  • 1. Data: 2003-06-12 12:56:05
    Temat: Podatek od darowizny?
    Od: m...@p...onet.pl

    Witam,

    Chcialbym sie zapytac o podatek od przekazanej ksiazeczki mieszkaniowej PKO.

    Sytuacja jest taka: Ja i moja zona chcemy kupic mieszkanie. Ja mam ksiazeczke
    PKO na siebie a ona dostanie od swojego ojca na zasadzie cesji (operacja bedzie
    przeprowadzona w PKO). Oprocz tego moj brat ma kolejna ksiazeczke z ktorej
    pomoglbym mu "uwolnic" srodki gdyby przepisal na mnie ta ksiazeczke.
    W rezultacie mielibysmy 3 ksiazeczki: moja wlasna, mojego brata i tescia.
    wartosc ksiazeczki brata to ok 10 kPLN a tescia ok. 20 kPLN.

    Czy w tej sytuacji jestem zobowiazany zaplacic jakies podatki (darowizna) i czy
    powinny byc spisane formalne umowy darowizny ksiazeczek???

    Z gory dziekuje za odpowiedz
    Pozdrawiam
    Mariusz

  • 2. Data: 2003-06-12 13:09:31
    Temat: Re: Podatek od darowizny?
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik <m...@p...onet.pl> napisał
> [...]
    | W rezultacie mielibysmy 3 ksiazeczki: moja wlasna, mojego brata i tescia.
    | wartosc ksiazeczki brata to ok 10 kPLN a tescia ok. 20 kPLN.

    co znaczy "wartość" książeczki, sam wkład , czy z premią?

    | Czy w tej sytuacji jestem zobowiazany zaplacic jakies podatki (darowizna) i czy
    | powinny byc spisane formalne umowy darowizny ksiazeczek???

    jeszcze nie wiem...

  • 3. Data: 2003-06-12 13:12:21
    Od: m...@p...onet.pl

    > co znaczy "wartość" książeczki, sam wkład , czy z premią?

    Oczywiscie z premia - mowie tutaj o finalnej wartosci ksiazeczki czyli tyle ile
    rzeczywiscie bank doplaci do mieszkania.

    Mariusz

  • 4. Data: 2003-06-12 13:12:43
    Od: "p...@g...pl" <s...@g...pl>

    <m...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    i czy
    > powinny byc spisane formalne umowy darowizny ksiazeczek???

    Z tego co wiem, to przekazanie książeczki z ojca na córką odbędzie się bez
    problemu.
    Ja tak robiłem i było bez problemów.
    Nie wiem tylko jak z przekazywaniem książczki pomiędzy braćmi i czy nie
    wiąże się to z utratą premii gwarancyjnej. Dopytaj się szczegółowo w banku.

  • 5. Data: 2003-06-12 13:22:24
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik <m...@p...onet.pl> napisał
    | Oczywiscie z premia - mowie tutaj o finalnej wartosci ksiazeczki czyli tyle ile
    | rzeczywiscie bank doplaci do mieszkania.

    premia US-u nie interesuje, a sam wkład, nie sądzę żeby przekraczał kwoty wolne od
    podatku w I-szej grupie ....(znów za mało danych)

  • 6. Data: 2003-06-12 13:31:39
    Od: m...@p...onet.pl

    > premia US-u nie interesuje, a sam wkład, nie sądzę żeby przekraczał kwoty
    wolne od
    > podatku w I-szej grupie ....(znów za mało danych)

    Sam nie pamietam ile wynosi wklad - nie mam ksiazeczki pod reka (po dewaluacji
    to bedzie jakas smieszna kwota ktora nie wystarczy na bilet autobusowy). Znam
    tylko rzeczywista wartosc z premia gwarancyjna.

    A jak to powinno byc zalatwine formalnie? Spisac umowe darowizny? Co tam
    wpisac - ksiazeczki mieszkaniowe o wartosci 5 PLN? (powiedziales ze premia
    gwarancyjna sie nie liczy)

    Dzieki za pomoc
    Mariusz

  • 7. Data: 2003-06-12 13:54:42
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

> [...]
    | wpisac - ksiazeczki mieszkaniowe o wartosci 5 PLN? (powiedziales ze premia

    jak wartośc wkładu mniejsza jak 2000zł.(od każdej ze stron) to wystarczy umowa ustna,
    jak w ciągu ostatnich 5-ciu lat nie było pomiędzy wami darowizn przekraczających
    9637zł, to nie trzeba tego zgłaszać do US

  • 8. Data: 2003-06-12 14:26:26
    Od: m...@p...onet.pl

> [...]
    > jak w ciągu ostatnich 5-ciu lat nie było pomiędzy wami darowizn
    przekraczających
    > 9637zł, to nie trzeba tego zgłaszać do US

    OK zadzwonilem do brata - na jego ksiazeczce jest 970 PLN (czyli <2000), tesc
    nie wiem ale podejrzewam ze tez ma mniej niz 2000. Tak ze tutaj tez bedzie
    wszystko w porzadku.

    Aha jeszcze jedno - gdybym przypadkiem z dochodami wkroczyl w II prog podatkowy
    (30%) czy wtedy cos sie zmienia???

  • 9. Data: 2003-06-12 14:32:12
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    | Aha jeszcze jedno - gdybym przypadkiem z dochodami wkroczyl w II prog podatkowy
    | (30%) czy wtedy cos sie zmienia???

    nie

  • 10. Data: 2003-06-12 14:40:54

    <m...@p...onet.pl> wrote in message

    > A jak to powinno byc zalatwine formalnie? Spisac umowe darowizny? Co tam
    > wpisac - ksiazeczki mieszkaniowe o wartosci 5 PLN? (powiedziales ze premia
    > gwarancyjna sie nie liczy)

    Formalnie to idź do banku razem z bratem, żoną i teściem i powiedzcie, że
    chcecie przepisać książeczki na Ciebie.
    U mnie na tym się skończyło.