  • 1. Data: 2012-11-02 15:10:52
    Temat: 1/2 mieszkania po Mamie i WALKA z siostrą
    Od: Ewelina <e...@w...pl>

    3 lata temu zmarła moja Mama. Od tego czasu moja jedyna siostra stara
    się za wszelką cenę uprzykrzyć mi życie...

    Moja sytuacja wygląda tak:

    1. jest mieszkanie po mojej zmarłej Mamie

    2. jestem w posiadaniu Postanowienia Sądu Rejonowego o stwierdzenie
    nabycia spadku do mojej Mamie, w którym to Postanowieniu, Sąd stwierdza,
    że spadek po mojej zmarłej Mamie na podstawie ustawy (nie napisali, na
    podstawie jakiej ustawy), nabyła: a) moja siostra, b) ja - każda z nas w
    1/2 (jednej drugiej) części)

    3. klucze do mieszkania ma siostra i tylko za jej zgodą mogę do niego
    wchodzić (a na to niechętnie się zgadza)

    Kiedy dzwonię z jakąś sprawą do siostry, to albo:

    - nie odbiera telefonów (to jej stary metoda, aby się kogoś pozbyć)
    - jak już odbierze, to albo udaje, że nie słyszy (a nie ma problemów ze
    słuchem)
    - albo przeciąga sprawę w nieskończoność

    Kiedy się z nią umawiam, to albo:

    - nie przychodzi na spotkania
    - albo się spóźnia
    - przeciąga sprawę w nieskończoność

    Czy jestem uzależniona od siostry i jej humorów?
    Czy muszę liczyć na jej łaskę albo niełaskę?

    5. siostra powiedziała, że mieszkanie stoi puste, i że ona z niego nie
    korzysta, ale wiem, że często kłamie i być może np. zarabia na
    nielegalnym wynajmowaniu komuś tego mieszkania...

    6. nie mogę tego kontrolować, bo mieszkam na drugim końcu Polski, a
    siostra... tylko kilometrów od niego

    Ogólnie mówiąc, nie rozumiem postępowania siostry...

    Może Wy rozumiecie, o co jej może chodzić?

    W każdym bądź razie chciałabym:

    1. otrzymać połowę pieniędzy ze sprzedaży mieszkania (ale siostra nie
    chce go sprzedać; mówi, że nie zależy jej na pieniądzach, a mnie z kolei
    przydałyby się pieniądze)
    2. do tego czasu chciałabym swobodnie korzystać z tego mieszkania, to
    znaczy wchodzić do niego, kiedy mam na to ochotę (ale siostra mi to
    uniemożliwia)

    Co mogę w tej sprawie zrobić?

    Pozdrawiam, Ewelina

  • 2. Data: 2012-11-02 15:18:44
    Temat: Re: 1/2 mieszkania po Mamie i WALKA z siostrą
    Od: JAG <n...@m...mnie.pl>

    W dniu 2012-11-02 15:10, Ewelina pisze:

    > Co mogę w tej sprawie zrobić?

    Przede wszystkim współczuję sytuacji.
    Na grupie jestem jako obserwator, więc prawnie nie pomogę, ale moje
    doświadczenie pokazuje, że w trudnych sprawach rodzinnych czasem działa
    krótkie i stanowczo postawione pytanie: "o co ci, jasna cholera, chodzi?".

    Próbowałaś?

    JAG

  • 3. Data: 2012-11-02 16:21:57
    Temat: FUW: 1/2 mieszkania po Mamie i WALKA z siostrą
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Tak zupełnie na wstępie - NTG.
    To się NIE kwalifikuje na .podatki!
    (na .prawo owszem)
    FUT warning!

    Ad rem:

    On Fri, 2 Nov 2012, Ewelina wrote:

> [...]
    > mojej zmarłej Mamie na podstawie ustawy (nie napisali, na podstawie jakiej

    Zasadniczo KC.
    Przeczytaj od art.922:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

    , nabyła: a) moja siostra, b) ja - każda z nas w 1/2 (jednej drugiej)
    > części)

    Pytanie dodatkowe - a dział spadku był?
    (to jest osobna czynność prawna, to że masz udział w połowie spadku,
    to nie to samo, co mieć udział w konkretnych składnikach majątku).
    O tyle istotne, że wobec ew. zniesienia współwłasności (niżej)
    w rachubę może wchodzić dział spadku ze spłatą.

    > 3. klucze do mieszkania ma siostra i tylko za jej zgodą mogę do niego
    > wchodzić (a na to niechętnie się zgadza)

    To jest bezprawne.
    Masz takie same prawa jak ona.
    Zażądałaś wydania kluczy?

    > Czy jestem uzależniona od siostry i jej humorów?

    O tyle, że dopóki nie postawisz sprawy czarno na białym
    wychodzi, że robisz tak dobrowolnie :|

    > 5. siostra powiedziała, że mieszkanie stoi puste, i że ona z niego nie
    > korzysta, ale wiem, że często kłamie i być może np. zarabia na nielegalnym
    > wynajmowaniu komuś tego mieszkania...

    No to połowa Ci się należy.
    I połowa problemu z "nielegalnością" ;)
    (jak rozumiem mowa o skarbówce oraz zameldowaniu)

    > 6. nie mogę tego kontrolować, bo mieszkam na drugim końcu Polski,
    > a siostra... tylko kilometrów od niego

    A to czytasz art.95 i art.98 na początku ww kodeksu.
    Na mój gust, nie trzeba aż pełnomocnictwa, starczy jakaś zaufana
    "osoba trzecia" która z rzadka rzuci okiem na mieszkanie
    (nie wchodząc do niego).

    > Ogólnie mówiąc, nie rozumiem postępowania siostry...
    >
    > Może Wy rozumiecie, o co jej może chodzić?

    A ciepliwość ma? ;>
    Przykładowo - zasiedzenie.
    I najlepiej "w dobrej wierze".
    W końcu wg wszelkich danych z przedstawionego opisu, Tobie to
    mieszkanie po nic :P, a jak siostra wywiedzie, że nim się
    zajmuje "jak właściciel", to czytasz art.172 jak wyżej.

    Nie, NIE żartuję - bierzesz i CZYTASZ.

    Proste pytanie - kto płaci opłaty, jeszcze ważniejsze:
    kto płaci podatek?
    Siostra, bo nawet nie zajęłaś się zgłoszeniem lokalu do
    podatku w urzędzie miasta/gminy? ;)
    No to wybacz, ale wychodzi ze to ona zajmuje się lokalem.
    A udowodnienie że wbrew Twojej woli nie jest proste, patrz nizej.

> [...]
    > sprzedać; mówi, że nie zależy jej na pieniądzach, a mnie z kolei przydałyby

    Pierwsza wersja - sprzedaż udziału, albo udziału w spadku (patrz
    któryś niedawny wątek) albo w mieszkaniu.
    Ale to praktycznie nie przejdzie - znalezienie jelenie, który chce
    sobie wziąć na głowę kłopoty ze współwłaścicielem będzie trudne.
    Pozostaje zniesienie współwłasności.
    Czytasz art.210 (i dalsze).
    Albo Cię spłaca, albo Ty chcesz sprzedać i pieniądze "na pół".
    I teraz zależy, czy był dział - jak nie było, to "spłata" ma postać
    nazwaną dla celow podatkowych "dopłata", płaci się PCC i do widzenia,
    otrzyma całe mieszkanie.
    Jak był dział, to po prostu transakcja sprzedaży udziału, ewentualnie
    wymuszona decyzją sądu.

    > 2. do tego czasu chciałabym swobodnie korzystać z tego mieszkania, to znaczy
    > wchodzić do niego, kiedy mam na to ochotę (ale siostra mi to uniemożliwia)

    A teraz proszę udowodnić, że siostra uniemożliwia.
    Rozumiesz problem?
    UDOWODNIĆ!
    Świadków masz? Nagranie masz? Pismo poleconym wysłałaś?

    No to czym chcesz PRAWNIE udowodnić, że "uniemożliwia", skoro na razie,
    według Twojego własnego opisu (uwaga, ironia i zgryźliwość), to ona
    biedna musi zajmować się mieszkaniem, Ty tam nawet nie zaglądasz
    (sąsiedzi mogą potwierdzić), podatki płaci i w ogóle?

    Bo IMO tak to właśnie wygląda, jak się zbierze DOWODY.

    > Co mogę w tej sprawie zrobić?

    Zacząć od wersji JAGa ;)
    Może siostra ma własną wersję "konceptu na mieszkanie", i dla odmiany
    boi się Tobie ją przedstawić w krótkich żołnierskich słowach.

    pzdr, Gotfryd