  • 1. Data: 2003-09-22 13:35:12
    Temat: Osoba współpracująca?
    Od: "RR" <r...@W...onet.pl>

    Witam

    Uruchomiłem niedawno działalność gospodarczą.
    Czy są jakieś przeciwskazania i pułapki, bym wystawiał faktury za usługi
    wykonywane przez mojego ojca?
    Faktury z działalności ojca będą nieporównywalne z moimi głównymi dochodami.
    Czy koszty z ewentualnie podpisanej umowy zlecenia z ojcem będę mógł zaliczyć
    do KUP?

    RR

  • 2. Data: 2003-09-23 13:01:01
    Temat: Re: Osoba współpracująca?
    Od: "RR" <r...@W...onet.pl>

> [...]
    > Czy koszty z ewentualnie podpisanej umowy zlecenia z ojcem będę mógł zaliczyć

    Skoro nikt nie odpowiada, to chyba nie ma przeciwskazań...

    RR

  • 3. Data: 2003-09-23 20:38:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Sep 2003, RR wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > głównymi dochodami.
    >+ > Czy koszty z ewentualnie podpisanej umowy zlecenia z ojcem

    To ostatnie też "DG ojca" ?

    >+ Skoro nikt nie odpowiada, to chyba nie ma przeciwskazań...

    Poza art. 25. UoPDoOF, o którym wspominałem na .prawo ;)
    Chodzi o ceny: jeśli są "powiązania rodzinne" to US może
    się przyczepić jak cena odbiega od cen innych kontrahentów.
    Nie piszesz o co chodzi, ale jak będą "normalne" ceny
    albo "nienormalne" usługi :> to pewnie się nie przyczepi
    nikt :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 4. Data: 2003-09-24 07:05:25
    Od: "RR" <r...@W...onet.pl>

    > On Tue, 23 Sep 2003, RR wrote:
    > [...]
    >
    > To ostatnie też "DG ojca" ?

    Tak.
    Myślałem tak na przyszłość o umowie zlecenia, gdybym wszedł w wyższy próg
    opodatkowania. Wtedy ja wliczyłbym w koszt umowę zlecenia, a ojciec zapłacilby
    podatek przy swojej skali. Czyli dla fiskusa byłoby tak jak obecnie, tylko
    klienci byliby bardziej zadowoleni, bo nie podpisywaliby umów zlecenia z ojcem,
    tylko wystawiali faktury. Ale to na pewno odpada z powodów jak niżej.

> [...]
    > Nie piszesz o co chodzi, ale jak będą "normalne" ceny
    > albo "nienormalne" usługi :> to pewnie się nie przyczepi

    Tam chodzilo o "ukryte" przychody z tytułu bezpłatnego użyczenia samochodu (jak
    dobrze znalazłem wątek). Ale myślałem, że ojciec może mi użyczyć bezpłatnie
    samochód, a ja nie odprowadzam od tego podatku (a mogę roliczać kilometrówkę),
    na tej samej zasadzie jak nie mogę odliczyć od dochodu kosztów wynagrodzenia
    pracy najbliższej rodziny.

    Podsumowując: mogę wystawić faktury za dzialalność wykonywaną przez ojca na
    rzecz mojej firmy bez problemów, ale nie wpiszę w koszty jego wynagrodzenia,
    wiec "wynagradzanie" umową zlecenia nie sensu, bo zapłacimy podwójnie podatek?

    RR

  • 5. Data: 2003-09-24 09:57:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Sep 2003, RR wrote:
    [...]
    >+ dobrze znalazłem wątek).

    Dobrze. Przy czym o ile "tam" mam jakieś wątpliwości, to
    przy kontaktach DG-DG ich nie ma: są "powiązania" i już.

    >+ Ale myślałem, że ojciec może mi użyczyć bezpłatnie
    >+ samochód, a ja nie odprowadzam od tego podatku (a mogę
    >+ roliczać kilometrówkę),

    Tak dobrze nie ma :), zwolnienie od dochodów z użyczenia
    od nalbliższej rodziny AFAIK dotyczy tylko nieruchomości.

    >+ na tej samej zasadzie jak nie mogę odliczyć od dochodu
    >+ kosztów wynagrodzenia pracy najbliższej rodziny.

    ????
    Po pierwsze: na wręcz odwrotnej zasadzie, po drugie to
    AFAIK dotyczy tylko *małżonka* ! Skąd wziąłeś "najbliższą
    rodzinę" ?

    >+ Podsumowując: mogę wystawić faktury za dzialalność
    >+ wykonywaną przez ojca na
    >+ rzecz mojej firmy bez problemów,

    IMO - oczywiście, pod warunkiem że nie da się podważyć
    wyceny.

    >+ ale nie wpiszę w koszty jego wynagrodzenia,

    ...a to mnie dziwi.
    Nadto byłem przekonany że to ojciec DG już ma a ty
    kombinujesz dopiero jak podejść do jeża :), ale może
    mi się pokręciło jak widzę.
    No bo na pomysł żeby ojciec był zleceniobiorcą "osobistym"
    czegoś co ma w zakresie swojej DG chyba nie wpadłeś ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-09-24 10:00:35
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > On Wed, 24 Sep 2003, RR wrote:
    > [...]
    >

    > Tak dobrze nie ma :), zwolnienie od dochodów z użyczenia
    > od nalbliższej rodziny AFAIK dotyczy tylko nieruchomości.

    Ajajaj, Gotfrydzie,

    Art. 14 ust. 2 pkt. 8
    [Przychodem z działalności gospodarczej są również:...]
    [...] wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych
    świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z *wyjątkiem*
    otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu
    przepisów o podatku od spadków i darowizn,

    Ojciec może bezpłatnie uzyczyc cokolwiek a także bezpłatnie świadczyc
    pracę i nie jest to przychodem dla żadnej ze stron.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2003-09-24 11:06:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Sep 2003, Maddy wrote:
    [...]
    >+ > Tak dobrze nie ma :), zwolnienie od dochodów z użyczenia
    >+ > od nalbliższej rodziny AFAIK dotyczy tylko nieruchomości.
    >+
    >+ Ajajaj, Gotfrydzie,

    Ajajaj, wpadłem jak śliwka w kompot :[
    Coż, "cytując z głowy czyli z niczego" (a wczoraj wieczorem
    zaglądałem w tamte okolice ustawy)...
    Thx. !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2003-09-24 12:25:07
    Od: "RR" <r...@W...onet.pl>

    > Nadto byłem przekonany że to ojciec DG już ma a ty

    Pewnie trochę zamotałem, więc jeszcze raz:
    Ja mam działalność i świadczę jakieś usługi.
    Ojciec nie ma działalności i świadczy inne usługi.
    Chcialem wystawiać faktury dla jego odbiorców za wykonywane przez niego usługi.
    Dodatkowo kombinuję, że jakbym miał wchodzić w drugi próg podatkowy, to
    podpisałbym z ojcem umowę zlecenia.

    > No bo na pomysł żeby ojciec był zleceniobiorcą "osobistym"

    Mozesz przybliżyć instytucję "zleceniobiorcy osobistego"?

    RR

  • 9. Data: 2003-09-24 14:37:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Sep 2003, RR wrote:
    [...]
    >+ Mozesz przybliżyć instytucję "zleceniobiorcy osobistego"?

    +++++++
    Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    2) działalność wykonywana osobiście,
    Art. 13. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa
    w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
    8) przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy
    zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

    a) osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej
    lub przedsiębiorcy - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla
    potrzeb tych podmiotów i tego samego rodzaju usług nie wykonuje na rzecz
    ludności,

    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane
    [...]
    [...z wyjątkami zresztą...]
    -------

    pozdrowienia, Gotfryd