  • 1. Data: 2005-10-14 08:04:55
    Temat: Otrzymam firme...
    Od: "Nuel" <n...@k...kn.pl>

    WItam.
    Pomoc poszukiwana;)

    Nastapila sytuacja, w ktorej ojciec chce przekazac mi firme, konkretnie
    sklep.
    Pytanie teraz, jak wyglada placenie podatku od tego, bo chyba nalezy
    traktowac to jako darowizne. W sieci wyczytalem, ze wolna od podatku w
    przypadku otrzymania od ojca kwota darowizny wynosi ok. 9600 PLN.
    http://www.pit.pl/darowizna/index.php

    Czyli musi wszystko sprzedac ze sklepu i ofiarowac mi gotowke, czy moze po
    prostu oddac mi towar, uprzednio wyceniajac go na podstawie faktur?

    Sam nie wiem od ktorej strony sie do tego zabrac.

    Moze jakies pomocne adresy dotyczace przejmowania firmy?
    Google juz przejzralem, ale cos slabo mi to wyszlo.

    Pozdrawiam
    Nuel

  • 2. Data: 2005-10-15 12:41:06
    Temat: Re: Otrzymam firme...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Oct 2005, Nuel wrote:

    > WItam.
    > Pomoc poszukiwana;)

    ...no to byle nie porada ;)

> [...]
    > traktowac to jako darowizne. W sieci wyczytalem, ze wolna od podatku w
    > przypadku otrzymania od ojca kwota darowizny wynosi ok. 9600 PLN.

    Weź ty nie całą sieć (bo duzą jest) tylko na początek tekst
    źródłowy - czyli USTAWĘ:
    http://podatki.pl/bap1.php/ra280783.htm
    ...albo gdzie ją tam znajdziesz i przeczytaj m.in. takie
    kwiatki:
    +++
    Art. 4.
    1. Zwalnia się od podatku:
    10) nabycie przez małżonka lub zstępnych w drodze spadku lub
    darowizny zakładu wytwórczego, budowlanego, handlowego,
    usługowego lub jego części, pod warunkiem, że zakład ten
    będzie prowadzony przez nabywcę w stanie niepogorszonym
    przez okres co najmniej 5 lat od dnia przyjęcia spadku
    lub darowizny;
    niedotrzymanie tych warunków powoduje utratę zwolnienia
    od podatku, z wyjątkiem niemożności dalszego prowadzenia
    tej działalności na skutek zdarzeń losowych; w wypadkach
    tych podatek obniża się proporcjonalnie do okresu
    prowadzenia działalności przez spadkobiercę lub obdarowanego;
    ---

    > Czyli musi wszystko sprzedac ze sklepu i ofiarowac mi gotowke, czy moze po
    > prostu oddac mi towar, uprzednio wyceniajac go na podstawie faktur?

    Darowizna może być rzeczowa.
    Jak rozumiem towary pod wymienione zwolnienie nie podpadają
    (ale pod wymienione przez ciebie tak :)) chyba że się mylę
    ale przeszkód do darowania "w towarze" nie widać - poza
    drobiazgiem, żeby pilnować i nie "wtopić" na VAT !
    Bo o to dość łatwo...

    > Sam nie wiem od ktorej strony sie do tego zabrac.

    Dobrego opisu nie znam, ale jak przemyślisz to się
    pochwal jak - może ktoś się przyczepi.
    Zawsze lepiej jak grupowicz niż urząd skarbowy ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)