  • 1. Data: 2002-10-14 06:46:44
    Temat: Przekazanie mieszkania jako darowizny a zwrot podatku z tyt. dużej ulgi bud.
    Od: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>

    Witam,
    Mój przypadek jest zbyt skomplikowany jak na moją wiedzę o podatkach.
    Szukałem w archiwum grupy, ale podobnego wątku nie znalazłem.

    W roku 2000 nabyłem z żoną 1/2 lokalu wspólnie z moimi teściami, którzy też
    mają 1/2 lokalu (ze względów zdolności kredytowej).
    Jest to mieszkanie własnościowe, hipoteczne. W tym roku i ja i teście w 100%
    ściągniemy podatek z tyt. dużej ulgi budowlanej.
    Jednak teraz muszę się przeprowadzić do innego miasta i chciałbym to
    mieszkanie sprzedać i kupić mieszkanie w innym mieście.
    Wiem, że jeżeli sprzedam mieszkanie przed upływem 5 lat od zakupu, to
    musiałbym zapłacić podatek. Ale jeżeli wydam te pieniądze na cele
    mieszkaniowe w ciągu 2 lat od sprzedaży mojego mieszkania, to nie będę
    musiał podatku 10 płacić US.
    Aby to jednak zrobić, teście powinni przekazać nam te 50% własnosci
    mieszkania - chyba najlepiej jako darowiznę? Jakie są od tego podatki? Czy
    oni oddając jako darowiznę nam te 50% przed terminem 5 lat od zakupu
    mieszkania, będą musieli zapłacić podatek?

    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 2. Data: 2002-10-14 08:18:38
    Od: "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl>

> [...]
    > Jednak teraz muszę się przeprowadzić do innego miasta i chciałbym to
    > mieszkanie sprzedać i kupić mieszkanie w innym

    Rozwiązanie narzuca się samo: sprzedaż i zakup nowego mieszkania z
    zachowaniem współwłasności, przynajmniej do końca 5 letniego okresu.

    P.

  • 3. Data: 2002-10-14 08:29:50
    Od: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>

    > Rozwiązanie narzuca się samo: sprzedaż i zakup nowego mieszkania z
    > zachowaniem współwłasności, przynajmniej do końca 5 letniego okresu.

    W prostocie siła! Rzeczywiście masz rację!
    Mam w sumie ostatnie pytanie - chyba nie doczytałem - ale po tej "operacji"
    to nowe mieszkanie mogę sprzedać po upływie 5 lat od zakupu poprzedniego
    mieszkania?
    Pytam, bo chciałbym aby teście przekazali nam 50% mieszkaniam a to dlatego,
    bo mam już zdolność kredytową, aby samodzielnie spłacać to mieszkanie.

    Pozdrawiam,
    Grzegorz