  • 1. Data: 2003-10-17 08:38:04
    Temat: Podatek od psa ?
    Od: "T.P" <t...@i...pl>

    Mam pytanko kto może pobierać podatek od posiadania psa?
    I czy Związek Kynologiczny w Polsce może to robić ?

  • 2. Data: 2003-10-17 18:29:47
    Temat: Re: Podatek od psa ?
    Od: "Witek M." <w...@g...pl>

    > Mam pytanko kto może pobierać podatek od posiadania psa?
    > I czy Związek Kynologiczny w Polsce może to robić ?

    Rada gminy ustala wysokość składek, sposób i terminy poboru oraz wyznacza
    inkasentów.
    Jak mi się zdaje Rada może wyznaczyć jako inkasenta Związek Kynologiczny i
    to w zasadzie bez jego woli "...do właściwości rady gminy należy
    podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w
    odrębnych ustawach. Granice te określa ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o
    podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 9, poz. 31). Art. 14 cyt. ustawy
    upoważnia radę gminy nie tylko do ustalania wysokości stawek podatku od
    posiadania psów, zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności tego
    podatku, ale także (pkt 3) do zarządzania poboru podatku w drodze inkasa
    oraz określania inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso. W granicach
    zakreślonych powyższym przepisem Rada Miejska w St. miała prawo do
    wyznaczenia inkasenta w osobie skarżącej Spółdzielni i określenia jej
    wynagrodzenia. W tym zakresie między gminą a Spółdzielnią zawiązał się
    stosunek administracyjno-prawny, nie wymagający dla swej skuteczności
    wyrażenia woli przez adresata normy zawartej w uchwale rady gminy." ( wyrok
    NSA U SA/Po 1130/91)
    Mowa w tym wyroku o Spółdzielni, ale s-nia ta była niezależna zypełnie od
    Gminy. Tym bardziej Związek Kynologiczny moze zostać wyznaczony skoro (jak
    mi się zdaje) korzysta z dotacji gminy, czyli jest z nią w jakiś tam sposób
    powiązany.

    Witek