  • 1. Data: 2007-11-22 13:29:42
    Temat: osoba współpracująca - ZUS a KRUS
    Od: <s...@a...pl>

    ON: prowadzi działalność gospodarczą, VAT, PIT zasady ogólne, ZUS
    ONA: rolnik, posiada gospodarstwo, opłaca KRUS, nie prowadzi DG

    Zawierają związek małżeński. Żona chce oficjalnie pomagać mężowi w
    prowadzeniu działalnosci gospodaczej (oczywisci ejest dalej rolnikiem). W
    "normalnych" warunkach byłaby ona osobą współpracującą i powinno sie za nią
    opłacać ZUS jak za niego. A w tej sytuacji?

    Czy ona musi zmienić KRUS na ZUS? Czy jako że posiada ubezpieczenie
    społeczne nic nie trzeba zmieniać, on dalej na ZUS, ona na KRUS.

  • 2. Data: 2007-11-24 10:31:31
    Temat: Re: osoba współpracująca - ZUS a KRUS
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 22 Nov 2007 14:29:42 +0100, s...@a...pl
    napisał(a):

> [...]
    > "normalnych" warunkach byłaby ona osobą współpracującą i powinno sie za nią
    > opłacać ZUS jak za niego. A w tej sytuacji?

    Poszukałam i znalazłam:
    Art. 5a. 1. Rolnik lub domownik, który podlegając ubezpieczeniu w pełnym
    zakresie z mocy ustawy nieprzerwanie przez co najmniej 3 lata, rozpocznie
    prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej lub rozpocznie
    współpracę przy prowadzeniu tej działalności, podlega nadal temu
    ubezpieczeniu w okresie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej
    lub współpracy przy prowadzeniu tej działalności, jeżeli spełnia
    jednocześnie następujące warunki:

    1) złoży w Kasie oświadczenie o kontynuowaniu tego ubezpieczenia w
    terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia wykonywania pozarolniczej działalności
    gospodarczej lub współpracy przy tej działalności,
    2) jednocześnie nadal prowadzi działalność rolniczą lub stale pracuje w
    gospodarstwie rolnym, obejmującym obszar użytków rolnych powyżej 1 ha
    przeliczeniowego, lub w dziale specjalnym,
    3) nie jest pracownikiem i nie pozostaje w stosunku służbowym,
    4) nie ma ustalonego prawa do emerytury lub renty albo do świadczeń z
    ubezpieczeń społecznych,
    5) kwota należnego podatku dochodowego za poprzedni rok podatkowy od
    przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza kwoty
    2.528 zł.

    Źródło poszukania było w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna :)

  • 3. Data: 2007-11-24 11:13:58
    Od: <s...@a...pl>

    > Poszukałam i znalazłam:

    Dzięki :)

> [...]
    > 5) kwota należnego podatku dochodowego za poprzedni rok podatkowy od
    > przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza kwoty

    Hmm, ten limit...
    Wspólność majątkowa jest. Działalność jest prowadzana przez niego. Zeznanie
    podatkowe wspólne, podatek wychodzi powyzej tej kwoty. Teraz:
    - podatek płacony dzieli się na 2 i jeśli ta 1/2 nie przekracza 2528,- można
    zostać na KRUS
    - podatek dzieli się na liczbę osób współpracujących i jeśli ta część nie
    przekracza 2528,- można zostać na KRUS
    - wogóle podatek z DG jego jest brany pod uwagę jesli nie przekracza 2528,-
    ona może zostaćna KRUS.
    - czy jeszcze inna metoda ustalenia tej kwoty?

  • 4. Data: 2007-11-25 10:25:49
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Nov 2007 12:13:58 +0100, s...@a...pl
    napisał(a):

> [...]
    > ona może zostaćna KRUS.
    > - czy jeszcze inna metoda ustalenia tej kwoty?

    Słuchaj, może to z mojej strony nadinterpretacja, ale ja się doczytałam, że
    do tego jest potrzebne zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o podatku z
    działalności gospodarczej. O zaświadczeni występuje ona - dochodu z DG
    brak, podatku też - fajnie by było, prawda? ;>

    A tak naprawdę to nie wiem, co dalej. Oglądałam wzór tego oświadczenia,
    które należy złożyć i tak mi się nasunęło, że ten podatek to wg mnie albo
    wcale nie powinien być liczony dla współpracującej, albo cały. Podzielony
    przez dwa jakoś mi nie pasi.
    Przy czym to tylko moje widzimisię ;)

    Oświadczenie jest tu
    http://www.krus.gov.pl/zadania-krus/ubezpieczenie-sp
    oleczne/podleganie-ubezpieczeniu/
    Choć nieczego nowego nie wnosi.

    W sumie jestem ciekawa, co dalej. Jak się dowiesz, napisz, może się przydać
    :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna :)

  • 5. Data: 2007-11-26 13:58:38
    Od: <s...@a...pl>

    > W sumie jestem ciekawa, co dalej. Jak się dowiesz, napisz, może się
    > przydać :)

    Nie jest to może wykładnia ale...
    http://www.rp.pl/artykul/67495.html

  • 6. Data: 2007-11-26 18:58:06