  • 1. Data: 2006-05-16 20:10:09
    Temat: Pożyczka/sprzedaż w rodzinie?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Ojciec chce mi podarować samochód. Ponieważ samochód nie jest do końca
    spłacony, chcemy to zrobić tak że ja jednorazowo przekażę ojcu całą kwotę
    która pozostała do spłacenia (mniej więcej 1/3 jego obecnej wartości), on
    wtedy zlikwiduje zastaw bankowy i przekaże auto w formie darowizny.

    No i teraz właśnie pytanie: jak to formalnie zrobić, żeby nie płacić
    niepotrzebnie podatku?

    Czy można np. podpisać umowę pożyczki na tę kwotę którą ojcu przekazuję,
    z zastrzeżeniem że może być zwrócona w postaci "udziałów" w samochodzie?
    A może przy umowie sprzedaży w I grupie dziedziczenia też obowiązuje kwota
    poniżej której podatek PCC jest umarzany?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 2. Data: 2006-05-16 22:46:29
    Temat: Re: Pożyczka/sprzedaż w rodzinie?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 May 2006, Jacek Osiecki wrote:

    > A może przy umowie sprzedaży w I grupie dziedziczenia też obowiązuje kwota
    > poniżej której podatek PCC jest umarzany?

    Jest taka kwota - zajrzyj do ustawy!

    Art. 9. Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:
    10) pożyczki udzielane:
    c) na podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi do I grupy
    podatkowej do wysokości kwoty niepodlegającej opodatkowaniu - na zasadach
    określonych w przepisach o podatku od spadków i darowizn,

    A BTW: PCC jest niższy niż podatek od darowizn....!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-05-17 08:25:35
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 17 May 2006 00:46:29 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Jest taka kwota - zajrzyj do ustawy!

    Źle się wyraziłem :)
    Wiem że sprzedaż poniżej 1000 PLN i pożyczki w I grupie są zwolnione od
    podatku. Natomiast miałem nadzieję, że również sprzedaż w I grupie jest
    zwolniona... Niestety wygląda na to że nie :(

> [...]
    > podatkowej do wysokości kwoty niepodlegającej opodatkowaniu - na zasadach
    > określonych w przepisach o podatku od spadków i darowizn,

    Ano... Tylko że chyba pożyczka na zasadzie "zwrócona będzie w postaci
    samochodu" (lub części samochodu) to raczej nie przejdzie? Czy ktoś się
    orientuje jak tu sprawa wygląda? :)

    > A BTW: PCC jest niższy niż podatek od darowizn....!

    Tak, ale akurat łapiemy się z żoną spokojnie w limity zwolnienia od podatku.
    Aż tyle to to auto warte nie jest ;)

    Pozdrawiam,