  • 1. Data: 2006-03-07 17:26:35
    Temat: PIT 36 - wakacyjna praca w Szkocji a rozliczenie w Polsce (problemy)
    Od: Coin <c...@T...pl>

    Witam,

    Na wstępie zaznaczę, że PIT wypełniam sam po raz pierwszy bo de facto po
    raz pierwszy rozliczam się z US. W zeszłym roku moim jedynym źródłem
    dochodu była praca w fabryce w Szkocji w miesiącach lipiec i sierpień.
    Ponieważ jestem prawym obywatelem chciałem rozliczyć się z urzędem
    skarbowym - niestety jestem zielony w te klocki jak miejscami kolor
    mojego formularza.

    Byłem 2 razy w US Kraków - Podgórze i za każdym razem wychodziłem
    stamtąd tylko zirytowany bo tylko się przekonałem, że to nie jest urząd
    dla ludzi, a przeciwko ludziom, że nie ma tam osoby która pomogłaby
    rozwiać wątpliości i wskazała rozwiązanie - WSZYSCY kierują mnie do
    instrukcji, z pomocą której niby ma mi pójść łątwo... nic bardziej
    mylnego. A jak się spytałem dziś gdzie mam się udać by skonsultować
    poprawność wypełnienia zeznania to usłyszałem że mogę sobie pójść do
    biura rachunkowego bo urząd skarbowy sie takimi rzeczami nie zajmuje.

    Ale dość moich frustracji. Teraz problem.
    W ciągu 8 tygodni zarobiłem kwotę 1984.97 GBP (świadczy o tym otrzymany
    od pracodawcy dokument P45). Spytałem dziś po jakim kursie mam
    przeliczać i okazało się, że może to być kurs z dnia otrzymania
    ostatniej wypłaty - 02.09.2005. A więc jest to 5.8127zł. Od kwoty
    zarobionej odejmuję 960 GBP (diety 30x32 GBP) i wychodzi 1024.97 GBP ->
    5957.84zł

    W zasadzie już nie jestem pewny czy mam to wpisać w pozycji 39
    (wynagrodzenia ze stosunku pracy) czy może w pozycji 73 (inne źródła
    (...) w tym emerytury - renty z zagranicy). Wpisałem w 73. Jako koszt
    uzyskania przychodów wpisuję 204.50zł i wychodzi dochód 5752.35.

    Nastepnie w części H obliczam pdoatek - 19% tej kwoty pomniejszony o
    kwotę wolną 530.08zł to daje razem 562.61zł

    I tutaj zaczyna się pierwszy problem. W Szkocji zapłaciłem podatek w
    wysokości 231.52 GBP co w przeliczeniu na złotówki daje 1345.76zł.
    Czy mam całą tą kwotę wpisać w pozycji 165 (podatek zapłacony za granicą
    (...) przeliczony na złote) czy może tylko te 562.61zł ?
    Niezależnie co wpiszę w pozycji 167 (podatek) będę miał 0 lub liczbę
    ujemną czyli też 0. I czy dalej w częściach J i K też mam wpisywać same
    '0' ?

    Tutaj mój problem polega na tym, że ze Szkocji przysługuje mi zwrot
    podatku w całości. Czy z polskiego urzędu skarbowego będę mógł odzyskać
    nadpłatę (czyli 1345.76zł zapłacone w Szkocji pomniejszone o 562.71
    należne w Polsce) ? Jeśli nie, to jak potem starać się o zwrot podatku
    skoro już jakby z tej kwoty 231.52 GBP zostanie zabrane przez polski US
    562.61zł... to mocno komplikuje sprawę.

    Kolejną sprawą jest to, że przeczytałem gdzieś w gazecie ostatnio, że
    jeśli pracowałem za granicą to powinienem był się rozliczyć do miesiąca
    po przyjeździe... no więc nie zrobiłem tego. Jak dziś zapytałem w US czy
    grozi mi za to jakaś kara to 'biurwa' odpowiedziała, że 'trudno
    powiedzieć, zależy co przyślą z Wielkiej Brytanii' - tzn. czego mam się
    spodziewać ?

    Naprawdę, człowiek chciałby jakoś sie tego nauczyć, jakoś sobie z tym
    poradzić, ale wizyty w US zdecydowanie odstraszają od tego... Nie mam
    niestety pieniędzy na biuro rachunkowe - dlatego chciałem to zrobić sam.

    Proszę o pomoc osoby, które znają się na tego typu rozliczeniach lub
    miały podobną sytuację/wypełniały podobny PIT bo nie wiem już do kogo
    się zwrócić. Jeśli ktoś pracował w wakacje w UK i teraz rozlicza się z
    dochodów i ma jakieś sprawne, sprawdzone sposoby na odzyskanie podatku
    stamtąd i jednocześnie bycie w porządku z polską skarbówką również
    proszę o kontakt. Na podpowiedzi czekam na c o i n 2 2 AT o 2 DOT p l

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc
    Coin

    ps: Jeszcze chciałem się upewnić o jedną rzecz. W grudniu kupiłem okna
    za ok. 3000zł. Mieszkanie jest w bloku (spółdzielcze własnościowe),
    głównym lokatorem jest mama, ja tam po prostu od urodzenia mieszkam.
    Mogę te okna odpisać od podatku ? W US mi powiedzieli, że nie, bo nie
    mam stosunku prawnego do lokalu.

  • 2. Data: 2006-03-07 17:45:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Mar 2006, Coin wrote:

> [...]
    > mogę sobie pójść do biura rachunkowego bo urząd skarbowy sie takimi rzeczami

    Ja OT (nie krzycz), ale mają rację.
    Nie dlatego że uważam iż tak ma być.
    Dlatego że POSŁOWIE tak postanowili - ktoś ich wybrał...

    Nie umiem teraz znaleźć opisu sprawy, ale prokurator stawiał urzędnikom
    US zarzut coś w stylu udzielania pomocy w hm... "obchodzeniu przepisów".
    Zdaje się że problem sprowadzał się do tego iż szło o LEGALNE działania,
    mające na celu zmniejszenie podatku. Nie o to, żeby urzędnik fałszował
    papiery czy tp. - tylko że korzystał ze swojej WIEDZY nie dotyczącej
    urzędu (a dotyczącej przepisów).
    Ja rozumiem że na zdrowy rozum można rozróżnić pomagania komuś kto
    naciąga aż trzeszczy i komuś kto chce tylko "normalnie" rozliczyć
    podatek. Ale jeśli owo "naciąganie" było zgodne z prawem, to nie ma
    formalnej różnicy w tym że jakiś urzędnik US pomógłby ci tak policzyć
    że podatek wyjdzie mniejszy niż byś liczył sam...
    Przepisu nie podam, ale skoro mógł w tamtej sprawie postawić zarzuty
    to wychodzi że mogłby i w twojej.

    > Ale dość moich frustracji.

    ...i mojego marudzenia :)

> [...]
    > lokatorem jest mama, ja tam po prostu od urodzenia mieszkam. Mogę te okna
    > odpisać od podatku ? W US mi powiedzieli, że nie, bo nie mam stosunku

    Możesz poczytać posty w archiwum zahaczające o KRiO ?
    Przyznam że z dziećmi nie ma tak prosto jak z małżonkami, kiedy to zapis
    jest prosty i wyraźny, ale... no ale w cytowanym (archiwum) przepisie
    o dzieciach nie ma słowa "małotelnie".
    A skoro ustawodawca nie napisał, to znaczy że chciał nie napisać - to
    się nazywa ratio legis :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-03-07 22:50:02
    Od: Coin <c...@T...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ja OT (nie krzycz), ale mają rację.
    > Nie dlatego że uważam iż tak ma być.
    > Dlatego że POSŁOWIE tak postanowili - ktoś ich wybrał...

    To trzeba to niezwłocznie zmienić... zapewne jak sporą część ustaw w tym
    kraju. Jak zwykle jednak nie ma i pewnie jeszcze trochę nie będzie chętnych.

    > Nie umiem teraz znaleźć opisu sprawy, ale prokurator stawiał urzędnikom
    > US zarzut coś w stylu udzielania pomocy w hm... "obchodzeniu przepisów".

    No i to jest durnota. Bo tu nie chodzi nawet o dobro/korzyść obywatela
    vs. dobro/korzyść państwa, a raczej o myślenie 'nie powiemy ci czy jest
    ok, może popełnisz błąd, wtedy nałożymy na ciebie karę i państwo się
    wzbogaci'. Czyli tu obywatelom dosramy, a potem będziemy państwem
    opiekuńczym, a nawet becikowe rozdamy. No, ale nie wkraczajmy w politykę :)

    > Możesz poczytać posty w archiwum zahaczające o KRiO ?

    Nadrobię.

    Ponawiam prośbę o pomoc w głównych, poruszonych przeze mnie kwestiach :)

    Coin

  • 4. Data: 2006-03-10 12:08:17
    Od: Coin <c...@T...pl>

    Coin napisał(a):

    > Proszę o pomoc osoby, które znają się na tego typu rozliczeniach

    Nikt ? :|