o
    > równoznaczne z otrzymaniem przez nich ?wiadczenia. Uwa?am, ?e pracownik
    > w takiej sytuacji otrzymuje *mo?liwo?ae* skorzystania ze ?wiadczen, a nie
    > ?wiadczenie. Przy okazji znalaz?am podobne wyroki, wydane w ostatnim
    > czasie. Dla zainteresowanych: III SA/Wa 1916/08, III SA/Wa 625/08, III
    > SA/Wa 475/08. Co ciekawe, swego czasu MF wypowiada? sie za
    > nieopodatkowaniem takich ?wiadczen: PO 5/1-760/01640/95 i PO

    To dlaczego znane mi firmy płacące ubezpieczenia na życie za pracowników
    opłacają od nich podatki na bieżąco?

  • 10. Data: 2009-05-08 15:06:25
    Temat: Re: Opodatkowanie ?w. medycznych - inny wyrok
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    jureq wrote:
    > To dlaczego znane mi firmy płacące ubezpieczenia na życie za pracowników
    > opłacają od nich podatki na bieżąco?

    IMHO to jest nieco inny przypadek.

    Jeśli chodzi o ubezpieczenie o życie, to (w wielu znanych mi
    przypadkach) umowa jest miedzy TU i pracownikiem zaś firma jedynie
    opłaca całość/część składek *za* pracownika.

    Tak więc ewidentnie mamy do czynienia z przychodem po stronie
    pracownika, a co za tym idzie należy się podatek.

    Tymczasem jeśli chodzi o świadczenia zdrowotne opłacane przez pracodawcę
    to tak długo jak pracownik nie skorzysta to nie ma świadczenia w naturze.

    Piotrek