  • 1. Data: 2012-02-25 16:52:49
    Temat: Podatek od spadku, I grupa, umorzenie
    Od: Smok <m...@o...pl>

    Witajcie.
    Moja teściowa prosiła mnie o pomoc w napisaniu wniosku o umorzenie
    podatku od spadku. Niestety, może umiem sklecić pismo, ale prawnik ze
    mnie mizerny, więc proszę was bardzo o pomoc.
    Sytuacja jest następująca: Teściowa w dniu 12.01.2012 złożyła w US
    zeznania podatkowe na druku SD-3/A z tytułu nabycia spadku po
    rodzicach. Mama teściowej zmarła w 1998 a tata w 2010. Spadek został
    zasądzony postanowieniami (osobnymi za każdego z rodziców) z dnia
    26.05.2011. W dniu 17.02.2012 US wydał decyzje ustalające podatki od
    wymienionych spadków.
    Teściowa nie jest osobą majętną i kwota (niemal 4000 zł) jest dla niej
    bardzo duża. Proszę, podpowiedzcie do kogo i na jakiej podstawie
    wnioskować o umorzenie tego podatku?
    Czy to prawda, że zadziałało gapiostwo teściowej która jako córka nie
    powinna zapłacić podatku, ale nie napisała odpowiedniego pisma?
    Czy są jeszcze jakieś możliwości odkręcenia tego błędu?
    Dzięki i pozdrawiam
    Smok.

  • 2. Data: 2012-02-25 17:50:26
    Temat: Re: Podatek od spadku, I grupa, umorzenie
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/25/2012 10:52 AM, Smok wrote:
> [...]
    > powinna zapłacić podatku, ale nie napisała odpowiedniego pisma?
    > Czy są jeszcze jakieś możliwości odkręcenia tego błędu?

    Nie do końca, bo w 1998 roku nie było jeszcze przepisów o zwolnieniu z
    podatku w pierwszej grupie. A przepisy z tamtego roku są brane pod uwage
    przy dziedziczeniu po matce. Po ojcu powinna złożyć druk sd-z2 w ciągu 6
    miesiecu od dnia uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu spadku
    czyli gdzieś w okoliach 26.05.2011 + 6 miesiecy.
    Najwyrazniej nie zrobiła. Stąd podatek,
    Przepisy są sztywnie i nie ma co marzyć, że się uda odkręcić. Terminy
    minęły.
    Jedyne co możesz jeszcze zrobić to znalezc dobrego doradce podatkowego
    nawet przez internet, wyslac mu dokumenty niech do nich zajrzy i
    podpowie czy jeszcze uda sie cos z tego urwać.
    Ale raczej nie łudziłbym się. US raczej błędu nie popełnił. Chyba, że o
    czymś nie widział, co mogłoby obniżyć podatek.

    Co do umorzenia, zapomnij. Skoro podatek wyniósł 4 tys, to znaczy, że
    jednak ciotka jest majętna (spadkowo) .Spadek sporą wartość ma i
    pieniądze na podatek się znajdą, tylko spadek trzebaby sprzedać.
    Podstaw do umorzenia nie widzę.
    Możesz wnioskować o rozłożenie na raty, Bardziej realne na pozytywne
    rozpatrzeie, z tym, że oczywiscie wyjdzie drożej bo z odsetkami zapewne.

  • 3. Data: 2012-02-25 19:10:06
    Od: Smok <m...@o...pl>

    witek wrote:

> [...]
    > jednak ciotka jest majętna (spadkowo) .Spadek sporą wartość ma i
    > pieniądze na podatek się znajdą, tylko spadek trzebaby sprzedać.

    No nie pocieszyłeś teściowej. Nie wiem, czy wpływ jakiś na to ma fakt, że
    teściowa całości majątku zrzekła się w toku kolejnej rozprawy sądowej na
    korzyść swojej siostry? I tak na prawdę to nie dostała nic, a do
    zapłacenia sporo...
    Siostra teściowej pilotowała całą sprawę, teściowa dlatego nie wiedziała,
    że ma złożyć wymagany dokument do US. Nieznajomość prawa szkodzi... :(
    Smok.

  • 4. Data: 2012-02-25 20:18:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/25/2012 1:10 PM, Smok wrote:

    > No nie pocieszyłeś teściowej. Nie wiem, czy wpływ jakiś na to ma fakt, że
    > teściowa całości majątku zrzekła się w toku kolejnej rozprawy sądowej na
    > korzyść swojej siostry?

    Mogła sobie coś zostawić na podatek. ale czytaj niżej
    Może teraz siostra będzie taka dobra i wyłoży kasę na podatek.

    Co to znaczy zrzekła się i jakiej nastepnej rozprawy sądowej?
    Co dokładnie zrobiła? To było zrzeczenie się spadku, dział spadku,
    darowizna, czy co?

    podziękować siostrze.

  • 5. Data: 2012-02-25 22:31:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Feb 2012, Smok wrote:

    > Nie wiem, czy wpływ jakiś na to ma fakt, że
    > teściowa całości majątku zrzekła się w toku kolejnej rozprawy sądowej na
    > korzyść swojej siostry?

    Tak jak "witek" pisze - wyjaśnij co to za procedura, to "zrzeczenie".
    Bo czym innym byłoby odrzucenie spadku a czym innym dział spadku "siostra
    bierze wszystko" lub darowizna.
    A zrzec to się można tylko w umowie ze spadkobiercą, nim on umrze.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2012-02-26 14:57:53
    Od: Smok <m...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Tak jak "witek" pisze - wyjaśnij co to za procedura, to "zrzeczenie".

    Próbuję dokopać się do tych informacji. Niestety, jak to w rodzinie.
    Najlepiej na zdjęciu. Siostra dostała co chciała i nie odzywa się. Cóż,
    ale to nie temat na to forum. Dopiszę jak dowiem się co to była za
    procedura.
    Dzięki
    Smok.

  • 7. Data: 2012-02-26 17:48:13
    Od: Smok <m...@o...pl>

    Smok wrote:

> [...]

    W maju - z wniosku siostry teściowej odbyła się rozprawa o nabycie spadku po
    rodzicach. Siostry otrzymały wtedy po 1/2.
    Teściowa była tylko uczestnikiem rozpraw wnoszonych przez swoją siostrę. W
    październiku w toku rozprawy teściowa wyraziła zgodę na uwzględnienie
    wniosku swojej siostry, o podział majątku na jej rzecz (siostry) bez spłat i
    dopłat.
    Tyle z tego co tesciowa mi wyczytała przez telefon rozumiem.
    Smok.

  • 8. Data: 2012-02-26 18:17:02
    Od: spp <s...@g...pl>

    On 2012-02-26 18:48, Smok wrote:

> [...]

    > wniosku swojej siostry, o podział majątku na jej rzecz (siostry) bez spłat i

    Czyli tak naprawdę zwykła darowizna.

    --
    spp

  • 9. Data: 2012-02-27 07:41:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Feb 2012, spp wrote:

    > Czyli tak naprawdę zwykła darowizna.

    Nie wiemy jak rozumieć "otrzymały wtedy po 1/2", bo może to było tylko
    stwierdzenie spadku - jeśli "rozprawa wnoszona przez siostrę" była
    o dział spadku, nie była jednak "zwykłą darowizną".
    Uwaga "bez spłat i dopłat" na to by wskazywała (że o dział chodziło).

    Toto podlega pod podatek od spadków i darowizn? (z treści ustawy
    nie wynika).

    pzdr, Gotfryd