  • 1. Data: 2005-05-13 12:03:06
    Temat: Pracownik na kursie - podatek od swiadczen w naturze?
    Od: "LG" <l...@p...onet.pl>

    Witam,
    bardzo prosze o wskazowki w takiej sprawie:

    Pracownikowi skierowanemu przez kierownika na kurs organizowany we wlasnym
    zakladzie pracy dzial finansowy potracil z wynagrodzenia 19% ceny nominalnej
    kursu tlumaczac, ze jest to podatek od swiadczen w naturze. Kierownik
    uzasadnia skierowanie na kurs zwiekszeniem elastycznosci zatrudnienia i
    umozliwieniem zastepstw w sytuacjach nieplanowanych absencji pracownikow.

    Pracownik nie zgadza sie z taka interpretacja dzialu finansowego wskazujac na
    art 21 pkt. 90 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych.

    Spotkalo sie to z reakcja dzialu finansowego, ktory argumentowal, ze pracownik
    zdobywa na kursie nowy zawod, a nie podnosi kwalifikacji w swoim zawodzie.

    Pracownik posilkowal sie rozporzadzeniem MEN i MPiPS Dz.U.93.103.472 gdzie w
    paragrafie 2 jest napisane co rozumie sie przez podnoszenie kwalifikacji
    zawodowych (rozumie sie ksztalcenie w szkolach dla doroslych...,
    doksztalcania..., a takze doskonalenie wformach pozaszkolnych), a nie ma tam
    nic na temat zdobywania nowego zawodu. Z ustawy mozna wnioskowac, ze kazde
    ksztalcenie i doksztalcanie pracownika jest podnoszeniem jego kwalifikacji.

    Pytanie brzmi, czy w takim przypadku decyzja o naliczeniu podatku byla sluszna?

    Czy rzeczywiscie w takim przypadku wartosc swiadczenia na rzecz pracownika
    jest rowna pelnej cenie kursu (nie jest to zwiazane z dodatkowymi kosztami dla
    firmy, materialami, itp)?

  • 2. Data: 2005-05-19 10:40:43
    Od: "LG" <l...@p...onet.pl>

    Skoro nikt nie moze mi pomoc w tej sprawie, to moze przynajmniej jakies
    sugestie gdzie szukac?

    Pozdrawiam

    Leszek

  • 3. Data: 2005-05-20 21:40:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 May 2005, LG wrote:

> [...]
    >+ zdobywa na kursie nowy zawod, a nie podnosi kwalifikacji w swoim zawodzie.

    A nowy zawód to nie jest "podniesienie kwalifikacji" ?
    Z podłogi na (czyli zera) na jakikolwiek poziom ? ;0

> [...]
    >+ ksztalcenie i doksztalcanie pracownika jest podnoszeniem jego kwalifikacji.

    Przyznam iż owo "zgodnie z odrębnymi przepisami" komplikuje punkt
    widzenia :(
    I raczej usiłuję ożywić wątek (a nuż ktoś się przyczepi tego co piszę ;))
    niż mam jasny koncept...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-05-21 06:43:34
    Od: "LG" <l...@p...onet.pl>

    > A nowy zawód to nie jest "podniesienie kwalifikacji" ?
    > Z podłogi na (czyli zera) na jakikolwiek poziom ? ;0

    Wlasnie tez tak mysle, jak wysle sekretarke na kurs dla kadrowych to bede jej
    mogl powierzyc dodatkowe obowiazki. Czy w takim wypadku podnosze jej
    kwalifikacje? Raczej tak. Czy zdobywa nowy zawod? Tez. Ale nie ma przepisu (ja
    nie znalazlem przynajmniej), ktory kaze traktowac zdobywanie zawodu inaczej
    niz podnoszenie kwalifikacji.

    > Przyznam iż owo "zgodnie z odrębnymi przepisami" komplikuje punkt
    > widzenia :(

    Przynajmniej w LEXie, jako te "odrebne przepisy" wystepuje wlasnie cytowane
    rozporzadzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki
    Spolecznej.

    > I raczej usiłuję ożywić wątek (a nuż ktoś się przyczepi tego co piszę ;))
    > niż mam jasny koncept...

    Teraz czekam na pisemna interpretacje z US, jak ja dostane to sie podziele ;-)

    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

    Pozdrawiam