  • 1. Data: 2005-03-24 20:05:56
    Temat: Podwyższenie kosztów uzyskania przychodów
    Od: "Tomasz Majchrzak" <t...@p...fm>

    Witam,

    Otóż w zeszłym roku miałem umowę o dzieło - dotyczyła ona wytworzenia oprogramowania
    ("Stworzenie sytemu do xxx" - taka była mniej więcej treść umowy). Na koniec firma
    wystawiła
    umowę o dzieło obliczając mi 20% koszty uzyskania przychodu. Zapytałem, dlaczego nie
    dostałem kosztów 50% - wydawało mi się, że mój program podlega pod tą kategorię
    dzieła.
    Usłyszałem od księgowej, iż tak jest bezpieczniej z punktu widzenia firmy, a ja jak
    chcę
    i potrafię udowodnić, że przysługują mi 50% koszty uzyskania przychodu, mogę sobie je
    sam
    podwyższyć w zeznaniu rocznym i tym samym zażądać wyższego zwrotu podatku od Urzędu
    Skarbowego.

    Czy to prawda? Czy są jakies przeciwskazania w moim przypadku?

    Tomek

  • 2. Data: 2005-03-24 21:45:32
    Temat: Re: Podwyższenie kosztów uzyskania przychodów
    Od: "chillin" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Tomasz Majchrzak" <t...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > od Urzędu
    > Skarbowego.
    >
    > Czy to prawda? Czy są jakies przeciwskazania w moim przypadku?

    Prawda.
    Tak, jeżeli będziesz miał kontrolę, kontroler Cie przepyta, by nabrać
    takiego samego przekonania jak Ty, że Ci 50% przysługuje.
    Powodzenia, też przez to przechodziłem.

    Chillin

  • 3. Data: 2005-03-24 22:51:34
    Od: "Tomasz Majchrzak" <t...@p...fm>

    On Thu, 24 Mar 2005 22:45:32 +0100, chillin wrote:

    > Prawda.
    > Tak, jeżeli będziesz miał kontrolę, kontroler Cie przepyta, by nabrać
    > takiego samego przekonania jak Ty, że Ci 50% przysługuje.
    > Powodzenia, też przez to przechodziłem.

    A jakich sie moge spodziewać pytań? Mało na ten temat wiem, słyszałem,
    że te koszty wynikają z ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych.
    Poza tym moja umowa ma takie dziwne (moim zdaniem) stwierdzenie:

    "Wykonawca zobowiązuje się wykonać dzieło w siedzibie Zamawiającego
    ul. Malinowa w Poziomkowie w godzinach 8.00-17.00"

    Czy to wciąż się kwalifikuje pod prawidłową umowę o dzieło?

    Tomek

  • 4. Data: 2005-03-25 05:39:42
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Tomasz Majchrzak wrote:

    > A jakich sie moge spodziewać pytań?

    Opowiedzieć co robiłeś,

    >Mało na ten temat wiem, słyszałem,
    > że te koszty wynikają z ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych.
    tak

> [...]
    > ul. Malinowa w Poziomkowie w godzinach 8.00-17.00"
    >
    > Czy to wciąż się kwalifikuje pod prawidłową umowę o dzieło?

    to zależy od dzieła.
    Jeżeli to np ma być namalowanie czegoś na ścianie w siedzibie firmy w
    godzinach pracy firmy, to jest to po prostu forma zabezpieczenia się
    zlecającego przed zarzutami, że nie udostępnił miejsca, bo malarz miał
    ochotę robić to po nocy.

    Wszystko rozbija się o to, że przypadku dzieła jest się szefem dla
    samego siebie, a w przypadku umowy o pracę wykonuje się polecenia
    przełożonych.

  • 5. Data: 2005-03-25 10:44:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Mar 2005, Tomasz Majchrzak wrote:

> [...]
    >+
    >+ Czy to wciąż się kwalifikuje pod prawidłową umowę o dzieło?

    IMHO sprawa nie jest oczywista.
    Czy chodziło o dzieło wykonalne FAKTYCZNIE w ciągu 9 godzin ?
    (tj. nie mam pewności czy dobrze czytam: że RAZ w ciągu tych
    godzin - czy CODZIENNIE w tych godzinach).

    Zapis moim zdaniem jest nienajlepszy - bo można odczytać go tak
    że "wykonawca" ZOBOWIĄZUJE się być w takich godzinach.
    A to jest sprzeczne z zasadami "dzieła"...
    Natomiast jeśliby podstawą zapisu miało być iż wykonawca
    uzyskuje *dostęp* (czyli może w takich godzinach przyjść - a kiedy
    indziej nie, bo zamawiającemu nie pasuje, ale NIE MUSI przychodzić
    bo to NIE JEST sprawa zamawiającego ile czasu wykonawca będzie
    się grzebał :)) to co innego :)

    "Wykonawca zobowiązuje się siedzieć w siedzibie zamawiającego
    w godzinach 8.00-17.00" IMO dyskwalifikuje "dzieło".

    "Wykonawca otrzymuje dostęp w celu realizacji dzieła wyłącznie
    w godzinach 8.00 - 17.00" IMO jest "normalne i w porządku",
    wykonawca musi się podporządkować harmonogramowi innych czynności
    zamawiającego żeby nie przeszkadzać - i tyle :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-03-25 23:05:47
    Od: "chillin" <n...@n...pl>

> [...]
    > wykonawca musi się podporządkować harmonogramowi innych czynności
    > zamawiającego żeby nie przeszkadzać - i tyle :)

    Ok, Gotfryd rozbiera tu elementy umowy o dzieło, witek również - ale...
    Tomkowi raczej nie o to chodzi.
    Tomek - dla US godziny Twojej pracy będą raczej bez znaczenia. Zlecający
    może określić, w jakich godzinach życzy sobie Ciebie widzieć. Czy jest to
    element umowy o dzieło? Może być wpisany w umowę o dzieło, ale nie jest to
    elementy zasadnicze, essentialia negotii umowy o dzieło. Ale Tobie nie są
    potrzebne wycieczki do wykładu o prawie cywilnym, ani o elementach
    wyróżniających umowę o pracę. Taka godzinowa dyspozycyjność, razem z
    szeregiem innych elementów umowy, może nadawać umowie charakter umowy o
    pracę. Ale to nie Twoje zmartwienie.
    Pytanie, czy to co wykonałeś w ramach umowy miało charakter dzieła i było w
    rozumieniu przepisów o prawach autorskich utworem.
    Piszesz, że pisałeś oprogramowanie, czyli program komputerowy, czyli utwór.
    Tak, możesz liczyć 50% kosztów uzyskania przychodu.
    US będzie badał, co powstało w ramach tej umowy, czy miało to charakter
    utworu, wykonanego w ramach umowy o dzieło. Czy pisałeś swoje
    oprogramowanie, czy tworzyłeś od początku jego moduły, słowem, czy
    powstawała nowa funkcjonalność, czy dzieło miało twórczy (autorski)
    charakter.
    Nie znam całej umowy, więc nie traktuj mojej opinii wiążąco :) Moim zdaniem,
    warto wypełnić pita i wykazać 50%. Z drugiej strony - spokojny sen ponad
    wszystko!

    chillin