  • 1. Data: 2002-05-28 09:05:09
    Temat: PIT5 - Jak liczyc?. Prosba o pomoc
    Od: "Marcin" <s...@p...onet.pl>

    Witam,
    zwracam sie z uprzejma prosba o pomoc. Jak liczyć miesięczne składki na
    podatek dochodowy od osób prowadzących własną działalność gospodarczą?
    Księga przychodów-rozchodów, płatnik VAT.

    Przykład:
    Miesięczna sprzedaz netto: 5000,00
    VAT 22%
    Wartosc VAT: 1100,00

    Miesięczne koszty uzyskania przychodu:
    Netto: 1000,00
    Wartość VAT: 220,00

    1. Jak obliczyć miesięczną zaliczkę na podatek dochodowy?
    2. Jak się liczy po przekroczeniu kolejnych progów podatkowych?
    3. Gdzie i jak odlicza się zapłacony ZUS?
    4. Czy moj dochod miesieczny to sprzedaz netto pomniejszona o koszty oraz
    zaplacone podatki?

    Progi podatkowe znam, oprocentowanie tez. Mam problem z obliczeniem.
    Wychodza mi jakies bzdury.

    Poprosze o pomoc lub moze znacie jakies strony w internecie, publikacje,
    ksiazki gdzie moznea to dokladnie przestudiowac i jest opisane dla laikow.

    Z góry dziękuję i pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2002-05-28 09:42:44
    Temat: Re: PIT5 - Jak liczyc?. Prosba o pomoc
    Od: "fiskal" <n...@f...pl>

> [...]
    > Netto: 1000,00
    > Wartość VAT: 220,00
    >
    > 1. Jak obliczyć miesięczną zaliczkę na podatek dochodowy?
    Przychód 5000
    Koszt 1000
    dochód 4000

    Stosujesz tabelę do podatku DOF zamieszczoną na przykład na moim serwerze
    www.fiskal.pl:

    Liczysz (4000 * 19%) - 518,16 = 241,84 i to zaokrąglasz do pełnych
    dziesiątek groszy (podstawę musisz zaokrąglać do pełnych złotych), czyli
    podatek z tabeli wynosi 241,80 zł. Należy od niego odjąć zapłaconą składkę
    na ub. zdrowotne w rybryce.

    > 2. Jak się liczy po przekroczeniu kolejnych progów podatkowych?

    Według tej samej tabeli - to ona "dba" o naliczenie progów. Na przykład przy
    dochodzie 70.000,- zł jestesmy w II progu i mamy:
    70.000 - 37.024 = 32.976 //odjęcie pierwszego progu 19% i uzyskanie nadwyżki
    do opodatkowania 30//
    Zatem podatek:
    (32.976 * 30%) + 6541,24 = 9892,8 + 6541,24 = 16434,04 zł. Oczywiście
    zaokrąglamy go do pełnych dziesiątek groszy. Ponadto płacimy tylko tyle ile
    wynosi różnica pomiędzy zaliczką zapłaconą w poprzednich miesiącach, a
    wyliczoną w tym miesiącu. Jeśli wychodzi nam mniejszy podatek niz w
    poprzednim miesiącu, to nie płacimy nic.

    > 3. Gdzie i jak odlicza się zapłacony ZUS?
    Mozna wpisać go w koszty działalności (IMHO najlepsze rozwiązanie bo wpisuje
    się razem z Funduszem Pracy), a można na PIT-5 w rubryce 34. Zdrowotne mozna
    tylko potrącać na PIT-5 od wyliczonego podatku w rubryce 51.

    > 4. Czy moj dochod miesieczny to sprzedaz netto
    > pomniejszona o koszty oraz zaplacone podatki?
    Dla celów bankowych tak to się nazywa.

    Mariusz Ciesla

    www.fiskal.pl

  • 3. Data: 2002-05-28 18:58:08
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl.no.spam>

    podatek dochodowy i vat to dwie rozne historie,
    przy obliczaniu podatku dochodowego zawsze bierzesz pod uwage
    kwoty netto z faktur (otrzymanych i wystawionych)

  • 4. Data: 2002-05-28 21:59:13
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 May 2002, bromden wrote:

    >+ podatek dochodowy i vat to dwie rozne historie,

    Prawda.

    >+ przy obliczaniu podatku dochodowego zawsze bierzesz pod uwage
    >+ kwoty netto z faktur (otrzymanych i wystawionych)

    Nie licząc tych faktur otrzymanych, z których nie może
    odliczyć VATu lub tej częsci VATu z faktur, którego nie
    można odliczyć - które to nieodliczalne części VATu stają
    się KUP...
    (celem uproszczenia życia przedsiebiorcom, oczywiście :>)

    Pozdrowienia, Gotfryd