  • 1. Data: 2002-08-16 19:40:33
    Temat: Wspólny samochód do ewidencji?
    Od: Tomek <t...@f...polbox.pl>

    Witam
    Prowadze dzialalnosc gospodarcza jako osoba fizyczna. Razem z zona mamy
    wspolnie na siebie zarejestrowany samochod.
    Czy moge wprowadzic go na ewidencje i amortyzowac, czy musi byc w
    calosci moj?
    Jaki jest okres amortyzacji (samochod uzywany - ma 4 lata)?

    Pozdrawiam

    Tomek

  • 2. Data: 2002-08-17 10:39:24
    Temat: Re: Wspólny samochód do ewidencji?
    Od: "eland" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik Tomek <t...@f...polbox.pl> w wiadomooci do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@f...polbox.pl...
> [...]
    > calosci moj?
    > Jaki jest okres amortyzacji (samochod uzywany - ma 4 lata)?

    Dla wprowadzenia srodka trwalego do ewidencji wymagana jest wlasnosc lub
    wspólwlasnosc
    wiec w Twoim przypadku mozesz to auto do ewidencji wprowadzic. Stawka
    amortyzacyjna dla samochodu zarówno osobowego jak i ciezarowego wynosi 20%,
    a wiec amortyzujesz go przez 5 lat. Niewazne jaki jest stary w chwili
    wprowadzenia do ewidencji. Amortyzujesz go wg wartosci okreslonej przez
    Ciebie w chwili wprowadzenia do ewidencji. Jezeli wartosc jest zblizona do
    cen rynkowych (do wartosci przyjmowanych przez Urzad do obliczania PCC) nie
    powinienes miec z Urzedem klopotów. Dla uzywanychzrodkóe trwalych mozliwe
    jest stosowanie indywidualnych stawek amortyzacyjnych (amortyzujesz
    szybciej), ale dla samochodów uzywanych jest to raczej niekorzystne
    (zwlaszcza przy sprzedazy). Jezeli interesuja Cie szczególy prosze o sygnal.

    Mariusz

  • 3. Data: 2002-08-23 08:14:41
    Od: "Krzysztof Goworek" <t...@p...onet.pl>

    (...)
> [...]
    > szybciej), ale dla samochodów uzywanych jest to raczej niekorzystne
    > (zwlaszcza przy sprzedazy). Jezeli interesuja Cie szczególy prosze o sygnal.
    Hmm... A można się zapytać dlaczego jest to niekorzystne ?
    Mam samochód osobowy prywatny (dłużej niż pół roku) i chciałem go wprowadzić
    jako używany, czyli amortyzować go przez 30 miesięcy (40%).
    Jakie są przeciwskazania ?
    Pozdrawiam,
    --
    K.G.

  • 4. Data: 2002-08-23 18:34:55
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Goworek" <t...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:ak4r95$i1c$1@szmaragd.futuro.pl...
    > Mam samochód osobowy prywatny (dłużej niż pół roku) i chciałem go
    wprowadzić
    > jako używany, czyli amortyzować go przez 30 miesięcy (40%).
    > Jakie są przeciwskazania ?
    Do wprowadzenia żadnych,ale jako używaqny to fakt że już go masz.To tak
    pokrótce.Przerabiałem ten temat i niestety wychodzi,że o 40% stawce
    możesz pomarzyć.
    Jacek

  • 5. Data: 2002-08-24 09:56:47
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    >
    > Do wprowadzenia żadnych,ale jako używaqny to fakt że już go masz.To tak
    > pokrótce.Przerabiałem ten temat i niestety wychodzi,że o 40% stawce

    Dlaczego????

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2002-08-24 10:28:02
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    > Dlaczego????

    Bo to nie jest samochód używany w rozumieniu naszych przepisów
    podatkowych
    Jacek

  • 7. Data: 2002-08-24 11:54:11
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Jacek napisał:
    > Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości

    > Bo to nie jest samochód używany w rozumieniu naszych przepisów
    > podatkowych

    Których przepisów??

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2002-08-24 13:12:05
    Od: "eland" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    wprowadzić
    > jako używany, czyli amortyzować go przez 30 miesięcy (40%).
    Służę odpowiedzią

    Według mojej skromnej wiedzy nie jest to zabronione, ale bywa nie korzystne
    w chwili sprzedaży. To znaczy jeżeli prowadzisz PKPiR w pozostałych
    przychodach wykazujesz całą wartość sprzedaży, a w pozostałych kosztach
    wartość samochodu po odliczeniu odpisów amortyzacyjnych. W przypadku
    szybkiej amortyzacji ta ostatnia kwota jest niska, stąd większy dochód do
    opodatkowania.
    Można wykonywać sztuki ze zwrotnym wycofaniem środka trwałego z ewidencji,
    ale jest to coraz mniej mile widziane przez Urzędy.

    Ponadto nie jest dokładnie określona forma dowodzenia użytkowania pojazdu
    przez co najmniej szaść miesięcy (żeby go na tej podstawie amortyzować ze
    stawką indywidualną), urzędy bywają upierdliwe.
    Mariusz

  • 9. Data: 2002-08-24 17:04:25
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    > Których przepisów??

    UPDOF art.22j ust2 pkt1
    Jacek

  • 10. Data: 2002-08-24 17:16:35
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    > Których przepisów??

    Jeszcze autopoprawka.Czytałem te newsy "z doskoku" i zasugerowałem się
    faktem posiadania samochodu przez 4 lata,tak jakby Tomek miał go od
    "nowości".A może jest tak rzeczywiście? Jeśli podatnik posiada auto i
    jest jego pierwszym właścicielem,to bez względu na to jak długo go
    posiaga,w momencie wprowadzania go do EWST zawsze będzie to samochód
    "nowy" a nie używany.W innym przypadku można go za taki uznać ,pod
    warunkiem że poprzedni właściciel używał go ponad 1/2 roku.
    I tu pojawia się problem,bo sam fakt posiadania nie jest jednoznaczny
    (w/g niektórych US) z używaniem.To trzeba dowieść.Ot i cała nasza
    rzeczywistość
    Jacek