  • 1. Data: 2008-05-09 20:44:19
    Temat: Podatek dochodowy a świadczenie.. (długie)
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

    Pytanie do Szanownych Panów Prawników:
    dotyczy art.21 ust1. pkt.38 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    DzU z 2000 nr 14 poz 176 ze zmianami cytuję:
    "Wolne od podatku dochodowego są:
    pkt. 38
    Świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń
    otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z
    zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym
    stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nie
    przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł."
    I pytanie:
    Czy w/w "świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne" to też dopłata do
    wczasów w zakładowym ośrodku wczasowym dla emeryta przekazywana z
    zakładowego funduszu socjalnego ???
    Nadmieniam że przesiedziałem na googlach parę godzin, poczytałem też parę
    ustaw włącznie z Ordynacją Podatkową, ale nigdzie nie znalazłem definicji
    czy interpretacji co należy rozumieć przez "świadczenia rzeczowe" w tym
    artykule ustawy.
    W pkt 26 tego artykułu jest też zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu
    zapomóg pieniężnych itp, więc pkt 38 wydaje się być naturalnym rozszerzeniem
    na wszystkie pozostałe świadczenia, (chyba taki był zamysł ustawodawcy), czy
    raczej rozumuję błędnie i są świadczenia z funduszu socjalnego nie objęte
    zwolnieniem od podatku dochodowego bez względu na wysokość (wartość)
    świadczenia.
    Może ktoś spotkał gdzieś jakąś interpretację, orzeczenie TK, lub uchwałę
    Sądu Najwyższego precyzującą to zagadnienie?

    pozdr
    Janek