  • 1. Data: 2013-09-21 14:17:20
    Temat: Podatek od zamiany? Czy mają prawo?
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W 2008 roku kupiłem działkę budowlaną i po 3 miesiącach zamieniłem część
    tej działki z sąsiadką. Powierzchnie i wartość zamienianego kawałka była
    jednakowa i warta 15 tys. zł. W akcie notarialnym zapisano, że zamiana
    odbywa się bezgotówkowo, i że oba kawałki mają taką samą powierzchnię i
    wartość. Podatek PCC zapłacono.
    Teraz Vincent wyciąga łapę i chce, żebym wykazał w PIT za rok 2008
    dochód (!?) z tej zamiany.
    US pisze tak:
    " na podstawie art. 274 par. 1 pkt. 2 oraz art 155 w związku z art. 280
    ustawy z 29 sierpnia 1997 - Ordynacja podatkowa wzywa się .... w
    charakterze strony w celu skorygowania zeznania PIT-37 za rok 2008 w
    związku z niewykazaniem w w/w zeznaniu podatku z odpłatnego zbycia
    (zamiany) nieruchomości dokonanej 6.08.2008 aktem notarialnym Rep. ....
    Należy złożyć korektę zeznania za 2008 rok i wykazać podatek z
    odpłatnego zbycia nieruchomości w wysokości 19% od kwoty uzyskanego
    przychodu pomniejszonego o dochód podlegający zwolnieniu............"

    Co jest? Zamieniłem kawałek działki na inny kawałek tej samej wartości.
    Od czego chcą podatek? Jak się bronić? Czy mogą tak?
    Jacek

  • 2. Data: 2013-09-21 15:01:59
    Temat: Re: Podatek od zamiany? Czy mają prawo?
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jacek wrote:

    > Co jest? Zamieniłem kawałek działki na inny kawałek tej samej
    > wartości. Od czego chcą podatek? Jak się bronić? Czy mogą tak?
    > Jacek

    Przecież Ci napisali, że od zbycia.
    Zamiana to jednocześnie zbycie i nabycie.
    Zamiana podlega PCC i to zapłaciłeś.
    A zapłaciłeś dochodowy od sprzedaży swojego kawałka?

  • 3. Data: 2013-09-21 15:02:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-21 14:17, Jacek pisze:
> [...]
    >
    > Co jest? Zamieniłem kawałek działki na inny kawałek tej samej wartości.
    > Od czego chcą podatek? Jak się bronić? Czy mogą tak?

    Sytuacja analogiczna, gdybyś sprzedał za gotówkę i zaraz kupił za gotówkę.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2013-09-21 15:33:59
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    cef wrote:
    > Zamiana to jednocześnie zbycie i nabycie.

    Nie.
    Zamiana to zamiana.

    Oddzielna kategoria. przynajmniej w podatkach.

  • 5. Data: 2013-09-21 15:51:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek wrote:
    > W 2008 roku kupiłem

    i tu własnie wtopiłes.

    Art. 10.
    1. Źródłami przychodów są:

    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości

    - JEŻELI odpłatne ZBYCIE nie następuje w wykonaniu działalności
    gospodarczej i ZOSTAŁO DOKONANE w przypadku odpłatnego zbycia
    nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - PRZED UPŁYWEM
    PIECIU LAT, licząc OD KONCA ROKU KALENDARZOWEG, w którym nastąpiło
    nabycie lub wybudo-wanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku,
    licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; W PRZYPADKU
    ZAMIANY okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

    Tutaj zamiana w nieruchomosci jest traktowana tak samo jak zbycie.

    5 lat od konca 2008 roku mija 1 stycznia 2014 roku.
    Wtopiles robiąc zamiane za wczesnie.

    Pytanie tylko jak bardzo wtopiłeś
    poczytaj art 30e

    19% jest od "podstawy"

    a podstawa to ...

    dalej poczytaj sobie sam
    tam jest na temat co to jest podstawa
    jest tez ze dochod nie laczy sie z innymi i jest ryczaltowy i
    tam jest odwolanie do art 45 1a 3.

    a tam jest

    W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom
    skarbowym ODRĘBNE zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości
    osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z:

    odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na
    zasadach określonych w art. 30e.

    I wszystko rozbija się o słowo odrebne.

    Nawet jakby wyszlo zero odrebnego zeznania pdatkowego nie zlozyles i
    tego faktu US sie przyczepil.

    dostaniesz pewnie z 200 zl z kodeksu karno-skarbowego za niezlozenie
    zeznania w terminie.

    amen.

  • 6. Data: 2013-09-21 17:06:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-21 15:33, witek pisze:

    > Nie.
    > Zamiana to zamiana.
    >
    > Oddzielna kategoria. przynajmniej w podatkach.

    Czyli jak kupię działkę i zapłacę swoją działką to nie dokonam zamiany?
    Ciekawe, ciekawe...

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2013-09-21 17:39:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Czyli jak kupię działkę i zapłacę swoją działką to nie dokonam zamiany?
    > Ciekawe, ciekawe...

    Nie.
    tak juz jest.
    nie ty jeden się naciąłeś.
    transakcja zamiany jest oddzielną kategorią.
    jesli coś komus sprzedasz a potem za to kupisz od niego cos innego to
    nie jest to zamiana.

  • 8. Data: 2013-09-21 17:59:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-21 17:39, witek pisze:

> [...]
    > transakcja zamiany jest oddzielną kategorią.
    > jesli coś komus sprzedasz a potem za to kupisz od niego cos innego to

    Powtórzę jeszcze raz - wolniej pisać nie mogę :)

    "Kupię działkę i zapłacę swoją działką".

    Nie:
    "Kupię działkę zapłacę, sprzedam działkę, otrzymam zapłatę.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2013-09-21 19:43:02
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Powtórzę jeszcze raz - wolniej pisać nie mogę :)
    >
    > "Kupię działkę i zapłacę swoją działką".
    >
    > Nie:
    > "Kupię działkę zapłacę, sprzedam działkę, otrzymam zapłatę.

    uzywasz jezyka potocznego dlatego nie mozemy sie dogadac.

    nie mzoesz zaplacic działką, bo to nie jest srodek płatniczny

    mozecie sie działkami zamienic i wowczas bedzie to umowa zamiany z
    ewentualnym wyrównaniem róznic w cenie w gotówce

    albo mozesz działkę sprzedac i wowczas zapłatę otrzymujesz w gotówce.
    Wcale nie musisz jej fizycznie widziec na oczy, mozesz nią zadysponowac
    od razu i kupic cos innego, ale formalnie są to dwie oddzielne transakcje.

  • 10. Data: 2013-09-21 20:11:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-21 19:43, witek pisze:

    > uzywasz jezyka potocznego dlatego nie mozemy sie dogadac.
    >
    > nie mzoesz zaplacic działką, bo to nie jest srodek płatniczny

    Poproszę podstawę, że nie można.

    > mozecie sie działkami zamienic i wowczas bedzie to umowa zamiany z
    > ewentualnym wyrównaniem róznic w cenie w gotówce

    Czyli jednak można (zapłacić działką).

    > albo mozesz działkę sprzedac i wowczas zapłatę otrzymujesz w gotówce.
    > Wcale nie musisz jej fizycznie widziec na oczy, mozesz nią zadysponowac
    > od razu i kupic cos innego, ale formalnie są to dwie oddzielne transakcje.

    Formalnie kupuję działkę i jako zapłatę otrzymuję inną działkę - dla
    uproszczenia - tyle samo wartą.

    --
    Liwiusz