  • 1. Data: 2004-04-15 11:05:24
    Temat: Przedawnienie dlugu
    Od: "Bartosz Zoltak" <b...@w...pl>

    Witam,

    Jak wyglada nastepujaca sytuacja z punktu widzenia terminu
    przedawnienia rosczen? (wystapila wlasnie u mojego ojca w
    firmie) :

    Dnia 29.05.2000 firma kupila od dostawcy towar na fakture, z
    terminem platnosci 21 dni (19.06.2000).

    Byly problemy z regulowaniem dlugu i dostawca dnia
    10.06.2003 zlozyl pzoew do sadu o zaplate dlugu

    1. Czy dostawca spoznil sie z pozwem i termin przedawnienia
    minal (od 29.05.2000 minely ponad 3 lata) czy tez nie
    spoznil sie (od 19.06.2000 minelo mniej niz 3 lata)?.

    2. Czy bieg przedawnienia roszczenia rozpoczal sie na nowo
    dnia 06.03.2003, w ktorym to dniu ojciec wyslal pismo do
    dostawcy, w ktorym to pismie wyraza wole uregulowania dlugu?

    Dziekuje za informacje,

    Bartosz Zoltak
    www.vmpcfunction.com

  • 2. Data: 2004-04-15 13:03:21
    Temat: Re: Przedawnienie dlugu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Apr 2004, Bartosz Zoltak wrote:

> [...]
    >+ Jak wyglada nastepujaca sytuacja z punktu widzenia terminu
    >+ przedawnienia rosczen? (wystapila wlasnie u mojego ojca w

    NTG -> .prawo (bez .podatki).
    Zastrzegam że prawnikiem nie jestem, ale:

    >+ Dnia 29.05.2000 firma kupila od dostawcy towar na fakture, z
    >+ terminem platnosci 21 dni (19.06.2000).

    No to dług był *wymagalny* od 19.06. Wcześniej nie było można
    *żądać* zapłaty - od tego dnia ("terminu") liczy się AFAIK okres.
    K.C:

    Art. 120. § 1. Bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia,
    w którym roszczenie stało się wymagalne.

    >+ Byly problemy z regulowaniem dlugu i dostawca dnia
    >+ 10.06.2003 zlozyl pzoew do sadu o zaplate dlugu
    >+
    >+ 1. Czy dostawca spoznil sie z pozwem

    IMO nie.

    >+ 2. Czy bieg przedawnienia roszczenia rozpoczal sie na nowo
    >+ dnia 06.03.2003, w ktorym to dniu ojciec wyslal pismo do
    >+ dostawcy, w ktorym to pismie wyraza wole uregulowania dlugu?

    AFAIK tak, K.C.:

    Art. 123. § 1. Bieg przedawnienia przerywa się:
    2) przez uznanie roszczenia przez osobę, przeciwko której
    roszczenie przysługuje.

    ..z zastrzeżeniem że być może inaczej trzeba rozumieć:
    "Każda czynność", przy czym IMHO dotyczy wierzyciela:
    z zastrzeżeniem jak wyżej ("pytać prawników") IMO trzeba wziąć
    pod uwagę datę *otrzymania* pisma przez wierzyciela, bo dla niego
    w tym dniu wystąpiło zdarzenie pt. "uznanie roszczenia".
    Jasnym jest iż w tym przypadku jest to bez znaczenia :) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-04-15 15:36:31
    Od: "Jan Galazka" <j...@i...pl>

> [...]
    > w tym dniu wystąpiło zdarzenie pt. "uznanie roszczenia".
    > Jasnym jest iż w tym przypadku jest to bez znaczenia :) !

    Wszystko sie zgadza (zwlaszcza wczesniejsze punkty), ale bylbym bardzo
    ostrozny, jezeli chodzi o to pismo. Wcale nie uznalbym tego za uznanie
    dlugu. A jezeli nawet, to musze znac odpowiedz na dwa pytania:
    1) kto podpisal to pismo. Jezli sam dluznik, lub zarzad dluznika nalezycie
    umowcowany - to w zasadzie mozna udznac (stad np. ksiegowe potwierdzenia
    sald podpisane zgodnie z reprezentacja sa jak najbardziej uznaniem dlugu),
    2) czy sa slowa "uznaje dlug", albo cos na te modle. Samo oswiadczenie, ze
    zaplace, nie ozmnacza wcale, ze zaplace w calosci, bez zastrzezen, ze nie
    kewstionuje np. dlugu co do zasady, ale kwestionuje co do kwoty.
    Co i tak nie zmienia faktu, ze zlozenie pozwu przed uplywem terminu
    przedawnienia przerwalo go i te rozwazania maja charakter bardziej
    teoretyczny.
    JG

  • 4. Data: 2004-04-15 20:21:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Apr 2004, Jan Galazka wrote:

> [...]
    >+ > >+ dnia 06.03.2003, w ktorym to dniu ojciec wyslal pismo do
    >+ > >+ dostawcy, w ktorym to pismie wyraza wole uregulowania dlugu?
    [...]
> [...]
    >+ dlugu. A jezeli nawet, to musze znac odpowiedz na dwa pytania:
    >+ 1) kto podpisal to pismo. Jezli sam dluznik

    Przecież napisał - ojciec, przedsiebiorca, właściciel DG, dłużnik.
    Znaczy - IMO pytania nie ma. Zakładam że pismo jest podpisane !

> [...]
    >+ zaplace, nie ozmnacza wcale, ze zaplace w calosci, bez zastrzezen, ze nie
    >+ kewstionuje np. dlugu co do zasady, ale kwestionuje co do kwoty.

    Oj, no to stanie na porządku sprawa *jakiej* kwoty nie kwestionował.
    Jak na mój gust usiłującym wywieść rzeczy nienapisane (czyli
    "wyciągającym skutki prawne") staje się wtedy dłużnik i piłeczka
    jest na jego polu...
    To samo co do zastrzeżeń: skoro jest zapis iż "zapłacę" a nie ma
    "pod warunkiem że" to IMHO już nie jest zmartwieniem wierzyciela
    a dłużnika wykazanie iż warunki były. Zdaje się iż pisemne wyrażenie
    woli jest uważane za "mocniejsze" ? :)

    >+[...] i te rozwazania maja charakter bardziej teoretyczny.

    Oczywiście, co nie wadzi "bezpiecznie" podyskutować - a nuż
    ktoś błędy w rozumowaniu wytknie jednej lub drugiej stronie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-04-15 21:01:03
    Od: "Jan Galazka" <j...@i...pl>

> [...]
    > "pod warunkiem że" to IMHO już nie jest zmartwieniem wierzyciela
    > a dłużnika wykazanie iż warunki były. Zdaje się iż pisemne wyrażenie

    Ja tylko tak z praktyki chcialem cos rzucic, zwlaszcza poznanskiej. Otoz
    sady wcale nie uznaja tutaj za uznanie dlugu prostego oswiadczenia, ze sie
    zaplaci. Traktuje sie to jako korespondencje dotyczaca zobowiazania, a nie
    uznanie roszczenia w rozumieniu art. 123 § 1 pkt 2 k.c., a zwlaszcza art.
    485 § 1 pkt 4 k.p.c., czyli wcale nie otwiera drogi do postepowania
    nakazowego. Sady (przynajmniej poznanskie, w Warszawie jest z tym troche
    latwiej, ale tylko troche) domagaja sie w tresci takiego pisma expressis
    verbis "uznaje dlug" i na dodatek dokladne okreslenie, w jakiej wysokosci.
    Nawet jesli dolacza sie korespondencje z dluznikiem, czyli wezwanie do
    zaplaty i odpowiedz na nie w postaci oswiadczenia, ze sie zaplaci, sady i
    tak to kieduja do postepowania upominawczego i wcale nie traktuja tego typu
    oswiadczen jako uznania roszczen, chociaz oczywiscie nie kwestionuja ich
    istnienia. Natomiast to, co wczesniej napisalem niech swiadczy tylko o tym,
    ze odpowiedz na wezwanie do zaplaty ze slowamia "zaplace" niekoniecznie
    przerwie bieg terminu przedawnienia. Oczywiscie, wywodzenie skutkow prawnych
    bedzie lezalo po stronie dluznika, ale po co ryzykowac? Nie mozna bylo
    wczesniej? 3 lata to calkiem sporo czasu. Z mojej praktyki tez wynika, ze
    pozywanie o zaplate po 3 latach nieplacenia zwykle jest juz na darmo, albo
    po to, zeby moc sobie to w straty wliczyc, no bo jakos trzeba to
    uprawdopodobnic (updop i updof sie klaniaja).
    JG

  • 6. Data: 2004-04-16 06:19:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ uznanie roszczenia w rozumieniu art. 123 § 1 pkt 2 k.c., a zwlaszcza art.
    >+ 485 § 1 pkt 4 k.p.c., czyli wcale nie otwiera drogi do postepowania
    [...]
> [...]
    >+ oswiadczen jako uznania roszczen, chociaz oczywiscie nie kwestionuja ich

    Wolniej, za szybko piszesz i wątki mi się splątały :)
    Sprawy do określenia są dwie:
    - uznanie długu za "bezsporny" i nieprzyjęcie do postępowania nakazowego
    - uznanie długu *w ogóle*

    O ile tego co napisałeś - czyli możliwości kwestionowania np. kwoty
    długu o ile nie zapisano np. "zapłacę wartość całej faktury nr...."
    - raczej przeskoczyć się nie da i zamknięta jest droga do *uproszczonego*
    postępowania, to czym innym będzie:

> [...]
    >+ przerwie bieg terminu przedawnienia. Oczywiscie, wywodzenie skutkow prawnych

    Ano. I to podniosłem. Trudno mu będzie: wygląda że masz praktykę,
    ile znasz przypadków że dłużnik "się obronił" i *co* mogło zaważyć ?
    Na mój rozum musiałby mieć co najmniej inne pismo...

    >+ ale po co ryzykowac?

    Ależ masz rację :)
    Tylko grupowicz pyta o stan zastany !
    No i pyta z pozycji dłużnika który najwyraźniej chce uchylić się od
    zapłacenia długu. O ile zgadzam się że wierzyciel może i utrudnił
    sobie życie :), to... to IMHO w opisanym stanie (jest f-ra i jest
    pismo "zapłacę") nawet jakby podniósł zarzut po przedawnieniu
    "z faktury" (to pamiętamy iż miejsca nie ma) miałby atuty w ręce.
    Owszem, wyższy wpis, dłuższe czekanie, a nuż jakaś niespodzianka
    od dłużnika... ale formalnie.... :)

    A to swoją drogą :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-04-16 06:59:03
    Od: "Jan Galazka" <j...@i...pl>

    > Ano. I to podniosłem. Trudno mu będzie: wygląda że masz praktykę,
    > ile znasz przypadków że dłużnik "się obronił" i *co* mogło zaważyć ?
    > Na mój rozum musiałby mieć co najmniej inne pismo...

    Ano znow siegne do swojej praktyki. Obronil sie i to nie raz:
    1) wlasnie zarzutem przedawnienia, bo wierzyciel blednie sadzil, ze sie bieg
    terminu przedawnienia przerwal w momencie wystosowania odpowiedzi na
    wezwanie do zaplaty. Jesli inteligentnie skonstruowane, warosci zadnej poza
    beletrystyczna nie ma,
    2) brakami formalnymi: dlug uznala np. kiegowa, niebedaca czlonkiem zarzadu,
    nadto wcale nie dzialalaca w imieniu zarzadu (przepraszam, najczesciej z
    punktu widzenia sp. z o.o. rozpatruje, malo mam spraw prowadzonych dla osob
    prowadzacych indywidualna DG, ale nawet jesli, to inna wartosc ma
    oswiadczenie podpisane przez wlasciciela, a inna przez jego pracownika),
    3) stanem faktycznym. Czesto okazywalo sie, ze przykladowo za towar
    zaplacono kompensata naleznosci, albo byly sprawy reklamacyjne.
    Ech, pracowalem swojego czasu w upadajacej spolce i szczesliwie
    doprowadzilem do upadlosci (wniosek pisalem, w sadzie reprezentowalem, dla
    rozwiania watpliwosci, nie zajmowalem sie prowadzeniem jej spraw
    finansowych) nie majac ani jednego zajecia komorniczego. Wiem, powod do dumy
    zaden, zwlaszcza dla prawnika (inna sprawa, ze wiekszosc spraw byla dana do
    pozal sie Boze firm widnykacyjnych). Teraz mam zupelnie inne sytuacje. Czuje
    sie jakos bardziej komfortowo :o)
    JG

  • 8. Data: 2004-04-16 08:08:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Apr 2004, Jan Galazka wrote:
    [...]
    >+ Ano znow siegne do swojej praktyki. Obronil sie i to nie raz:

    Thx. za komentarz. Ad rem:

    >+ 1) wlasnie zarzutem przedawnienia, [...] odpowiedzi na
    >+ wezwanie do zaplaty. Jesli inteligentnie skonstruowane, warosci zadnej poza
    >+ beletrystyczna nie ma,

    Hm... prawdą jest iż mogę sobie wyobrazić taką "beletrestyczną"
    odpowiedź :) (w stylu "mamy trudności płatnicze" i ani słowa na
    temat *konkretnej* zaległości)

    >+ 2) brakami formalnymi: dlug uznala np. kiegowa, niebedaca czlonkiem zarzadu,

    Przyjmuję. To jest cenna uwaga :)

    >+ 3) stanem faktycznym. Czesto okazywalo sie, ze przykladowo za towar
    >+ zaplacono kompensata naleznosci, albo byly sprawy reklamacyjne.

    A za to to rzeczywiście "mniemany wierzyciel" powinien oberwać :)
    Krótko mówiąc: zarzut był bezpodstawny bez względu na przedawnienie.

    pozdrowienia, Gotfryd