  • 1. Data: 2002-08-18 07:39:45
    Temat: Proszę o pomoc!!!
    Od: "Marek A. Czepil" <m...@m...to>

    Witam
    Mam straszny dylemat, a odpowiedzi na tak złożony problem nie
    odnalazłem w archiwum...
    A w czym problem, otóż:
    Jest osoba (pani X), która prowadzi działalność (działy specjalne -
    produkcja ogrodnicza) i jest na tzw. "ryczałcie". Aha - składkę na
    ubezpieczenie płaci do KRUS-u.

    A teraz seria pytań:
    1. Czy ta osoba może rozszerzyć swoją działalność o np. usługi
    rehabilitacyjne - czy będzie się to wiązało ze zmianą sposobu
    rozliczania z US i KRUS?
    2. Czy ta osoba może zatrudnić na 1/8 etatu pracownika do tego
    gabinetu masażu?
    3. Komu będzie płaciła składki na ubezpieczenie (KRUS, czy ZUS)?
    4. Co się pozmienia w jej dotychczasowym rozliczaniu z US (warto
    dodać, że dotychczasowa działalność nie przynosi dochodów)?

    Za wszelki konstruktywne rady i odpowiedzi z góry dziękuję

    ### Marek A. Czepil # tel. +48 605 88 60 10 ###
    ### m...@m...to # GG 3244493 ###
    ### www.serwisowe.prv.pl ###

  • 2. Data: 2002-08-18 15:57:36
    Temat: Re: Proszę o pomoc!!!
    Od: "eland" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik Marek A. Czepil <m...@m...to> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ajnj00$grp$...@n...onet.pl...
> [...]
    > 4. Co się pozmienia w jej dotychczasowym rozliczaniu z US (warto
    > dodać, że dotychczasowa działalność nie przynosi dochodów)?

    Jeżeli osoba prowadzi działalność jako działy specjalne produkcji rolnej,
    nie podlega ewidencji działalności gospodarczej. Z Twojego opisu nie wynika
    czy osoba ta placi zryczałtowany podatek dochodowy z działów specjalnych
    produkcji rolnej (zależnych np. od wielkości szklarni), doliczany do
    dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, czy prowadzi działaność
    gospodarczą rozliczając sie z podatku dochodowego na zasadzie ryczałtu
    ewidencjonowanego.
    W pierwszym przypadku musi zaewidencjonować działalność gospodarczą we
    właściwym ze wzgędu na miejsce zamieszkania Urzedzie Miasta lub Gminy, w
    drugim przypadku musi rozszerzyć działalność.
    Jeżeli osoba płaci składkę Krusowską będzie mogła płacić ją dalej. Z punktu
    widzenia rozliczenia podatku dochodowego od momentu wykonania pierwszej
    czynności z zakresu rehabilitacji, będzie się musiała rozliczać z tytułu
    podatku dochodowego na zasadach ogólnych, gdyż usługi rehabilitacyjne
    zaliczane są do grupy PKWiU 85. opodatkowanej w ten sposób. To się ma
    zmienić w przyszlym roku, ale na razie te przepisy obowiązują.
    Może zatrudnić masażystę na 1/8 etatu.
    Rozliczenia z tytułu stosunku pracy zawsze z ZUS-em.
    Z tytułu podatku VAT rehabilitacja - zwolniona przedmiotowo.
    Tak z grubsza tyle
    Mariusz