  • 1. Data: 2006-11-23 14:00:33
    Temat: Podatek od dzierżawy praw majątkowych
    Od: Maciek <"maciek[kropka]g"@interia.pl>

    Witam

    Przeglądałem archiwum ale przypadku podobnego do mojego nie udało mi się
    znaleźć. A google są pełne sprzecznych opinii. Będę wdzięczny za pomoc.

    Mam podpisaną umowę o dzierżawę praw majątkowych (ja jestem właścicielem
    tychże praw). Umowa jest na czas nieokreślony, z możliwością
    wypowiedzenia z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia.

    Z tytułu umowy osiągam co miesiąc pewien przychód. Jednakże pozostaje on
    w dyspozycji drugiej strony, warunkiem koniecznym abym ja otrzymał
    pieniądze jest wystawienie rachunku tejże stronie. Wówczas pieniądze są
    przelewane na moje konto. Równocześnie mam umowę o pracę (z firmą
    całkowicie niezwiązaną z tą dzierżawą).

    Tyle wstępu, teraz pytania :)

    1. Po upływie 5 miesięcy od podpisania umowy wystawiłem rachunek
    zbiorczy za wszystkie miesiące (wcześniej nie odbierałem żadnego
    wynagrodzenia). Otrzymałem pieniądze, większe niż kwota wolna od
    poodatku. Moim zdaniem w tym momencie powinienem złożyć PITa i wpłacić
    zaliczkę na podatek (do 20 dnia następnego miesiąca). Jeśli dobrze
    interpretuję przepisy, to ten obowiązek w przypadku przychodu nie
    pochodzącego z DG powstaje w momencie przekroczenia kwoty wolnej. Mam rację?
    Pytanie wzięło się stąd, że dwie różne księgowe twierdzą, iż PITy
    powinienem składać co miesiąc od początku trwania umowy. Kto ma rację?

    2. Drugie pytanie. Przez resztę roku postanawiam nie wystawiać
    kolejnego rachunku (a więc nie wypłacać zarobionych pieniędzy). Czyli z
    tytułu tej umowy nie będę miał już przychodu. Czy mimo to do końca roku
    muszę składać co miesiąc zeznanie podatkowe informując o braku dalszych
    dochodów z umowy dzierżawy? Czy w kolejnym roku pierwsze zeznanie
    podatkowe muszę złożyć w momencie przekroczenia kwoty wolnej od podatku,
    czy muszę od początku roku składać comiesięczne zeznanie (umowa cały
    czas ta sama)?

    Będę bardzo wdzięczny za pomoc w wyjaśnieniu tych kwestii.

    pozdrawiam
    Maciek