  • 1. Data: 2007-11-22 11:49:04
    Temat: PCC za dział spadku
    Od: MP <b...@i...pl>

    Witam,

    Przeprowadziłem dział spadku u notariusza. Mam jednak jeszcze kilka pytań.

    1. Czy notariusz wysyła do Urzędu Skabowego informacje sam czy ja muszę
    coś z tym robić? Chodzi o podatek od czynności cywlinoprawnych?
    2. Czy dotyczy mnie w ogole podatek od czynności cywlinoprawnych jeżeli
    w dziale spadku dostałem 1/3 wartości całego spadku, a posiadałem
    wcześniej 4/6?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-11-22 22:41:32
    Temat: Re: PCC za dział spadku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Nov 2007, MP wrote:

> [...]
    >
    > 1. Czy notariusz wysyła do Urzędu Skabowego informacje sam czy ja muszę coś z
    > tym robić? Chodzi o podatek od czynności cywlinoprawnych?

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    Art. 10
    [...]
    2. Notariusze sš płatnikami podatku od czynnoœci cywilnoprawnych
    dokonywanych w formie aktu notarialnego.

    3. Płatnicy obowišzani sš uzależnić dokonanie czynnoœci cywilnoprawnej
    od uprzedniego zapłacenia podatku.

    3a. Płatnicy sš obowišzani:

    1) prowadzić rejestr podatku;

    2) wpłacić pobrany podatek na rachunek organu podatkowego właœciwego ze
    względu na siedzibę płatnika, w terminie do 7 dnia miesišca następujšcego
    po miesišcu, w którym pobrano podatek, a także przekazać w tym terminie
    deklarację o wysokoœci pobranego i wpłaconego podatku przez płatnika
    według ustalonego wzoru wraz z informacjš o kwocie podatku należnego
    poszczególnym gminom;

    3) przekazywać, w terminie, o którym mowa pkt 2, organowi podatkowemu
    właœciwemu ze względu na siedzibę płatnika odpisy sporzšdzanych aktów
    notarialnych dotyczšcych czynnoœci cywilnoprawnych stanowišcych przedmiot
    opodatkowania.

    > 2. Czy dotyczy mnie w ogole podatek od czynności cywlinoprawnych jeżeli w
    > dziale spadku dostałem 1/3 wartości całego spadku, a posiadałem wcześniej
    > 4/6?

    Można po polsku? ;)
    Niby jak mogłeś *wcześniej* mieć *spadek*? :O

    Fakt ewentualnego wcześniejszego posiadania udziału we własności
    przedmiotu spadku (być może o to Ci idzie) jest bez znaczenia;
    dziwne by było, jako to miało być istotne.
    Przy tym założeniu (znaczy że pytasz o dzielenie tej 1/3 spadku
    a resztę pytania można pominąć): "mało danych"!
    To czy jest podatek, zależy od *formy* otrzymania tego działu.
    Z grubsza i "z głowy czyli niczego" (ustawę masz wyżej, nie chce mi
    się jej teraz czytać :)):
    - pozostawienie udziału we współwłasności (czyli tak, jakby działu
    nie było): bez podatku
    - zniesienie współwłasności *bez* dopłat (jeden dostaje konkretny
    przedmiot ze spadku, inni *tego* nie chcą, i tak dla każdego przedmiotu
    w spadku osobno): bez podatku
    - zniesienie współwłasności z "wyrównaniem" oddawanego udziału
    za pomocą dopłat: podatek jest.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-11-22 23:09:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    Thursday, November 22, 2007, 11:41:32 PM, you wrote:

> [...]
    > [...]
    > 2. Notariusze sš płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych
    > dokonywanych w formie aktu notarialnego.

    Jesteś pewny, że to aktualny przepis? Bo z tego, co słyszałem coś im
    zabrali...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2007-11-23 00:05:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Nov 2007, RoMan Mandziejewicz wrote:

    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html

    > Jesteś pewny, że to aktualny przepis?

    Nie, bo przy polskiej stabilności systemu podatkowego byłby do dowód
    zadufania :)
    Ale gofin ma tak samo.

    > Bo z tego, co słyszałem coś im zabrali...

    Hm...
    "3b - uchylony" to chyba byli "normalnie kupujący na DG", więc nie
    kojarzę o co może chodzić.

    pzdr, Gotfryd