  • 1. Data: 2015-03-02 09:40:16
    Temat: Podatek od darowizny
    Od: Badabum <narazkaUSUŃ@gazeta.pl>

    Moja mama dokonuje co miesiąc wpłaty na moje konto w wysokości 500 zł.
    Tych wpłat było do tej pory pięć. Wcześniej spłaciła moje długi w
    łącznej kwocie ok. 20 tys. złotych. Co mam zrobić, aby uniknąć podatku
    od darowizny? Słyszałem, że trzeba to zgłosić do US. Kto ma to zrobić?
    Ja czy mama?

  • 2. Data: 2015-03-02 09:46:59
    Temat: Re: Podatek od darowizny
    Od: Badabum <narazkaUSUŃ@gazeta.pl>

    Dnia Mon, 02 Mar 2015 09:40:16 +0100, Badabum <narazkaUSUŃ@gazeta.pl>
    napisał:

> [...]
    >łącznej kwocie ok. 20 tys. złotych. Co mam zrobić, aby uniknąć podatku
    >od darowizny? Słyszałem, że trzeba to zgłosić do US. Kto ma to zrobić?

    Ewentualnie, czy można potraktować te wpłaty jako coś innego aniżeli
    darowizna?

    Pzdr.

  • 3. Data: 2015-03-02 10:01:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-03-02 o 09:46, Badabum pisze:

    > Ewentualnie, czy można potraktować te wpłaty jako coś innego aniżeli
    > darowizna?

    Jest to darowizna. Poczytaj co zrobić, aby nie płacić podatku będąc
    obdarowanym przez mamę.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2015-03-02 10:07:20
    Od: Badabum <narazkaUSUŃ@gazeta.pl>

    Dnia Mon, 02 Mar 2015 10:01:21 +0100, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał:

    >Jest to darowizna. Poczytaj co zrobić, aby nie płacić podatku będąc
    >obdarowanym przez mamę.

    Jeżeli to jest darowizna to trzeba zgłaszać co miesiąc? To są wpłaty
    cykliczne.

    --

    Pzdr.

  • 5. Data: 2015-03-02 12:38:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Mar 2015, Badabum wrote:

    > Moja mama dokonuje co miesiąc wpłaty na moje konto w wysokości 500 zł.
    > Tych wpłat było do tej pory pięć. Wcześniej spłaciła moje długi
    > w łącznej kwocie ok. 20 tys. złotych.

    Ja bym się moment zastanowił, czy to tak opisać :>

    1. Długi.
    IMVHO, interpretacja że spłata czyichś długów *jest* darowizną nie
    jest zła (zmniejsza "ujemną wartość majątku" więc wypełnia definicję),
    ale wskazane (IMVHO) byłoby mieć dowód na "intencję" (że to na pewno
    nie była najpierw pożyczka, później "podarowana", bo to już darowizna
    nie jest)

    2. Regularne wpłaty.
    Tak żeby nie wyszło że to jest renta... (19% PIT!)

    http://xurl.pl/PodatekRentaCywilnoprawnaUS
    ->
    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/poka
    z/4-podatek-dochodowy-od-osob-fizycznych/31-pobor-po
    datku-lub-zaliczek-na-podatek-przez-platnikow/33-obo
    wiazek-obliczania-i-poboru-przez-platnikow-zaliczek/
    45422-podatek-dochodowy-od-osob-fizycznych-renta-umo
    wa-cywilnoprawna.html

    Oczywiście, nie ma zakazu "serii darowizn", ale udowodnij później
    że intencją nie było "zaspokojenie potrzeb życiowych" lecz "zwiększenie
    wartości majątku".
    Owszem, definicja "darowizny" jest *bardzo* restrykcyjna i nie jest
    to "każde dawanie".
    Tak, owszem, za czasów kiedy istniało "zwolnienie rentowe" BYŁY
    przypadki wyroków (WSA/NSA), że zwolnienie nie przysługuje, bo "obdarowany"
    jest ZA BIEDNY a darczyńca jest "w rodzinie", ergo podpada pod obowiązek
    alimentacyjny :>
    Nie pisać mi proszę że to "nielogiczne" - tak postanowili posłowie i już.
    (no dobra, teraz zależy czy jesteś "w stanie utrzymać się samodzielnie",
    bo wtedy alimenty na dziecko, jako "należne z ustawy", nie są opodatkowane).

    > Co mam zrobić, aby uniknąć podatku od darowizny?

    Ja bym na początek się martwił żeby mieć dowody że to BYŁA DAROWIZNA :D

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2015-03-08 18:24:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02-03-15 o 12:38, Gotfryd Smolik news pisze:

    > 2. Regularne wpłaty.
    > Tak żeby nie wyszło że to jest renta... (19% PIT!)

    Sądzisz, że traktowanie tego jako dobrowolne alimenty nie ma szansy
    powodzenia?

  • 7. Data: 2015-03-09 09:01:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Mar 2015, Robert Tomasik wrote:

    > Sądzisz, że traktowanie tego jako dobrowolne alimenty nie ma szansy
    > powodzenia?

    Nie (znaczy nie sądzę ze nie ma szansy), ale też wymaga "przygotowania
    linii".
    Problemem jest już samo w sobie to, że te same wpłaty dają się
    zintepretować na parę sposobów a skutki podatkowe mogą byc różne.

    pzdr, Gotfryd