  • 1. Data: 2008-05-09 11:57:01
    Temat: Umowa o dzieło, zaginione 13 groszy..
    Od: dedek <d...@d...pl>

    Witam,

    Jesli temat byl (a pewnie byl nie raz) przepraszam za klopot, ale juz od
    paru godzin wertuje google i archiwa grup i nie moge rozszyfrowac jak
    sprawa sie ma z podatkami w tym @%#@$#$ kraju :(

    Sprawa wyglada tak: umowilem sie z grafikiem (umowa o dzielo z
    przeniesieniem praw majatkowych) na pewna prace na kwote NETTO. Sprawe
    przygotowania rachunku zostawil na mojej glowie. Zadowolony wyprowadzam
    algorytm na brutto:
    podatek = 19%
    koszt_uzyskania_przychodu = 50%
    do_opodatkowania = 100% - koszt_uzyskania_przychodu = 50%
    netto = brutto - brutto*do_opodatkowania*podatek
    czyli:
    brutto = netto/(1-0.5*0.19)

    Obliczam przykladowo dla 1000 zl netto (obliczenia w office grosze moga sie
    nie zgadzac):
    brutto = 1104,97
    kwota do opodatkowania = 552,49
    podatek = 104,97
    sprawdzenie: netto = brutto - podatek = 1000 - Yes, yes, yes

    Ale sprawdzam sobie rachunek, ktory kiedys dostalem od pewnej firmy, a tu:
    brutto = 1105,10
    dochod = 553,00
    nalezny podatek = 105,10
    netto = 1000

    Czy ktos moze poratowac, jakie kroki wykonuje sie wychodzac od kwoty brutto
    albo netto, zeby wszystkie liczby sie zgadzaly? Sprawdzam na googlu,
    grupach i wszedzie jest tylko prosty model z kosztami uzyskania przychodu
    20% lub 50%, ale ten model niestety nie jest dokladny(?) albo ja juz
    zglupialem. Czy stosuje sie jakies zaokraglanie w trakcie do pelnych
    zlotych, albo dziesiatek groszy?

    --
    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2008-05-09 12:00:52
    Temat: Re: Umowa o dzieło, zaginione 13 groszy..
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    dedek pisze:

> [...]
    > kwota do opodatkowania = 552,49
    > podatek = 104,97
    > sprawdzenie: netto = brutto - podatek = 1000 - Yes, yes, yes

    IMHO:
    - podstawę obliczenia podatku zaokrąglasz: 552zł
    - podatek również: 552*0,19=104,88 = 109zł podatku

    > Ale sprawdzam sobie rachunek, ktory kiedys dostalem od pewnej firmy, a tu:
    > brutto = 1105,10
    > dochod = 553,00

    Czyli 1105,10/2 = 552,55zł zaokrąglone do 553zł

    > nalezny podatek = 105,10

    553 * 0,19 = 105,07. IMHO powinni zaokrąglić do pełnych złotych,
    105,00zł i taką zaliczkę wpłacić.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-05-09 12:04:27
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 09 May 2008 14:00:52 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Czyli 1105,10/2 = 552,55zł zaokrąglone do 553zł

    > 553 * 0,19 = 105,07. IMHO powinni zaokrąglić do pełnych złotych,
    > 105,00zł i taką zaliczkę wpłacić.

    Zwróć uwagę na słowo "kiedyś". To mogło być w czasach gdy się podatek
    zaokrąglało do 10 gr

  • 4. Data: 2008-05-09 12:07:03
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    dedek pisze:
> [...]
    >
    > Jesli temat byl (a pewnie byl nie raz) przepraszam za klopot, ale juz od
    > paru godzin wertuje google i archiwa grup i nie moge rozszyfrowac jak

    Słabo wertujesz... był tysiące razy.

> [...]
    > kwota do opodatkowania = 552,49
    > podatek = 104,97
    > sprawdzenie: netto = brutto - podatek = 1000 - Yes, yes, yes

    Nie zaokrąglałeś jak ustawodawca nakazał, wcale.

    > Ale sprawdzam sobie rachunek, ktory kiedys dostalem od pewnej firmy, a tu:
> [...]

    Tu za to źle zaokrąglili, to jest system sprzed bodaj 2 lat, może 3.

    Procedura jest taka:

    1. Od brutto liczysz koszty uzyskania (20%, 50%, ile tam akurat wypada)
    2. brutto - koszty = podstawa opodatkowania
    3. podstawę zaokrąglasz do PEŁNYCH ZŁOTYCH (klasycznie, jak 50 groszy i
    więcej do w gore jak mniej niż 50 groszy to w dół)
    4. od podstawy liczysz 19% podatku
    5. podatek zaokrąglasz DO PEŁNYCH ZŁOTYCH (system jak wyżej)
    6. od kwoty brutto odejmujesz podatek uzyskując netto

    Miłej zabawy

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2008-05-09 12:20:54
    Od: dedek <d...@d...pl>

    dziekuje wszystkim, faktycznie mialem rachunki z 2005 roku

    co do wertowania - materialow na sieci jest tak wiele, ze nie udalo mi sie
    sformulowac odpowiedniego zapytania, zeby wyluskac dokladnie ten aktualny
    mechanizm