  • 1. Data: 2004-02-01 09:52:15
    Temat: Podatek - problem
    Od: "Piotr" <p...@w...net>

    Witam,
    w zeszłym roku pracowałem w firmie na umowę o dzieło. Wykonywałem dla tej
    firmy projekt i zgodnie z prawem jeżeli pozbywam się praw autorskich na
    rzecz pracodawcy, to mogę zwiększyć swoje koszty do 50% (nie 20% jak w
    przypadku zlecenia). Z firmą uzgodniłem stawkę godzinową netto (spodziewałem
    się że firma będzie odprowadzać ok 20% podatku do US). Jednak dość duże było
    moje zdziwienie, gdy okazało się, że ta firma z mojego dochodu netto tak
    obliczyła dochód brutto, aby odprowadzić do US 10% podatku (koszty 50%).
    Przykładowo:
    kwota netto: 961,2
    kwota brutto: 1068
    koszt uzyskania: 534
    zaliczka na podatek: 106,8

    Mam następujące pytanie jest takie, czy ta firma miała prawo tak robić ?
    Oczywiście w tym wypadku nie mogę liczyć na zwrot podatku. Słyszałem, że ten
    przepis (koszt 50%) ma być zniesiony. Czy to prawda ? Zauważyłem, że firma
    ta stosuje takie praktyki wobec większości pracowników ? Czy to jest legalne
    ? Z dwojga złego, wolałbym, aby te 10% mojego dochodu weszło do budżetu a
    nie zostało w tej firmie :]

    Pozdrawiam !

  • 2. Data: 2004-02-01 12:29:22
    Temat: Re: Podatek - problem
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    Sunday, February 1, 2004, 10:52:15 AM, you wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > przypadku zlecenia). Z firmą uzgodniłem stawkę godzinową netto (spodziewałem
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > się że firma będzie odprowadzać ok 20% podatku do US). Jednak dość duże było
    > moje zdziwienie, gdy okazało się, że ta firma z mojego dochodu netto tak

    Jakie zdziwienie??? Firma zrobiła dokładnie to, co chciałeś -
    rozliczyła koszty 50% i do wypłaty dostałeś dokładnie taką kwotę,
    jakiej żądałeś.

    > obliczyła dochód brutto, aby odprowadzić do US 10% podatku (koszty 50%).

    I tak musiała zrobić, jeśli zakres pracy podpadał pod prawo autorskie.

    > Przykładowo:
    > kwota netto: 961,2
    > kwota brutto: 1068
    > koszt uzyskania: 534
    > zaliczka na podatek: 106,8
    > Mam następujące pytanie jest takie, czy ta firma miała prawo tak robić ?

    Miała obowiązek tak zrobić. Wykonała dokładnie to, czego żądałeś.

    > Oczywiście w tym wypadku nie mogę liczyć na zwrot podatku.

    Jaki zwrot podatku? Zwrot może być, jeśli nie uzyskasz w ciągu całego
    roku minimalnych dochodów.

> [...]
    > ? Z dwojga złego, wolałbym, aby te 10% mojego dochodu weszło do budżetu a

    Po prostu przekombinowałeś ze swoimi wyobrażeniami o podatkach.
    Marzyło Ci się, że wydudkasz firmę na dodatkowe 10% i Ci nie wyszło.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2004-02-01 12:48:06
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "Piotr" <p...@w...net> wrote in message
> [...]
    legalne
    > ? Z dwojga złego, wolałbym, aby te 10% mojego dochodu weszło do budżetu a

    nie bardzo rozumiem, o co Ci chodzi. Umówiłeś się na kwotę netto, a firma
    jeżeli rzeczywiście nastąpiło przekazanie praw autorskich, to postąpiła
    zgodnie z prawem naliczając 50% KUP, firma nalicza przecież podatek od
    podstawy opodatkowania, czyli kwota brutto - KUP w tym wypadku.
    I dlaczego nie możesz liczyć na zwrot podatku?? Jeżeli zarobiłeś do ~2700 to
    należy Ci się zwrot wpłaconych zaliczek przez płatnika. Ściągnij sobie jakiś
    program do rozliczeń rocznych, np. www.pity.pl i wpisz dane z PIT 8B i samo
    Ci wyjdzie.

    pzr.
    Magda

  • 4. Data: 2004-02-01 13:26:58
    Od: "Piotr" <p...@w...net>

    > Po prostu przekombinowałeś ze swoimi wyobrażeniami o podatkach.
    > Marzyło Ci się, że wydudkasz firmę na dodatkowe 10% i Ci nie wyszło.

    Nie jest to prawdą, o tym prawie dowiedziałem się dopiero przy wypłacie, gdy
    zobaczyłem, że firma naliczyła inną składke podatku, niż powinna. Więc można
    powiedzieć, że mnie oszukali, głównie przez to, iż uzgodnili kwotę netto, wg
    mnie dawało kwotę brutto po dodaniu ok 20% . Dodatkowo, to wykonawca
    projektu pozbywa się praw autorskich, więc jemu należy się to dodatkowe 10%.
    A nie firmie, która je otrzymuje. Gdybym wykonał ten projekt na umowe
    zlecenie zarobiłbym tyle samo, zapłacił większy podatek i zachował prawa do
    kodu. Czy teraz zrozumiałeś kto kogo "wydukał"?

    No ale słyszałem, że przepis ma nieobowiązywać już w tym roku, więc nie
    będzie już takich przekrętów.

    Pozdrawiam.
    Piotr

  • 5. Data: 2004-02-01 13:36:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    Sunday, February 1, 2004, 2:26:58 PM, you wrote:

    > Nie jest to prawdą, o tym prawie dowiedziałem się dopiero przy wypłacie, gdy
    > zobaczyłem, że firma naliczyła inną składke podatku, niż powinna.

    Naliczyła taką składkę podatku, jaką nakazuje prawo.

    > Więc można
    > powiedzieć, że mnie oszukali, głównie przez to, iż uzgodnili kwotę netto, wg
    > mnie dawało kwotę brutto po dodaniu ok 20% .

    To, że Ty nie znasz prawa, przed niczym Cię nie chroni. Umówiłeś się
    na kwotę netto i taką kwotę otrzymałeś.

    > Dodatkowo, to wykonawca
    > projektu pozbywa się praw autorskich, więc jemu należy się to dodatkowe 10%.

    Nie 10 a 6%
    I masz te dodatkowe 6% - ktoś Cię zmuszał do umawiania się na kwotę
    netto???

    > A nie firmie, która je otrzymuje. Gdybym wykonał ten projekt na umowe
    > zlecenie zarobiłbym tyle samo, zapłacił większy podatek i zachował prawa do
    > kodu.

    Swoje prawa do kodu masz zachowane - osobiste prawa autorskie są
    niezbywalne.

    > Czy teraz zrozumiałeś kto kogo "wydukał"?

    Nikt nikogo nie wydudkał i to Cię własnie boli.

    > No ale słyszałem, że przepis ma nieobowiązywać już w tym roku, więc nie
    > będzie już takich przekrętów.

    Jakich przekrętów? Na likwidacji KUP w wysokości 50% stracą tylko i
    wyłącznie autorzy!

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl