  • 1. Data: 2004-04-28 15:17:55
    Temat: PIT-5
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    1. Który artykuł zwalnia od obowiązku skąłdnia PIT-5 jeśli od początku roku
    nie wystąpił podatek do zapłacenia ?

    2. Czy odliczenia z tytułu oszczędzania w Kasie Mieszkaniowej można
    uwzlędniać na PIT-5 ?

    Pzdr,
    BaLab

  • 2. Data: 2004-04-28 20:19:05
    Temat: Re: PIT-5
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Apr 2004, BaLab wrote:

    >+ 1. Który artykuł zwalnia od obowiązku skąłdnia PIT-5 jeśli od początku roku
    >+ nie wystąpił podatek do zapłacenia ?

    Art.44..3
    1) obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym
    dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,

    Tak ciężko było szukać tesktu "listopad" ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-04-28 21:18:59
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    wiadomości
    an.zabrze.pl...

    > Art.44..3
    > 1) obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym
    > dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,

    Ja piszę o obowiązku składania PIT-a 5, który należy składać "w terminach
    płatności zaliczek" (art.44/6a). Dla danego podatnika "obowiązek wpłacania
    zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły
    kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku" (art.44/3). Jeśli nie powstał
    obowiązek wpłacania zaliczki, to nie można dla niego też określić terminu
    płatności zaliczki. To jest w miarę oczywiste. Ale... jeśli w lutym taki
    obowiązek powstał i podatnik zapłacił zaliczkę, natomiast w marcu wyszło, że
    zaliczki płacić nie musi, to nasuwają się dwie interpretacje, na podstawie
    art.44/6a:

    a) istnieje obowiązek wpłacenia zaliczki w wysokości 0 zł, a termin wpłaty
    wypada 20 kwietnia, ergo należy złożyć PIT-5,

    b) jeśli do wpłaty jest 0 zł, to nie można mówić o obowiązku zapłaty
    zaliczki, a więc i o terminie jej płatności, w związku z czym nie ma
    obowiązku składania PIT-5,

    Doprawdy nie wiem, która opcja jest prawidłowa :-( (wiem, że za "a"
    przemawia "linia postępowania" US-ów, ale...)

    Pzdr,
    BaLab

  • 4. Data: 2004-04-29 07:11:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły
    >+ kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku" (art.44/3).

    No to wszystko wiesz.

> [...]
    >+ a) istnieje obowiązek wpłacenia zaliczki w wysokości 0 zł, a termin wpłaty
    >+ wypada 20 kwietnia, ergo należy złożyć PIT-5,

    Można tak ująć ;)

    >+ b) jeśli do wpłaty jest 0 zł, to nie można mówić o obowiązku zapłaty
    >+ zaliczki,

    Ale dochody już poprzednio "przekroczyły kwotę"... no to obowiązek
    jest :]

    >+ Doprawdy nie wiem, która opcja jest prawidłowa :-( (wiem, że za "a"
    >+ przemawia "linia postępowania" US-ów, ale...)

    ...przemawia :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-04-29 07:39:48
    Od: "rachuba" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Doprawdy nie wiem, która opcja jest prawidłowa :-( (wiem, że za "a"
    > przemawia "linia postępowania" US-ów, ale...)

    "jeśli w lutym taki obowiązek powstał i podatnik zapłacił zaliczkę," to
    znaczy że od tej daty składa co miesiąc pit 5 nawet jeśli będa one zerowe do
    końca roku. (narastająco będą widniały przychody i koszty w tym przypadku od
    miesiąca lutego.)

    L.