  • 1. Data: 2005-11-20 14:41:37
    Temat: Progi podatkowe
    Od: "seba" <s...@g...com>

    Witam

    Prowadzę DG i wyglada na to ze w listopadzie przeskoczę próg podatkowy i mam
    do was pytania.

    1. Czy kwota do progu to jest pozycja "Podstawa odliczenia podatku" z
    pozycji "I" na PIT-5 ?

    2. Wiem że w przypadku pracy na Umowę o prace jesli przekraczałem próg a
    moja żona nie pracowała składałem pisemko pracodawcy ze będziemy się
    rozliczali razem i zona nie uzyskuje dochodów a pracodawca dalej odprowadzal
    tylko 19%
    - czy w przypadku DG też tak moge zrobić ?
    - jesli tak to czy takie pisemko jest potrzebne i komu ?

    3. Jesli mi się uda jednak w listopadzie nie wpaść w próg podatkowy tylko w
    grudniu jak wtedy to traktuje ?

    Pozdrawiam Grupowiczów
    Seba

  • 2. Data: 2005-11-20 17:32:37
    Temat: Re: Progi podatkowe
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    seba wrote:
> [...]

    > pracodawca dalej odprowadzal tylko 19%
    > - czy w przypadku DG też tak moge zrobić ?
    > - jesli tak to czy takie pisemko jest potrzebne i komu ?

    Możesz. Pisemko do US z wnioskiem.
    Ale to już za późno. Decyzję, która umożliwiłaby Ci
    zapłacenie obniżonej zaliczki, otrzymasz już
    po terminie rozliczenia za listopad.
    A w rocznym picie masz możliwość
    rozliczenia dochodów razem bez łaski.

    > 3. Jesli mi się uda jednak w listopadzie nie wpa?ć w próg podatkowy
    > tylko w grudniu jak wtedy to traktuje ?

    Rozliczenie roczne razem.

  • 3. Data: 2005-11-20 18:34:36
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Użytkownik "seba" <s...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > - jesli tak to czy takie pisemko jest potrzebne i komu ?
    >

    > 3. Jesli mi się uda jednak w listopadzie nie wpaść w próg podatkowy tylko

    Pismo do US składa się na początku roku, a nie wtedy, gdy wychodzi
    przekroczenie.
    Podstawa obliczenia podatku to jest właśnie ta kwota.

  • 4. Data: 2005-11-20 21:40:14
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik cef napisał:

    > Możesz. Pisemko do US z wnioskiem.
    > Ale to już za późno. Decyzję, która umożliwiłaby Ci
    > zapłacenie obniżonej zaliczki, otrzymasz już
> [...]

    A tak przez cielawosc, to na jakiej podsatwie to pisemko wraz z
    wnioskiem? Dla samego wniosku zreszta tez podstaw nie widze (co wcale
    nie oznacza,ze ich gdzies nie pominelam,stad prosba o przepis) bo jak
    rozumiem, to nie na podstawie art.32 ust.1a?

  • 5. Data: 2005-11-20 21:56:43
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    gonia wrote:

> [...]
    > nie oznacza,ze ich gdzies nie pominelam,stad prosba o przepis) bo jak
    > rozumiem, to nie na podstawie art.32 ust.1a?

    Właśnie na tej podstawie.
    Sam dostałem taką decyzję
    chyba w 2000 albo 2001
    (może był inny nr paragrafu wtedy,
    ale treść ta sama)

  • 6. Data: 2005-11-20 22:04:41
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > Właśnie na tej podstawie.
    > Sam dostałem taką decyzję
    > chyba w 2000 albo 2001
    > (może był inny nr paragrafu wtedy,
    > ale treść ta sama)

    Zajrzałem i coś mi się nie podoba.
    Wydaje mi się, że przepis pozwalał
    na bezpośredni wniosek do US
    w takim wypadku, a nie przez płatnika.
    Sprawdzę,
    ale to już nie dzisiaj :-)

  • 7. Data: 2005-11-20 22:08:24
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > Sprawdzę,
    > ale to już nie dzisiaj :-)

    a jednak nie pdof:
    art. 22 par. 2 ust. 2a Ordynacji Podatkowej
    odpowiednio umotywowany
    u mnie zadziałało

  • 8. Data: 2005-11-20 22:10:26
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik cef napisał:

    > Zajrzałem i coś mi się nie podoba.
> [...]

    1a. Jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie, że za dany rok
    zamierza opodatkować dochody łącznie z małżonkiem bądź na zasadach
    określonych w art. 6 ust. 4, a za rok podatkowy przewidywane, określone
    w oświadczeniu

    nie przypominam sobie,zeby kiedykolwiek byla mozliwosc ograniczenia
    podatku przez podatnika prowadzacego dg
    ale chetnie w takim razie dowiem sie, ktory to przepis i w jakich latach
    na to pozwalal

    nie spieszy mi sie, wiec moze byc i za tydzien;-)

  • 9. Data: 2005-11-21 19:13:01
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik cef napisał:

    > a jednak nie pdof:
    > art. 22 par. 2 ust. 2a Ordynacji Podatkowej
    > odpowiednio umotywowany
    > u mnie zadziałało

    jezeli juz to 2a, obowiazujacy od 1 stycznia 2003 roku

    2a. Organ podatkowy, na wniosek podatnika, może ograniczyć pobór
    zaliczek na podatek, jeżeli podatnik uprawdopodobni, że zaliczki
    obliczone według zasad określonych w ustawach podatkowych byłyby
    niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku należnego od dochodu
    przewidywanego na dany rok podatkowy.

    zadzialalo byc moze, poniewaz zaliczki faktycznie bylyby
    niewspolmiernie wysokie, byc moze dotyczylo to rowniez innych wydatkow
    np.mieszkaniowych, w zwiazku z czym zwroty bylyby olbrzymie
    ale nie dlatego,ze podatnik wchodzi w 2 prog podatkowy,a zaliczki bedzie
    placil 19

    jest to typowa uznaniowka US, i jak wczesniej wspomniales, musi byc na
    to decyzja, ktora wcale nie musi byz po mysli podatnika tak, jak w
    sytuacji, kiedy pracujesz na umowe o prace

    tak czy inaczej, jezeli dotyczylo to jedynie zmiany progow, gratuluje
    wielce laskawego US

  • 10. Data: 2005-11-21 19:38:45
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    gonia wrote:
> [...]
    > sytuacji, kiedy pracujesz na umowe o prace
    > tak czy inaczej, jezeli dotyczylo to jedynie zmiany progow, gratuluje

    O wydatkach innych nic nie pisałem.
    Próg przekraczałem w czerwcu, więc
    zaliczki byłyby baaardzo niewspółmierne.
    Urząd wcale nie był łaskawy, bo w roku
    składania wniosku żona nigdzie nie pracowała
    i jej brak dochodów uznano za wystarczającą
    przesłankę do wydania pozytywnej decyzji,
    ale za to w roku następnym żona miała
    status osoby współpracującej
    (podatkowo więc nadal bez dochodu),
    a urząd uznał, że wtedy mi się nie należy.
    Argumentacja była bez sensu,
    ale nie chciało mi się z tym walczyć.
    W ramach "zemsty" złożyłem pita już 02 stycznia
    z wykazanym zwrotem.