  • 1. Data: 2012-11-08 15:52:21
    Temat: Jak "wyjść" z VATu
    Od: "Roman" <r...@w...pl>

    Witam

    Mam taki problem - mianowicie w marcu br narzeczona rozpoczęła DG na
    zasadach ogólnych i przystąpiła do VATu. Niestety prowadzony biznes nie
    wypalił i teraz rozpoczęła zupełnie inny rodzaj biznesu - który najwygodniej
    jest prowadzić na karcie podatkowej bez żadnego VATu. Czy jest jakiś sposób
    poza jedynym który na razie wymyśliłem (czyli zamknięcie tej DG i otworzenie
    nowej) aby od nowego roku wyjść z tego VATu? Może cos w tej ustawie na 2013r
    się w tym temacie zmieniło na lepsze? Dodam, że zamknięcie DG będzie dużą
    stratą dla niej gdyż straci całą historię prowadzenia DG - myśli o kredycie
    w przyszłym roku. Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi.

    Pzdr

  • 2. Data: 2012-11-08 19:05:04
    Temat: Re: Jak "wyjść" z VATu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Nov 2012, Roman wrote:

> [...]
    > jest prowadzić na karcie podatkowej bez żadnego VATu. Czy jest jakiś sposób

    Przeczytać ustawę.

    > poza jedynym który na razie wymyśliłem (czyli zamknięcie tej DG i otworzenie
    > nowej)

    Nienajlepszy.
    Nie działa mianowicie.
    Powrót do zwolnienia nie zależy od prowadzenie DG, a terminu.
    WYŁĄCZNIE.

    > aby od nowego roku wyjść z tego VATu?

    Poczekać jeszcze rok i dwa miesiące... znaczy do nowego roku 2014

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,55
    448,20120101,szczegolne-procedury-dotyczace-drobnych
    -przedsiebiorcow.html
    +++
    11. Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku
    lub zrezygnował z tego zwolnienia, może,
    nie wczeœniej niż po upływie roku, liczšc
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia
    ^^^^^^^^^^^^^
    lub zrezygnował z tego zwolnienia,
    ponownie skorzystać ze zwolnienia okreœlonego w ust. 1.
    ---

    > Może cos w tej ustawie na 2013r się w tym temacie zmieniło na lepsze?

    Chyba, że dopiero ma się zmienić i jeszcze nie jest uchwalone.
    Gofin "nowe" ustawy na ogół dopisuje, zaznaczając kolorkami że to
    dopiero tekst przyszły.

    > Dodam, że zamknięcie DG będzie dużą stratą dla niej gdyż straci całą historię

    No to wejście w spółkę cywilną może nie być rozwiązaniem, jak
    rozumiem (bo SC dla VAT to jest oddzielny "byt", można mieć
    własną DG na VAT i być wspólnikiem SC zwolnionej z VAT bądź
    na odwrót).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-11-08 20:00:32
    Od: m <m...@g...com>

    > No to wejście w spółkę cywilną może nie być rozwiązaniem, jak
    > rozumiem (bo SC dla VAT to jest oddzielny "byt", można mieć
    > własną DG na VAT i być wspólnikiem SC zwolnionej z VAT bądź
    > na odwrót).

    Wydaje mi się, że w przypadku SC da się tak zrobić żeby była i SC i
    historia DG/wspólnika tejże SC.

    p. m.

  • 4. Data: 2012-11-08 20:06:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Nov 2012, m wrote:

    > Wydaje mi się, że w przypadku SC da się tak zrobić żeby była i SC i historia
    > DG/wspólnika tejże SC.

    Pewnie tak.
    Ale historia wspólnika to inna historia ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-11-08 23:08:26
    Od: m <m...@g...com>

    > Pewnie tak.
    > Ale historia wspólnika to inna historia ;)

    Popraw mnie jeżeli rozumiem to opacznie, ale jeżeli mając DG, nazwijmy
    to JK Jan Kowalski, wchodzę w SC z Marianem Malinowskim działającym pod
    firmą MM, to jeżeli JK+MM S.C. osiągnie 1000zł dochodu, do podziału
    między JK i MM, to JK ma 500zł dochodu w swojej 'historii dochodowości'.

    Czyż nie? Czy te 500zł jest jakieś gorsze dla banku?

    p. m.

  • 6. Data: 2012-11-08 23:25:59
    Od: "Roman" <r...@w...pl>

    > Nienajlepszy.
    > Nie działa mianowicie.
    > Powrót do zwolnienia nie zależy od prowadzenie DG, a terminu.
    > WYŁĄCZNIE.

    No to znajoma księgowa twierdzi co innego. Widać tyle interpretacji ile
    księgowych;) Poza tym dodała, że jeśli by narzeczona czekała ten rok i 2
    miesiące to nie może przekroczyć w tym roku 150tys pln przychodu - czy to
    prawda? Bo jak by przekroczyła to kolejny rok musi czekać...

  • 7. Data: 2012-11-09 14:49:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Nov 2012, m wrote:

> [...]
    > to jeżeli JK+MM S.C. osiągnie 1000zł dochodu, do podziału między JK i MM, to
    > JK ma 500zł dochodu w swojej 'historii dochodowości'.

    100% racji.
    Ale to inny przypadek.
    JK *już* ma 1000 zł dochodu w "historii".

    > Czy te 500zł jest jakieś gorsze dla banku?

    Tak, ich jeszcze nie ma, tych 500zł :D
    Chodzi o "zaliczenie" *dotychczasowej* historii danej DG.

    A ta SC dochodu jeszcze nie osiągnęła, nie można zaliczyć do
    dochodów z SC poprzednich dochodów z indywidualnych DG.
    Oczywiście, bank może dostać historię dwu wspólników, jeden
    1000 zł, drugi 0 zł.
    Nie wiem jak na to spojrzy, ale niekoniecznie tak samo, jakby
    *razem* te 1000 zł zarobili :)
    Może zechcieć uwzględnić, ale równie dobrze może mieć prosty
    zapis regulaminowy który tego zakazuje. Z powodu niżej.

    Uprzedzając: to, że dla podatku dochodowego przychód w SC
    wlicza się do dochodu wspólników, nie znaczy nic.

    SC to jest współwłasność łączna, a dochód z niej może być
    wypłacany tylko po rozliczeniu rocznym lub zmianie umowy
    (tak, 863 KC, sprawdź - mi szczęka opadła, ale było to wiele
    lat temu, pisywał tu grupowicz "Karol", który co zadał
    pytanie to trzeba było szczękę z podłogi zbierać ;))

    To, że odpowiedzialność cywilna spoczywa na wspólnikach
    i że "SC jest ich", nie narusza wspólności łącznej w ramach
    SC, w końcu to (owa wspólność łączna) ma na celu - ochronę
    wierzycieli.
    Nie można więc "automatycznie" powoływać się przychodami
    indywidualnymi w ramach SC, z nich się co najwyżej solidarnie
    odpowiada, ale do SC nie "wchodzą" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2012-11-09 15:01:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Nov 2012, Roman wrote:

    [...do mnie...[]

    > No to znajoma księgowa twierdzi co innego.

    A podstawę prawną podała?

    > Widać tyle interpretacji

    Ale ja nie podawałem *interpretacji*.
    Goły, suchy, prosty - jak na ustawę o VAT *wyjątkowo* prosty - przepis.
    Powoli i wyraźnie: nas nie obowiązuję interpretacje.
    Nas, wedle konstytucji, obowiązują *ustawy*.

    Żeby ten przepis nie działał, musiałby istnieć inny przepis, który go
    uchyla. Możliwe, tylko ten przepis musiałby istnieć, a ten kto twierdzi
    inaczej, wywieść "drogę" tego uchylenia.
    Przepis z art.15, określający kto jest podatnikiem, nie przewiduje
    "przerwania" bycia podatnikiem.
    Można przestać podlegać pod ustawę z tytułu zaprzestania czynności
    podlegających pod VAT, ale to nie powoduje, że po powrocie do
    podlegania podmiot jest "nowy".
    Jasno i wyraźnie napisali, że podatnikiem jest (w przypadku
    o którym mowa) *osoba fizyczna*. Fakt zaprzestania DG nie powoduje
    "zniknięcia" osoby, ta osoba zachowuje ciągłość.
    To nie spółka, którą można rozwiązać, zawiązać i będzie nowa spółka.
    (tak, przy spółce to JEST metoda na "wylot" z VATu).

    Nie żebym coś sugerował, ale sprawdzaj ze trzy razy co Ci mówi.
    I co ja piszę też :P
    W przepisach.
    Jak to mawiają - "każdy odpowiada za siebie".

    Jakby co, to siedzieć za Twoje podatki nie pójdzie owa znajoma księgowa
    ani ja, ale Ty, osobiście :>

    > Poza tym dodała, że jeśli by narzeczona czekała ten rok i 2
    > miesiące to nie może przekroczyć w tym roku 150tys pln przychodu - czy to
    > prawda?

    DLACZEGO NIE PRZECZYTAŁEŚ PRZEPISU?
    Art.113
    Oczywiscie.

    > Bo jak by przekroczyła to kolejny rok musi czekać...

    A Ty sobie wyobrażasz, że z tego powodu że będzie na karcie podatkowej
    może przekroczyć limit (te 150 kzł) i uniknąć VAT?
    No to... przeczytaj przepis. Cały art.113 i sąsiednie.
    A potem art.15 i tak stopniowo całą ustawę ;)

    Raz jeszcze:

  • 9. Data: 2012-11-09 15:54:52
    Od: m <m...@g...com>

> [...]
    >
    > A ta SC dochodu jeszcze nie osiągnęła, nie można zaliczyć do
    > dochodów z SC poprzednich dochodów z indywidualnych DG.

    No zaraz. JK ma do sierpnia dochód 500zł ze sprzedaży czegośtam dla
    ludności, od sierpnia ma dochód z udziałów w JK+MM SC. Jest historia i
    ciągłość moim zdaniem.

    p. m.

  • 10. Data: 2012-11-09 22:59:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Nov 2012, m wrote:

    > No zaraz. JK ma do sierpnia dochód 500zł ze sprzedaży czegośtam dla ludności,
    > od sierpnia ma dochód z udziałów w JK+MM SC. Jest historia i ciągłość moim
    > zdaniem.

    Nie ma ciągłości, SC ma osobne konto.
    Bank ewentualną ciągłość uzna albo nie, po uważaniu.

    W sumie nie takie dziwne, biorąc pod uwagę że ze spółkami to
    jak w przedwojennym żydowskim dowcipie o dwu takich, co jeden
    miał pieniądze a drugi doświadczenie :>

    pzdr, Gotfryd