  • 1. Data: 2003-09-03 19:57:04
    Temat: Podatek od nieruchomosci
    Od: Monika<h...@w...pl>

    Wyrejestrowalam DG z uwagi na brak dochodu,pomieszczenie wraz z
    maszynami zostalo zamkniete,prosze o informacje czy nadal mam
    placic podatek od nieruchomosci za budynek w ktorym byl warsztat.
    Dziekuje za informacje.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-09-04 20:03:55
    Temat: Re: Podatek od nieruchomosci
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    dOn Wed, 3 Sep 2003, Monika wrote:

    >+ Wyrejestrowalam DG z uwagi na brak dochodu,pomieszczenie wraz z
    >+ maszynami zostalo zamkniete,prosze o informacje czy nadal mam
    >+ placic podatek od nieruchomosci za budynek w ktorym byl warsztat.

    Skoro wszyscy milczą to podywaguję: czy ty nie poruszasz
    dwu kwestii ?
    1. Czy płacić podatek. IMHO - oczywiście, właściciel płaci
    podatek od nieruchomości i tyle :( (spoko, spoko, bedzie
    podatek katastr(of)alny to dopiero bedziemy cienko
    śpiewać :>)
    2. Czy to powinien być podatek od "nieruchomości gospodarczej";
    tego nie wiem, ale pamiętam wyroki NSA że na pewno właściciel
    nieruchomości musi zadbać żeby wpis w ewidencji nieruchomości
    był "właściwy" (bo jak nie - to może mieć pretensje sam
    do siebie że płaci za łąkę a ma nieużytek - czy jakoś tak).
    Nie wiem czy twój budynek można "przekwalifikować",
    nie wiem czy się da w ogóle i jak to się robi - ale może
    jak wsadzę kij w mrowisko to mnie skrzyczą ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 3. Data: 2003-09-05 05:40:22
    Od: pronet <z...@p...lublin.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > nie wiem czy się da w ogóle i jak to się robi - ale może
    > jak wsadzę kij w mrowisko to mnie skrzyczą ;) !
    Zglosic sie do urzedu (Miasta, Gminy) z dokumentem o wyrejestrowniu DG i
    nieruchomosc jest juz normalna ( od 1 dnia miesiaca nastepujacego po
    wyrejestrowaniu DG). Roznica jest ogromna - zwykla nieruchomosc - rzedu
    0,30 zl/m.kw , przy DG okolo 15 zl/m.kw. To co sie znajduje w
    pomieszczeniu nie ma znaczenia, wazne jest, ze juz nie sluzy DG.
    Pozdrawiam ZN.

  • 4. Data: 2003-09-12 13:31:41
    Od: "Graszka" <g...@p...wp.pl>

    ,pomieszczenie wraz z

    A czy nie jest przypadkiem tak, że do czasu, gdy powyższe maszyny są zdatne
    do użytku ( nie zdemontowane ) to uznaje się nieruchomość za gospodarczą i
    wtedy podatek od nieruchomości jest adekwatny do jej kwalifikacji - pamiętam
    ten wątek poruszany gdzieś na łamach prasowych.
    Nie twierdzę kategorycznie, że tak jest, ale coś mi się takiego przypomina .
    Graszka

  • 5. Data: 2003-09-12 13:42:24
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Graszka wrote:

> [...]
    > kwalifikacji - pamiętam ten wątek poruszany gdzieś na łamach
    > prasowych. Nie twierdzę kategorycznie, że tak jest, ale coś mi się

    Chodzi mi po pamięci jakiś artykuł niedawno w "Rzeczypospolitej". To
    chyba się ostatnio zmieniło i to (o dziwo!) na korzyść podatników

  • 6. Data: 2003-09-13 07:01:06
    Od: Zbycho <z...@p...lublin.pl>

> [...]
    > ten wątek poruszany gdzieś na łamach prasowych.
    > Nie twierdzę kategorycznie, że tak jest, ale coś mi się takiego przypomina .
    Bez sensu. Albo służy działalnosci gospodarczej, albo z taką
    działalnoscią nie ma nic wspólnego, bo takiej nie ma. Kwalifikacją jest
    wpis do ewidencji DG. Oczywicie może się zdarzyć, że bedziesz wynajmować
    to pomieszczenie komus innemu kto pod tym adresem zgłosi DG.
    Pzdr ZN.

  • 7. Data: 2003-09-13 07:44:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Sep 2003, Zbycho wrote:

> [...]
    >+ Bez sensu. Albo służy działalnosci gospodarczej, albo z taką
    >+ działalnoscią nie ma nic wspólnego, bo takiej nie ma. Kwalifikacją jest

    Możesz podać podstawę prawną ?
    Bo już wspominałem że widziałem wyrok sądowy jednoznacznie
    stwierdzający że o prawidłowy wpis do rejestru musi zadbać
    właściciel - i jak wskutek jego błędu klasyfikacja jest
    nieprawidłowa i płacił wyższy podatek to jego strata.
    Tyle, że nie pamiętam czy chodziło o rejestr *gruntów*
    czy *nieruchomości* (jeśli to przypadkiem ten sam to
    nie krzyczeć :), nie znam się :)) ale nie rejestr
    prowadzenia działalności jakiejkolwiek - na pewno była to
    sprawa w stylu "tam nie ma łąki a nieużytki [czy las]
    ale płaciłem podatek od łąki [czy jakoś tak, w każdym
    razie dziesięć razy za dużo !]"; nikogo nie obchodziło
    czy właściciel wykorzystuje łąkę bo ma zarejestrowaną
    działalność rolniczą czy nie.

    W każdym razie bez znajomości podstawy prawnej można
    mieć problem nawet jak się ma rację :) - więc z czego
    wynika że liczy się "faktyczne wykorzystywanie" ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2003-09-13 08:23:26
    Od: Zbycho <z...@p...lublin.pl>

    > Możesz podać podstawę prawną ?
    Postarm się znaleźć trochę później.
> [...]
    > właściciel - i jak wskutek jego błędu klasyfikacja jest
    > nieprawidłowa i płacił wyższy podatek to jego strata.
    Podatek od nieruchomosci jest podatkiem nakazowym, czyli placisz go gdy
    otrzymasz tzw. nakaz lub decyzję płatniczą. Odpowiedni urząd na
    podstawie posiadanych informacji oraz uchwały Rady (miasta lub gminy)
    wylicza podatek i przesyła decyzję do płatnika. Jeżeli nie zgłosisz
    wyrejestrowania DG to nadal będzie to podatek od nieruchomoci związanej
    z prowadzoną DG. Dzieje się tak pomimo, że wyrejstrowanie DG odbywa się
    najczęsciej w tym samym urzędzie. Są to odrębne komórki urzędu.
    Podobnie może być z gruntem. Jesli płaciłes podatek rolny i w pewnym
    momencie zalesiłes ten obszar to urząd o tym nie wie i dopóki nie
    zostanie poinformowany będzie wymierzać podatek rolny, a nie lesny.
    Według przepisów termin na zgłoszenie zmian mających wpływ na wymiar
    podatku wynosi dwa tygodnie i jest obowiązkiem podatnika. Jest trochę
    łatwiej gdy chodzi o zbycie lub nabycie - tutaj wydział geodezji jest
    obowiązany poinformować wydział podatkowy o zmianach w ewidencji
    gruntow.
    Odbywa się to srednio po pół roku od zaistnienia faktu.
    Nigdy nie słyszałem, aby jakikolwiek podatnik został ukarany za brak
    zgłoszenia zmian w przewidywanym terminie.
> [...]
    > razie dziesięć razy za dużo !]"; nikogo nie obchodziło
    > czy właściciel wykorzystuje łąkę bo ma zarejestrowaną
    W praktyce urzędnicy z wydziału podatków po otrzymaniu informacji z
    dużym opóźnieniem wyliczają decyzję z datą zaistnienia faktu, ale datą
    decyzji z dnia zgłoszenia. Dla przykładu: kupiłes grunt w lutym, a urząd
    dowiedział się w sierpniu, płacisz podatek od 1 marca, ale z terminem
    płatnosci 14 dni od daty otrzymania decyzji - brak odsetek od marca
    pomimo, że podatnik sam w ustawowym terminie nie zgłosił faktu mającego
    wpływ na wymiar podatku. Przypuszczam, że podobnej decyzji można
    spodziewać się przy wyrejestrowaniu DG.
    > W każdym razie bez znajomości podstawy prawnej można
    > mieć problem nawet jak się ma rację :) - więc z czego
    > wynika że liczy się "faktyczne wykorzystywanie" ?
    Faktyczne wykorzystanie - mam dwa hektary ziemi ornej, której nie
    uprawiam. Nie powiniem więc płacić podatku rolnego. Prawda, że bzdura.
    Liczy się tylko i wyłacznie papierowy stan faktyczny z ewentualnymi
    zmianami zgłoszonymi do urzedu.
    Tak jak pisałem postaram się znaleźć cos w ustawach, ale dopiero
    wieczorem. Powyższe wywody wywodzą się z praktyki - nie pracuje w żadnym
    urzędzie jednak bardzo często w nich przebywam (w różnych) stykając się
    z takimi problemami.
    Pzdr ZN.

  • 9. Data: 2003-09-13 09:29:25
    Od: Zbycho <z...@p...lublin.pl>

    > Postarm się znaleźć trochę później.
    Już mam szybciej niż mylałem. Źródło Dz.U 200 poz. 1683 z 2002r.
    Cytat :
    2)po art. 1 dodaje się art. od 1a do 1c o następującym brzmieniu :
    1a)
    pkt.3 Grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem DG - grunty,
    budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu
    prowadzącego działalnosć gospodarczą z wyjątkiem budynków mieszkalnych
    oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów o których mowa
    w art.5 pkt.1 lit. b (chodzi o jeziora i zbiorniki wodne związane z
    elektrowniami wodnymi), chyba, że przedmiot opodatkowania nie jest i nie
    może być wykorzystywany do prowadzenia działalnosci gospodarczej ze
    względów technicznych.
    pkt.4 Działalnosć gospodarcza - działalnosć o której mowa w przepisach
    prawa działalnosci gospodarczej z zastrzeżeniem ust. 2.

    Ust.2 Za działalnosć gospodarczą w rozumieniu ustawy nie uważa sie :
    1) działalnosci rolniczej lub lesnej
    2)wynajmu turystom pokoi goscinnych ..... .

    Czyli po wykresleniu z ewidencji działalnosci gospodarczej, przy
    założeniu, że pracujesz na jakims etacie, uprawiasz kawałek ziemi i
    czasami wynajmujesz pokój letnikom i nie posiadasz dochodów z innych
    źródeł budynek przestał być "w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego
    podmiotu prowadzącego DG". Szkoda, że w pkt.4 nie powołano się bardziej
    konkretnie, ale myslę, że za tym nie kryje się żaden haczyk.
    Pzdr ZN.

  • 10. Data: 2003-09-13 15:28:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Sep 2003, Zbycho wrote:
    [...]
    >+ budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu
    >+ prowadzącego działalnosć gospodarczą

    OK, to jest argument :)

    [...poprzednio...]
    >+ Według przepisów termin na zgłoszenie zmian mających wpływ na wymiar
    >+ podatku wynosi dwa tygodnie i jest obowiązkiem podatnika.

    ...no to jednak przejść się musi :)

    pozdrowienia, Gotfryd