  • 1. Data: 2009-03-30 23:55:01
    Temat: Optymalizacja kosztow kredytu
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Czolem,

    Problem ociera sie o .biznes .prawo .prawo.podatki i moze jeszcze o
    jakies .dom ale zdecydowalem sie wrzucic tutaj, jako ze grupa laczy
    wiele z tych tematow.

    Jest sobie kredyt mieszkaniowy z doplatami.
    Warunki uzyskania to m.in. niemanie innej nieruchomosci mieszkaniowej.

    Potencjalne przyszle malzenstwo takowe posiada, ale zadnej w docelowym
    miejscu zamieszkania, a pozbywac sie poki co nie chce, czerpiac korzysci
    z najmu,

    Wpadlem na taki koncept, aby owa para:

    1) oszacowala wartosc nieruchomosci i obliczyla udzial wartosci swoich
    do sumy
    2) zalozyla spolke z.o.o, obejmujac udzialy jw. i wnoszac aportem te
    nieruchomosci
    3) cieszac sie z niemania nieruchomosci, nabyla nieruchomosc na cele
    mieszkaniowe z kredytu z doplatami

    Jezeli ma prawo to zadzialac, to pytania o negatywne skutki
    finansowo-podatkowe (nie liczac kosztow zalozenia i prowadzenia spolki):

    1) czy dochody z najmu, nawet na cele mieszkaniowe, beda w zoo podlegaly
    VAT?
    2) jak ewentualnie po czasie sprzedac mieszkania bedace na stanie
    spolki, aby zminimalizowac podatek przy zalozeniu powrotu zysku do
    udzialowcow. Czy wchodzi w gre, mowiac potocznie, rozwiazanie spolki i
    zwrot aportu udzialowcom?
    3) jesli mieszkania podpadaja pod ulge meldunkowa, to moze korzystniej
    najpierw zalozyc spolke, a pozniej je spolce _drogo_ sprzedac? (na tyle
    drogo, zeby dalsza odsprzedaz przyniosla najwyzej niewielki zysk...)

    Pytanie bonusowe

    Jesli nieruchomosc jest obciazona kredytem, to jak to zgrabnie zrobic?
    Wniesc do spolki nieruchomosc + zobowiazanie do splaty przez wspolnika?
    Czy tez oszacowac wartosc aportu na wartosc nieruchomosci - wartosc
    kapitalu do splaty? Nie sadze aby bank przystal na cesje kredytu na nowa
    spolke...

    A moze inne pomysly na skorzystanie z doplat przez osoby (jeszcze)
    posiadajace wlasny dom/mieszkanie, z pominieciem darowizny
    krotkoterminowej dla brata/siostry :) ?

    Za ewentualne grubsze bledy kajam sie z gory, KSH znam tylko z widzenia.

    Pozdrawiam
    Wieslaw

  • 2. Data: 2009-03-31 19:55:15
    Temat: Re: Optymalizacja kosztow kredytu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Mar 2009, Wwieslaw wrote:

    > 1) czy dochody z najmu, nawet na cele mieszkaniowe, beda w zoo podlegaly VAT?

    IMO nie. Wynajem na cele mieszkalne jest *przedmiotowo* zwolniony
    z VAT. Czyli bez względu na podmiot.

> [...]
    > zminimalizowac podatek przy zalozeniu powrotu zysku do udzialowcow. Czy
    > wchodzi w gre, mowiac potocznie, rozwiazanie spolki i zwrot aportu

    IMVHO wchodzi, pytaniem jest jak będzie z wyceną wartości niepienieżnej.
    Po polsku:
    - ma ktos mieszkanie warte 50 000
    - za 5 lat jest ono warte 100 000
    - ewentualny podatek tak czy siak zapłaci jedynie w razie *sprzedaży*
    I teraz:
    - ma ktoś mieszkanie warte 50 kzł
    - wkłada je do spzoo
    - za 5 lat rozwiązuje spółkę
    - i jeśli to samo mieszkanie ma wartość 100 kzł, to mi wychodzi
    dywidenda od 50 000 zł.

    Coś przeoczyłem? :D
    (zaznaczam różnicę między IMO i IMVHO)

    > 3) jesli mieszkania podpadaja pod ulge meldunkowa, to moze korzystniej
    > najpierw zalozyc spolke, a pozniej je spolce _drogo_ sprzedac? (na tyle
    > drogo, zeby dalsza odsprzedaz przyniosla najwyzej niewielki zysk...)

    A hasło "podmioty powiązane" już kiedyś słyszałeś? ;)
    Spolszczę: US ma wtedy prawo *wyceny* dla celów podatkowych.
    Czyli amortyzacji podpadnie i koszt (w razie odsprzedaży) będzie
    tylko od "wartości rynkowej".
    Wycena dotyczy *jednej* strony transakcji, jak dotyczy obu
    to odrębnie (i już US będzie wiedział po której stronie jak wycenić).

    > Pytanie bonusowe
    >
    > Jesli nieruchomosc jest obciazona kredytem, to jak to zgrabnie zrobic? Wniesc
    > do spolki nieruchomosc + zobowiazanie do splaty przez wspolnika?

    Na przeniesienie długu na osobę trzecią potrzebna jest zgoda
    wierzyciela. Sorry sir, ale wyjątkowego jelenia (żeby wręcz nie
    powiedzieć że osła ;)) trzeba aby zgodził się na przeniesienie
    zobowiązania z osoby fizycznej na spzoo.

    > Nie sadze aby bank przystal na cesje kredytu na nowa spolke...

    O toto. Co jak co ale "zabezpieczać" pieniądze to oni sobie umieją
    (no, chyba że ktoś ma szwagra w banku, ale to nadal będzie "sobie" :P
    pomijajac ew. karalność postępowania)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-03-31 21:05:12
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > IMO nie. Wynajem na cele mieszkalne jest *przedmiotowo* zwolniony z
    > VAT. Czyli bez względu na podmiot.
    To dobra wiadomosc.

> [...]
    > kzł - wkłada je do spzoo - za 5 lat rozwiązuje spółkę - i jeśli to
    > samo mieszkanie ma wartość 100 kzł, to mi wychodzi dywidenda od 50
    A to ciekawe, dywidenda od przelezenia w spolce :) Ale nie takie kwiatki
    bywaja.

> [...]
    > rynkowej". Wycena dotyczy *jednej* strony transakcji, jak dotyczy obu
    > to odrębnie (i już US będzie wiedział po której stronie jak
    Podkladka w postaci operatu szacunkowego moze pomoc, czy US ma jedyna i
    sluszna racje?

> [...]
    > powiedzieć że osła ;)) trzeba aby zgodził się na przeniesienie
    > zobowiązania z osoby fizycznej na spzoo.

    OK. A bez przenoszenia dlugu. W dniu wniesienia aportu wartosc
    nieruchomosci 200 tysiecy zlotych, kapital kredytu do splaty 100 tysiecy
    zlotych. Osoba fizyczna wnosi

    a) lokum z obciazona hipoteka, wartosc aportu 200-100 = 100 tysiecy
    czy tez
    b) lokum z obciazona hipoteka oraz swoje zobowiazanie ze w ciagu n lat
    zadluzenie splaci, wartosc aportu 200 tysiecy
    czy tez
    c) nic z tego, nie wolno tak kombinowac?

    > O toto. Co jak co ale "zabezpieczać" pieniądze to oni sobie umieją
    > (no, chyba że ktoś ma szwagra w banku, ale to nadal będzie "sobie" :P
    > pomijajac ew. karalność postępowania)

    Zgoda, "zabezpieczac", vide rozpaczliwa akcja Polbanku :)

    Wieslaw

  • 4. Data: 2009-03-31 23:29:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Podkladka w postaci operatu szacunkowego moze pomoc,

    ...w roli argumentu przed NSA? Pewnie może.

> [...]
    > zadluzenie splaci, wartosc aportu 200 tysiecy
    > czy tez
    > c) nic z tego, nie wolno tak kombinowac?

    Hm... hipoteka to nie dług i rzeczywiście obciążenie hipoteki
    "odrywa" zobowiązanie od właściciela, ale zazwyczaj hipoteka
    stanowi jedynie *zabezpieczenie* zobowiązania.
    IMO "b" odpada.
    "a" wygląda z pozoru na właściwe, ale raczej "z pozoru" - bo
    w umowie z bankiem na bank :) można spodziewać się jakichś zapisów
    powodujących w razie próby zbycia zabezpieczenia (nic to że
    z hipoteką) różne dziwne reperkusje, np. prawo zażądania
    natychmiastowej spłaty kredytu albo natychmiastowego złożenia
    innego *dodatkowego* zabezpieczenia.

    pzdr, Gotfryd