  • 1. Data: 2006-10-15 05:02:36
    Temat: Podatek od sprzedaży mieszkania
    Od: "Calta" <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Nabyłam w drodze spadku 10 lat temu wraz z trojgiem rodzeństwa kamienicę po
    babci - ja i siostra po 2/6 , bracia po 1/6.Uiściłam podatek od spadków i
    darowizn. Za kilka dni podpiszemy notarialną umowę dot. nieodpłatnego zniesienia
    współwłasności lokali mieszkalnych w tym budynku. Planuję sprzedać swoje lokale
    za kilka miesięcy. Pani notariusz powiedziała, że ponieważ nie minie 5 lat od
    zniesienia współwłasności, będę zobowiązana do zapłacenia Urzędowi Skarbowemu
    podatku w wys. 10% kwoty sprzedaży. Czy to jest prawda, biorąc pod uwagę, że
    przecież już raz zapłaciłam podatek?
    Czy ktoś może mi podać konkretny przepis prawa, który nakłada tę daninę na
    sprzedającego?

  • 2. Data: 2006-10-15 08:02:13
    Temat: Re: Podatek od sprzedaży mieszkania
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Calta napisał:

> [...]
    > przecież już raz zapłaciłam podatek?
    > Czy ktoś może mi podać konkretny przepis prawa, który nakłada tę daninę na

    podlegać będzie tylko w części przekraczającej otrzymaną darowiznę bądź
    spadek a także w części przekraczającej zakup części nieruchomości
    przed upływem 5 lat

    Postanowienie Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku

    z dnia 16 stycznia 2006 r.

    PF/415-16/I/2006

    http://sip.mf.gov.pl/sip/

    Pytanie podatnika:
    Czy sprzedaż nieruchomości dokonana przed upływem 5 lat, której nabycie
    nastąpiło częściowo w drodze darowizny a częściowo w drodze zniesienia
    współwłasności, będzie rodziła obowiązek podatkowy w 10% zryczałtowanym
    podatku dochodowym od osób fizycznych

    Uzasadnienie
    Podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji,
    czy dokonana na podstawie aktu notarialnego rep. A nr z dnia 4 listopada
    2005 r., sprzedaż nieruchomości, będzie rodziła obowiązek podatkowy w
    zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych. Prawo własności do
    sprzedanej nieruchomości podatnik nabył w drodze darowizny oraz w drodze
    zniesienia współwłasności.

    W ocenie podatnika, przychód uzyskany z tytułu sprzedaży przedmiotowej
    nieruchomości, w części otrzymanej w drodze zniesienia współwłasności,
    będzie objęty zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
    natomiast w części otrzymanej w drodze darowizny jest wolny od
    opodatkowania.

    Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca
    1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2000 r. Nr 14
    poz. 176 z późn. zm.) ,,źródłami przychodu między innymi jest odpłatne
    zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli
    nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane
    przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym
    nastąpiło nabycie lub wybudowanie".

    Jak wynika z dostarczonych dokumentów, na podstawie aktu notarialnego
    rep. A nr X dnia 26 kwietnia 2004 r. otrzymał Pan w formie darowizny od
    matki - Pani X, udział wynoszący 1/12 części w nieruchomości stanowiącej
    odrębny lokal mieszkalny nr X wraz z przynależnym udziałem w gruncie,
    położonym w Warszawie w dzielnicy Praga Południe przy ul. X.

    Na podstawie aktu notarialnego rep. A nr X, dnia 3 sierpnia 2004 r. Pani
    X dokonała zniesienia własności swojego udziału wynoszącego 11/12 części
    w wyżej opisanej nieruchomości na Pańską rzecz, bez spłat i dopłat.

    Następnie na podstawie aktu notarialnego rep. A nr X dokonał Pan zbycia
    przedmiotowego lokalu mieszkalnego za kwotę 140.000,00 zł.

    Jak wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych, wolne od opodatkowania są przychody
    uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości, w całości - jeżeli ich
    nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.

    Natomiast pozostałe formy nabycia nieruchomości, takie jak zamiana,
    sprzedaż, odpłatne, bądź nieodpłatne zniesienie współwłasności, stanowią
    w przypadku ich zbycia zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy
    źródła przychodów podlegające opodatkowaniu.

    Reasumując powyższe, uzyskany z tytułu przedmiotowej sprzedaży przychód
    w wysokości 140.000,00 zł w części otrzymanej w drodze darowizny, tj.
    1/12 w kwocie 11.666,67 zł, wolny będzie od opodatkowania, natomiast w
    części 11/12 nabytej w drodze zniesienia współwłasności w wysokości
    128.333,33 zł, podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w
    treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Ponadto informuje się, iż w celu uzyskania zwolnienia z opodatkowania
    należy część wyżej wymienionego przychodu wydatkować w okresie
    niepóźniejszym niż 2 lata od dnia sprzedaży, na cele zakreślone w treści
    art. art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Reasumując powyższe, zdaniem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w
    Gdańsku przedstawione przez Pana stanowisko jest prawidłowe w
    odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

    Decyzja Izby Skarbowej we Wrocławiu - Ośrodek Zamiejscowy w Wałbrzychu

    z dnia 17 maja 2005 r.

    WB-PD/415-2/05/Z

    http://sip.mf.gov.pl/sip/

    Pytanie podatnika:
    Dnia 20 grudnia 1995 r. Podatniczka nabyła, na podstawie umowy sprzedaży
    zawartej w formie aktu notarialnego, w udziale 1/3 prawo użytkowania
    wieczystego działki gruntu, której właścicielem jest Gmina. Na działce
    tej następnie Podatniczka wybudowała wraz z córką budynek mieszkalny
    (termin wybudowania nie został podany), stanowiący Jej własność również
    w udziale 1/3. W dniu 17 maja 2002 r. na podstawie umowy zniesienia
    współwłasności nieruchomości stała się jedynym użytkownikiem ww.
    działki, jak i właścicielką wybudowanego na tej działce jednorodzinnego
    budynku mieszkalnego. Czy uzyskany przychód ze sprzedaży tej
    nieruchomości będzie podlegał opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem
    dochodowym od osób fizycznych?

    Uzasadnienie

    "(...)Z powyższego wynika, że zwolnieniem nie są objęte przychody
    uzyskane ze sprzedaży nieruchomości, które uprzednio zostały nabyte w
    drodze zniesienia współwłasności. Nabycia w drodze nieodpłatnego
    zniesienia współwłasności nie można bowiem utożsamiać z nabyciem w
    drodze darowizny, czy też spadku. Zniesienie współwłasności jest inną,
    niż darowizna i spadek, formą przeniesienia własności nieruchomości
    podobnie jak np. sprzedaż czy też zasiedzenie. Przepisy Kodeksu
    cywilnego odmiennie definiują te instytucje co oznacza, że umów o
    zniesienie współwłasności nie można utożsamiać z umowami darowizny czy
    też spadkiem - nawet w przypadku, gdy z tytułu dokonanego zniesienia
    współwłasności współwłaściciele nie czynią sobie żadnych spłat.

    Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Strony, iż dochód uzyskany
    ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości winien być - zgodnie z art. 2
    ust. 1 pkt 3 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d ustawy z dnia 26
    lipca 1991 r. - zwolniony z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem
    dochodowym od osób fizycznych z tego powodu, iż nieruchomość będąca
    przedmiotem sprzedaży została nabyta w drodze zniesienia współwłasności,
    która to czynność wg zapisu zawartego w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28
    lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, podlega opodatkowaniu
    podatkiem od spadków i darowizn. Należy zatem stwierdzić, że zgodnie z
    przytoczonymi przepisami i stanem faktycznym sprawy, jako niepodlegającą
    opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym ze sprzedaży nieruchomości w 2005
    r. należy uznać 1/3 przychodu uzyskanego ze sprzedaży prawa do
    wieczystego użytkowania gruntu (nabytego w drodze umowy kupna sprzedaży
    w dniu 20 grudnia 1995 r.). Natomiast przychód ze sprzedaży pozostałej
    części prawa wieczystego użytkowania gruntu i budynku mieszkalnego,
    nabytych w drodze zniesienia współwłasności, uzyskany przed upływem 2008
    r. spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego w zryczałtowanym podatku
    dochodowym od osób fizycznych.

  • 3. Data: 2006-10-16 13:17:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Oct 2006, gonia wrote:

> [...]

    Pomarudzę sobie ;)
    Mam rozumieć, że mówiąc potocznie i obrazowo *podzieliliście* dom
    w ten deseń, że każdy dostał część lokali?
    Idzie o to, że samo stwierdzenie o "zniesieniu współwłasności"
    nie daje jasności jaki jest stan po owym zniesieniu. Mogło być
    tak że jedna osoba otrzymuje "wszystko".

    ...od spadku.
    Ale miałaś w wyniku spadku co innego - udział w budynku, nie wiem czy
    już podzielonym na lokale czy nie (nie napisałaś, załóżmy że tak)
    czyli w każdym lokalu, a masz co innego - własność odrębnych lokali.
    To że (mówiąc potocznie) "zrzekłaś się" prawa do własności udziału
    w częsci lokali (innych) nikogo nie obchodzi, uprzedzając pytanie :)

    > podlegać będzie tylko w części przekraczającej otrzymaną darowiznę bądź
    > spadek a także w części przekraczającej zakup części nieruchomości przed
    > upływem 5 lat

    Acha. Przyznam że że na 1. rzut oka zgodziłbym się nieopatrznie
    z panią notariusz :), ale racja.

    pzdr, Gotfryd