  • 11. Data: 2009-07-12 18:07:34
    Temat: Re: Przekazanie własnego środka trwałego
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 12 Jul 2009 04:07:15 -0700, Kamil Grabowski napisał(a):

    > No tak, ale nie rozumiem jednej sprawy. Ten laptop ma już 2 lata, więc
    > jego wartość jest już o dobrą połowę niższa (użytkowanie, zadrapania,
    > rysy, no i sprzęt staniał).
    > Może ja źle rozumiem, więc od początku :)

    Potraktuj to jako nieświadomy prezent od posłów dla podatników :)

    > Wnosząc laptopa do firmy mam ten plus, że będę mógł go wpisać w koszta i
    > dzięki temu zapłacić mniejszy podatek dochodowy (vatu sobie nie odliczę
    > za to).
    > Wartość początkowa (gdy kupowałem laptopa) to było 8180 brutto, czyli
    > 6704 netto. Jeśli "dodam" sobie laptopa o takiej wartości to mam
    > automatycznie 6704 zł kosztów, które sobie zamortyzuje jednorazowo. Jest
    > jednak ALE, ponieważ od zakupu minęły już dwa lata i wartość laptopa
    > spadła, a ja też kupiłem sobie kości pamięci do niego (faktura już na
    > firmę!).

    Mylisz się. Nie prowadziłeś wtedy DG, więc nie miałeś prawa odliczyć VAT.
    I dlatego teraz amortyzujesz całe brutto - 8180

  • 12. Data: 2009-07-12 18:50:32
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kamil Grabowski wrote:

    > Laptopa kupowałem jakieś 2 lata temu
    > i wtedy zapłaciłem za niego
    > 7470 + 740 = 8180.

    Tak z ciekawości: co to za sprzęt?
    Z funkcją mikrofalówki czy jakieś super parametry?

  • 13. Data: 2009-07-12 19:11:54
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-07-12, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

    > Tak z ciekawości: co to za sprzęt?
    > Z funkcją mikrofalówki czy jakieś super parametry?

    Modele z wyższej (i Maki) półki mają takie ceny. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 14. Data: 2009-07-12 20:06:16
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Wojciech Bancer wrote:

    > Modele z wyższej (i Maki) półki mają takie ceny. :)

    Pytam, bo widzę na stronach sklepów sprzęt
    dwa razy droższy niz mam, ale o tych samych parametrach.
    Więc chciałbym wiedzieć jaki procesor, pamiec, dysk, dodatki.
    Ale się OT zrobi...

  • 15. Data: 2009-07-12 20:29:04
    Od: Kamil Grabowski <k...@g...com>

    > Pytam, bo widzę na stronach sklepów sprzęt
    > dwa razy droższy niz mam, ale o tych samych parametrach.
    > Więc chciałbym wiedzieć jaki procesor, pamiec, dysk, dodatki.
    > Ale się OT zrobi...

    Dokładnie OT się zrobił. Laptop to MacBook Pro Core Duo 2,33Ghz, 4GB
    ram, 120 GB dysk, RadeonX1600 (256 MB). Teraz to demon nie jest - 2
    lata minęły - ale nadal służy wiernie i jeszcze posłuży. Jeśli chodzi
    o maki to tu głównie się płaci za te małe szczególiki, o które oni
    dbają - ale temat rzeka i jedni lubią lody śmietankowe inni
    czekoladowe. Zostawmy to.

    > Rozumiem, że te 7470 nie obejmuje prowizji i odsetek od kredytu.

    Nie obejmuje. Generalnie raty udały mi się spłacić przed 10 miesiącami
    (czyt. raty 0%)

    > Mylisz się. Nie prowadziłeś wtedy DG, więc nie miałeś prawa odliczyć VAT.
    > I dlatego teraz amortyzujesz całe brutto - 8180

    Chłopaki tylko coś mi nie pasuje. Laptop ma już 2 lata, jest używany.
    Gdybym kupił samochód 10 lat temu za powiedzmy 80 tyś (nie mając
    działalności gospodarczej), a teraz ten samochód wart jest 15 tyś i
    teraz przekazuje ten samochód na cele firmy to ni jak mi nie pasuje,
    że wpisuję jako jego wartość 80 tyś zł i od tego sobie podatek
    odliczam.

    Czytałem dziś cały dzień i dowiedziałem się, że:

    - oświadczenie muszę mieć, w końcu muszę mieć jakiś dokument, który
    powie, że przekazałem tego laptopa "na firmę". Kolejna rzecz, że jak
    dodaję laptopa do mojej ewidencji środków trwałych to muszę mieć jakiś
    dokument (faktura vat, rachunek, paragon, czy chociażby to moje
    oświadczenie). Dobrze jest mieć też dokument, o którym pisze jureq,
    aby jak za 6 lat przyjdzie kontrola to, żebym wiedział na jakiej
    podstawie wyceniłem tego laptopa.

    - jako wartość początkową podaję AKTUALNĄ wartość środka trwałego (z
    grudnia ubiegłego roku) - czyli będzie to 4600 minus moje odliczenia,
    a nie cena za jaką kupiłem tego laptopa 2 lata temu (patrz przykład z
    samochodem).

    - zgadza się, że mogę to jednorazowo zamortyzować

    Bałagan mam w głowie, oj bałagan :(

    Kamil Grabowski

  • 16. Data: 2009-07-12 20:49:56
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Kamil Grabowski wrote:

> [...]
    > teraz przekazuje ten samochód na cele firmy to ni jak mi nie pasuje,
    > że wpisuję jako jego wartość 80 tyś zł i od tego sobie podatek

    Tak to dokładnie działa (PDOF art. 22g ustęp 1).

> [...]
    > grudnia ubiegłego roku) - czyli będzie to 4600 minus moje odliczenia,
    > a nie cena za jaką kupiłem tego laptopa 2 lata temu (patrz przykład z

    Twój wybór - zawsze możesz w koszty wpuścić mniej niż Ci przysługuje.
    Deficyt budzetowy jaki jest to każdy widzi, tak więc nawet fiskus
    powinien się ucieszyć ;-)

    Piotrek

  • 17. Data: 2009-07-13 07:43:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 12 Jul 2009 13:29:04 -0700, Kamil Grabowski napisał(a):

> [...]
    > teraz przekazuje ten samochód na cele firmy to ni jak mi nie pasuje, że
    > wpisuję jako jego wartość 80 tyś zł i od tego sobie podatek odliczam.

    Przeczytaj
    http://www.rp.pl/
    artykul/157701,331288_Najpierw_pojezdzisz__potem_wrz
    ucisz_w_koszty.html

    Masz tam sygnatury interpretacji.

    Tylko się pośpiesz i sobie gdzieś skopiuj, bo to po kilku dniach wylatuje
    z artykułów dostępnych bezpłatnie.

  • 18. Data: 2009-07-13 18:46:25
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 11 Jul 2009 09:45:56 -0700 (PDT), Kamil Grabowski napisał(a):

    > Chciałbym wnieść mojego prywatnego laptopa do firmy. Z tego co
    > wyczytałem na google muszę sporządzić oświadczenie o przekazaniu
    > własnego środka trwałego na działalność gospodarczą.
    (...)

    Pozwolę się podpiąć pod wątek z podobnym pytaniem.

    Co w przypadku, jeśli nie wciągnięto do EŚT pewnych składników majątku
    podatnika w dniu założenia DG? I podatnik dowiedział się o tej możliwości
    dopiero po jakimś czasie (w innym roku podatkowym)?

    Tak sobie ryję po tym art.22 i wychodzi mi, że jest to ujawnienie ŚT
    zgodnie z art.22h ust.1 pkt 4. Z drugiej strony jest art.22e ust.1, który
    odpowiednio grozi za niezaliczenie do EŚT rzeczy, które powinny tam trafić.
    Tylko czy to się odnosi do składników majątku podatnika zakupionych przed
    założeniem DG, bo IMHO nie? (jak mógł zaliczyć, jeśli nie miał
    działalności)

    W powyższym mam na myśli przedmioty o wartości początkowej zarówno <3500zł
    jak i >=3500zł. KPiR+VAT.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 19. Data: 2009-07-14 05:43:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 12 Jul 2009, jureq wrote:

    > Potraktuj to jako nieświadomy prezent od posłów dla podatników :)

    Trzeba pamiętać, że wraz z przyjęciem do DG wraca sprawa gilotyny
    wiszącej nad podatnikiem w razie jakby chciał np. tego lapka
    sprzedać. :)

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2009-07-14 05:46:27
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 13 Jul 2009 20:46:25 +0200, Borys Pogoreło napisał(a):

    > Co w przypadku, jeśli nie wciągnięto do EŚT pewnych składników majątku
    > podatnika w dniu założenia DG? I podatnik dowiedział się o tej
    > możliwości dopiero po jakimś czasie (w innym roku podatkowym)?

    Przecież w całym tym wątku dyskutiujemy o takiej sytuacji.

    > Tak sobie ryję po tym art.22 i wychodzi mi, że jest to ujawnienie ŚT
    > zgodnie z art.22h ust.1 pkt 4.

    Zgadza się.

> [...]
    > tam trafić. Tylko czy to się odnosi do składników majątku podatnika
    > zakupionych przed założeniem DG, bo IMHO nie? (jak mógł zaliczyć, jeśli

    Ten przepis dotyczy tylko tych składników majątku, które zostały
    zaliczone bezpośrednio w koszty zamiast zaliczenia do ŚT.

    > W powyższym mam na myśli przedmioty o wartości początkowej zarówno
    > <3500zł
    > jak i >=3500zł. KPiR+VAT.

    Granica 3500 dla ujawnienia ŚT nie ma większego znaczenia.