  • 1. Data: 2005-05-20 08:03:37
    Temat: Powtórnie - pilne - brak odpowiedzi - jak księgować FV za leasing w sensie dat?
    Od: "AK" <a...@g...pl>

    Przepraszam za powtórkę ale właśnie muszę wysłać dokumenty za kwiecień i
    zależy mi na odpowiedzi a z jedynej "Adamskiego" niestety nic nie
    wywnioskowałem :(

    DG, KPiR, VAT

    Faktura od leasingodawcy wystawiona 14.04.2005, termin płatności 05.05.2005,
    zapłacona
    29.04.2005

    1. Czy mogę zaksięgować w KPiR oraz w VAT z datą kwietniową?
    2. Czy MUSZĘ w KPiR w kwietniu z odlliczeniem VATu w maju?

    Poniżej mniej ważne lub inaczej zredagowane pytanie z poprzedniego postu,
    jeśli można to też proszę o odpowiedź choć najbardziej zależy mi na
    odpowiedziach na powyższe 2 pytania.

    Do tej pory cały czas księgowałem całość w kwietniu jako że zapłaciłem w
    kwietniu czyli poniosłem koszt.
    Ale coś mi się kołacze że na podobne pytanie (ale jednak inne) padła
    odpowiedź że księgujemy zgodnie z terminem płatności na fakturze, ale zdaje
    się z wyjątkami (prąd, światło, telefon?) a może to chodzi że za usługi
    zgodnie z terminem faktycznej zapłaty?

    Jeśli taką fakturę powinienem całą w maj wrzucić zgdnie z terminem zapłaty z
    faktury to czy to jakiś duży błąd był jeśli do tej pory księgowałem tak
    jakby w kwietniu? W sensie czy korygować PITy za 1,5 roku wstecz czy raczej
    zostawić?

    Dzięki za wszelką radę.

    pozdrawiam, AK

  • 2. Data: 2005-05-20 08:47:37
    Od: "AK" <a...@g...pl>

    Korzystam z programu FAKT, w końcu po kilku dniach udało mi się dodzwonić do
    ich pomocy do dziłu księgowego. Uzyskałem odpowiedź że występują wszystkie
    okoliczności do odliczenia VATu w miesiącu kwietniu. A nawet gdybyn zapłacił
    w maju to mógłbym w deklaracji kwietniowej rozliczyć VAT.

  • 3. Data: 2005-05-20 18:43:51
    Od: "Magdalena B." <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AK" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zapłacona
    > 29.04.2005
    >
    > 1. Czy mogę zaksięgować w KPiR oraz w VAT z datą kwietniową?
    TAK
    > 2. Czy MUSZĘ w KPiR w kwietniu z odlliczeniem VATu w maju?
    NIE
    Usługi w przypadku których VAT podelga odliczeniu w terminie płatności są
    wymienione w art 19 ust. 13 pkt 1;
    nie ma wśród nich leasingu.
    Natomiast w art 19 ust. 13 pkt 4 pojaia się szczególny moment podatkowy dla
    leasingu ale tylko w odniesieniu do świadczących tę usługę.
    Ty jesteś leasingobiorca więc odliczasz VAT na ogólnych zasadach - w dacie
    otrzymania faktury lub w miesiącu następnym.
    Skoro zwróciłeś uwagę na datę zapłaty faktury rozumiem, że rozliczasz sie
    metoda kasową. Zatem odliczasz VAT w dacie faktycznej zapłaty.

> [...]
    > odpowiedziach na powyższe 2 pytania.
    >

    > Do tej pory cały czas księgowałem całość w kwietniu jako że zapłaciłem w

    To nie jest równoznaczne.
    Można koszt ponieśc w kwietniu a nie zapłacić nigdy (nie popieram).

> [...]
    zdaje
    > się z wyjątkami (prąd, światło, telefon?) a może to chodzi że za usługi

    Odwrotnie tzn w terminie płatności odliczamy VAT od usług które wymieniasz.
    Od pozostałych - na ogólnych zasadach.
    Wydaje mi sie że mylisz pojecia. Odliczanie VAT to nie to samo co
    księgowanie.

> [...]
    > faktury to czy to jakiś duży błąd był jeśli do tej pory księgowałem tak
    > jakby w kwietniu? W sensie czy korygować PITy za 1,5 roku wstecz czy

    PITy nie mają nic wspólnego z odliczeniem VAT.
    Jeżeli księgowałeś np. w kwietniu i data sprzedaży (!) na fakturze była
    również kwietniowa to OK.

    MB

  • 4. Data: 2005-05-21 22:40:50
    Od: "AK" <a...@g...pl>

> [...]
    > wymieniasz.
    > Od pozostałych - na ogólnych zasadach.
    > Wydaje mi sie że mylisz pojecia. Odliczanie VAT to nie to samo co
    Myślałem odwrotnie, napisałem odwrotnie, ups...

    > raczej
    >
    > PITy nie mają nic wspólnego z odliczeniem VAT.
    > Jeżeli księgowałeś np. w kwietniu i data sprzedaży (!) na fakturze była
    > również kwietniowa to OK.
    Miałem na myśli VATy siedem :) Chyba z przemęczenia bzdurki piszę.

    > MB

    BARDZO dziękuję za rzeczowe odpowiedzi :)

    pozdrawiam, AK