  • 1. Data: 2012-11-07 12:35:26
    Temat: Podatek od spadku
    Od: Marek <a...@1...pl>

    Nasza mama zmarła 5 miesięcy temu, podobno aby US nie naliczył podatku
    od spadku należy w ciągu 6 miesięcy złożyć jakąś deklarację. Od jakiej
    daty należy liczyć te 6 miesięcy:
    - od dnia śmierci mamy
    - od dnia uzyskania postanowienia nabycia spadku (z sądu lub od notariusza)
    - od daty przeprowadzenia działu spadku.

    Zapewne w deklaracji składanej w US trzeba podać wartość majątku
    uzyskanego po zmarłym (być może dokładnie je wymienić i opisać),jak
    natomiast poradzić sobie z majątkiem który dopiero za X miesięcy będzie
    prawdopodobnie mógł być uznany jako własność naszej mamy. Jest nim
    nieruchomość, której mama była posiadaczem samoistnym ale nie zdążyła w
    sądzie uzyskać prawa własności z tytułu zasiedzenia współudziałów w
    spadku (nieruchomość to domek po babci).

    --
    Marek

  • 2. Data: 2012-11-07 13:51:43
    Temat: Re: Podatek od spadku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Nov 2012, Marek wrote:

> [...]
    > spadku należy w ciągu 6 miesięcy złożyć jakąś deklarację. Od jakiej daty

    Nie.

    > - od dnia uzyskania postanowienia nabycia spadku (z sądu lub od notariusza)

    Od daty z którą stwierdzenia dokonano, a nie od daty otrzymania.

    Obowiązek powstaje z dniem przyjęcia spadku - czyli najpóźniej
    6 miesięcy od śmierci, co działa "z automatu", ale sądowe
    stwierdzenie spadku lub poświadczenie przed notariuszem
    przyspiesza ten moment podatkowy.
    Raz jeszcze - zupełnie się nie liczy otrzymanie (a nie wiem jak
    rozumiesz "uzyskanie").

    Art.6.1:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,29,167,1018,
    34069,20120101,obowiazek-podatkowy.html

    > - od daty przeprowadzenia działu spadku.

    Dział spadku to jest osobna czynność prawna, i mam nadzieję
    jesteś świadom że jest osobno opodatkowana!
    Na .prawo toczą się dwie dyskusje o spadki, zajrzyj, bo w jednej
    właśnie przed chwilą wrzuciłem stos linków do sprawy "dział
    spadku a PIT", jak już doczytasz to będę miał pytania ;)
    (artykułów limitowanych nie mam, a zakładam że masz niewykorzystany
    limit "darmówek").

> [...]
    > z tytułu zasiedzenia współudziałów w spadku (nieruchomość to domek po babci).

    IMO, skoro tego zasiedzenia jeszcze nie stwierdzono to nie stwierdzono.
    Doradcą podatkowym nie jestem, tak dla jasności, ale jak to sądy nieraz
    stwierdzały, skarbówka nie jest od tworzenia faktów lecz od opodatkowania
    tychże.
    Nabycie tych udziałów w drodze zasiedzenia nastąpi po stwierdzeniu
    zasiedzenia i tyle. Teraz nie są ani babci, ani Wasze.
    Oczywiscie, dla prawa cywilnego termin się "łączy", art.176 KC:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

    Ale NA RAZIE to nie było babci, więc nie mogliście "nabyć w spadku".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-11-07 17:50:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Obowiązek powstaje z dniem przyjęcia spadku - czyli najpóźniej
    > 6 miesięcy od śmierci, co działa "z automatu", ale sądowe
    > stwierdzenie spadku lub poświadczenie przed notariuszem
    > przyspiesza ten moment podatkowy.

    protestuję

    obowiązek podatek powstaje od dnia uprawomocnienia się postanowienia o
    nabyciu spadku.

    Inaczej dokopałbyś tym, którzy nigdy o takie postanowienie nie
    występowali i żyją z spadkiem na kocią łapę. By się US cieszył
    naliczając kosmiczne podatki od babć i pradziadków po których
    postepowania jeszcze sie nie odbyło bo nikomu się nie chciało.

  • 4. Data: 2012-11-07 17:55:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marek wrote:
    > - od dnia uzyskania postanowienia nabycia spadku (z sądu lub od notariusza)

    blisko

    od dnia uprawomocnienia sie postanowienia o nabyciu spadku.
    co nastepuje 3 tygodnie po złożeniu podpisu przez sędziego i jest zwykle
    gdzieś pomiedzy wnioskiem do sądu, a dostaniem pisma.

    UWAGA. nie jest to data sporządzenia postanowienia, w prawym gorym rogu.
    To jest już zwykle data czasami i o miesiąc późniejsza. Zeby potem nie
    było płaczu.

    co do poswiadczenia notarialnego to nie wgryzałem się, ale najlepiej
    przyjąć ze jest to data wizyty u notariusza. wowczas na pewno sie nie
    spóżnicie.

  • 5. Data: 2012-11-07 22:25:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Nov 2012, witek wrote:

    > protestuję

    Słusznie.

    > obowiązek podatek powstaje od dnia uprawomocnienia się postanowienia
    > o nabyciu spadku.

    Ano, zbytnio i nieprawidłowo uprościłem.

    > Inaczej dokopałbyś tym, którzy nigdy o takie postanowienie nie występowali
    > i żyją z spadkiem na kocią łapę. By się US cieszył naliczając kosmiczne podatki
    > od babć i pradziadków

    :)
    Są tam przepisy o "sporządzeniu pisma" i "powołaniu się przed US".
    Skoro już tak daleko jesteśmy:
    +++
    4. Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie
    pismem, obowišzek podatkowy powstaje z chwilš sporzšdzenia pisma;
    jeżeli pismem takim jest orzeczenie sšdu, obowišzek podatkowy powstaje
    z chwilš uprawomocnienia się orzeczenia.
    W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania,
    obowišzek podatkowy powstaje z chwilš powołania się przez podatnika
    przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej na fakt nabycia.
    ---

    > po których postepowania jeszcze sie nie odbyło bo nikomu się nie chciało.

    Prawda. Ale z drugiej strony podatnik nie może się chować za "ale ja
    do sądu nie pójdę" po wezwaniu przez US, bo kiedy przyzna że majątek
    ma ze spadku to termin również "startuje" (mimo formalnego braku
    stwierdzenia).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2012-11-08 10:20:42
    Od: Marek <a...@1...pl>

> [...]
    > do sądu nie pójdę" po wezwaniu przez US, bo kiedy przyzna że majątek
    > ma ze spadku to termin również "startuje" (mimo formalnego braku

    Po uprawomocnieniu się postanowienia o nabyciu spadku (uzyskanego w
    sądzie lub u notariusza) "startuje" 6 miesięczny termin na złożenie
    deklaracji w US. Czy w przypadku przyznania się US o którym powyżej
    piszesz, jest również 6 miesięczny termin?

    --
    Marek

  • 7. Data: 2012-11-08 10:47:52
    Od: Marek <a...@1...pl>

    > Dział spadku to jest osobna czynność prawna, i mam nadzieję
    > jesteś świadom że jest osobno opodatkowana!

    Wiem, że są to różne czynności prawne ale o tym, że są osobno
    opodatkowane tego nie wiem! Przypuszczam, że masz na myśli sytuacje
    kiedy zachodzą odstępstwa od "działu spadku wg ustawy" czyli obdarowanie
    brata/siostry swoim udziałem w spadku lub uzyskanie zapłaty za
    przekazaną część.
    Czy w przypadku kiedy jeden z dwóch spadkobiorców (bracia; spadek po
    rodzicu) odrzuci spadek, ten drugi będzie musiał zapłacić podatek od tej
    drugiej "nadmiarowej" połowy spadku?

    --
    Marek

  • 8. Data: 2012-11-09 13:52:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Nov 2012, Marek wrote:

> [...]
    > Czy w przypadku przyznania się US o którym powyżej piszesz, jest również

    Tak napisali.
    Ten przepis nic innego nie reguluje, a jedynie stwierdza iż w takim
    przypadku obowiązek podatkowy powstaje "z chwilą powołania się".

    Natomiast jedno mi nie pasuje.
    Wyjaśnijcie mi proszę, skąd teza o 6-miesięcznym terminie?

    W ustawie jest tak:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,29,167,1018,
    ,,ustawa-z-dnia-28071983-r-o-podatku-od-spadkow-i-da
    rowizn.html
    +++
    Art. 17a.
    1. Podatnicy podatku sš obowišzani, z zastrzeżeniem ust. 2,
    złożyć, w terminie miesišca od dnia powstania obowišzku podatkowego,
    właœciwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu
    rzeczy lub praw majštkowych według ustalonego wzoru.
    Do zeznania podatkowego dołšcza się dokumenty majšce wpływ na okreœlenie
    podstawy opodatkowania.
    2. Obowišzek składania zeznań podatkowych nie dotyczy przypadków,
    w których podatek jest pobierany przez płatnika.
    ---

    Wychodzi mi, że termin jest miesięczny. Jednomiesięczny.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2012-11-09 13:56:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Nov 2012, Marek wrote:

> [...]
    > odstępstwa od "działu spadku wg ustawy" czyli obdarowanie brata/siostry swoim
    > udziałem w spadku lub uzyskanie zapłaty za przekazaną część.

    Z grubsza biorąc. Jak kto woli "nierówny podział" :) (oraz różne
    postacie jego "wyrównania").

    > Czy w przypadku kiedy jeden z dwóch spadkobiorców (bracia; spadek po rodzicu)
    > odrzuci spadek, ten drugi będzie musiał zapłacić podatek od tej drugiej
    > "nadmiarowej" połowy spadku?

    Pamiętamy, że nie może mieć dzieci (kolejnych spadkobierców).
    I rozumiem, że pytasz o podatek od spadku, dla przypadku z wątku, kiedy
    nie było zwolnienia?
    No to oczywiście.
    Tego kto spadek odrzucił wg KC 1020 traktuje się tak, jakby nie żył.
    Czyli ten kto spadek przyjął dostał cały spadek, więc i stosowny podatek.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2012-11-09 14:30:14
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-11-09, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

    > Natomiast jedno mi nie pasuje.
    > Wyjaśnijcie mi proszę, skąd teza o 6-miesięcznym terminie?

    "Art. 4a. par. 1:

    Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez
    małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

    1) zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi
    urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania
    obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust.
    2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie 6 miesięcy od
    dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku,
    z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz"

    Tylko ten termin dotyczy zwolnienia z opłaty w grupie zerowej :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl