  • 1. Data: 2004-05-22 20:08:00
    Temat: Podstawa wypłaty zasiłu chorobowego ?
    Od: "padre" <p...@g...pl>

    Proszę o podpowiedź, zgodnie z interpretacja ZUS ...

    "Podstawę wymiaru zasiłku przysługującego ubezpieczonemu niebędącemu
    pracownikiem stanowi przeciętny miesięczny przychód, od którego opłacana
    jest składka na ubezpieczenie chorobowe lub wypadkowe, po odliczeniu kwoty
    odpowiadającej 18,71% podstawy wymiaru składek na to ubezpieczenie, z okresu
    12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających niezdolności do pracy."

    podstawą jest kwota od której opłacana jest składka na ubezpieczenie
    chorobowe... dlaczego Panie w ZUS twierdza, że osoba fizyczna prowadz.
    dział. opłacająca składki obowiązkowe na ubezp. rent.+ emeryt oraz
    dobrowolnie na ubezp. chorobowe dostaje zasilek od kwoty która była podstawą
    ubezp. rent.+emeryt....?

    Zgodnie z ustawą te kwoty mogą byc rozne ... tzn mozna placic min skladki na
    ubezp. emeryt/rent.... oraz max na chorobowe ...

    ---

  • 2. Data: 2004-05-22 21:20:32
    Temat: Re: Podstawa wypłaty zasiłu chorobowego ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 May 2004, padre wrote:

> [...]
    >+ Zgodnie z ustawą te kwoty mogą byc rozne ... tzn mozna placic min skladki na
    >+ ubezp. emeryt/rent.... oraz max na chorobowe ...

    Tia... zgodnie Z KTÓRĄ ustawą ??
    Czy z tą:
    +++
    Art. 20.
    1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz
    ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na
    ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe, z zastrzeżeniem
    ust. 2 i ust. 3.
    ---

    ...może przypadkiem ? :)

    ust. 2 i 3 określają jedynie inaczej bezwzględne progi składki, ale
    nie prawo do swobodnego ustalania podstawy relatywnie do składek
    emerytalnych i rentowych !
    AFAIK & IMO (bez "H") oczywiście :)

    Mi wychodzi że teraz będziesz od ZUSu egzekwował nadpłacone nienależne
    składki. Bez odsetek, jako że sam zadeklarowałeś za dużo... a ustawodawca
    przewidział był że w otrzymanie chorobowego obywatele bardziej wierzą
    (i chętniej inwestują) niż w otrzymanie emerytury :)

    ..."mi tam bez różnicy" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)