  • 1. Data: 2013-09-23 11:28:21
    Temat: Pyt: Jak pokazać Vincentowi ..|. (przekazanie domu)
    Od: zgred <z...@n...com>

    Jest taka syt.,:
    My, żona i ja (z odrobiną kasy), nasi swatowie (teściowie naszej córki,
    którzy chcą się rozstać/rozwieść), posiadający dom, mający też inne
    dorosłe dzieci, córka z mężem i nasz wnuk. Swatowa ma gdzie mieszkać,
    swat nie-za-bałdzo.
    Swatowie mają dom. Ponieważ chcą się rozstać, to myślą o sprzedaży domu
    (wtedy oddadzą Vincentowi 19% - brrrr!), podzieleniu się kasą i na tym
    byłby koniec.
    Jednak - byliby skłonni doposażyć wnuka (zupełny małolat, dziecko).
    Kombinuję tak:
    póki są razem, podarują wnukowi 1/3 domu. (Od tego momentu muszą mi
    "zaufać" - nie wiem jak ich zabezpieczyć, utwierdzić, że ich nie
    wydymam). Potem zrobią sobie rozwód albo podział majątku. Potem swat
    darowuje wnukowi swoją 1/3 domu z klauzulą służebności i mieszka tam
    sobie do śmierci.
    My z żoną spłacamy swatową - i tu jest problem jak obejść Vincenta!
    Wtedy jej część mogła by przejść na nas lub na wnuka.
    Czy możemy podarować wnukowi kasę na tę 1/3 swatowej, za którą wnuk
    (przez zarządcę, czyli naszą córkę) jakoś pozyska tę pozostałą 1/3 ?

    Redukując te manewry, chcemy, żeby za nasze (moje i żony) pieniądze wnuk
    miał swoją część domu, swatowa swoją gotówkę, swat - mieszkanie w swoim
    domu, a Vincent - takiego wała. I do tego sprowadza się problem.

    --
    Tnx. Zgred.

  • 2. Data: 2013-09-23 22:39:39
    Temat: Re: Pyt: Jak pokazać Vincentowi ..|. (przekazanie domu)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Sep 2013, zgred wrote:

    > Swatowie mają dom. Ponieważ chcą się rozstać, to myślą o sprzedaży domu
    > (wtedy oddadzą Vincentowi 19% - brrrr!)

    Tak w szczególności, skąd i od kiedy "go mają"?
    Intryguje mnie wniosek o oczywistości podatku dochodowego bez
    podania powodu :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-09-24 10:58:35
    Od: zgred <z...@n...com>

    > Tak w szczególności, skąd i od kiedy "go mają"?
    > Intryguje mnie wniosek o oczywistości podatku dochodowego bez
    > podania powodu :)

    Dzięki za szturchnięcie, bo pytanie zadałem zanim zacząłem szukać (...
    mea maxima culpa...)

    Dom - wybudowali tymi ręcami, głównie za kredyt zaciągnięty w latach
    '80, spłacony wspólnie. Mają więc go od ponad 20 lat.

    Poszukałem i stałem się jeszcze głupszy.

    Nie 19%, ale 10%, ryczałtem:

    http://www.cknieruchomosci.pl/pit ->
    Podatek od sprzedaży nieruchomości nabytej do 31 grudnia 2006 r. :
    Zgodnie z przepisami ustawy z 26 lipca 1991 roku, o podatku
    dochodowym od osób fizycznych (DzU z 1991 r., nr 80, poz. 350 z późn.
    zm.), zwanej dalej ustawą, obowiązującymi do 31 grudnia 2006 r.,
    zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu wynoszącemu 10 proc. podlega
    przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości. Rozliczenia podatkowego
    należy dokonać na PIT-23. Deklarację tę składa się do urzędu skarbowego
    w ciągu 14 dni od dnia zbycia.

    Czy to obecnie już nie obowiązuje?

    Art. 19 UoPIT (aktualnej): "Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości
    lub praw
    majątkowych oraz in-nych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8,
    jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o
    koszty odpłatnego zbycia." (przyp. mój: a nie "nabycia")

    No i tutaj kwiatuszek, którego "biez wodki nie razbierjosz" :) :

    131) dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o
    których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego
    dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w
    przycho-dzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych,
    jeżeli po-cząwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie
    dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie,
    przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego
    został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki
    po-niesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z
    odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych;

    Wymiękam. Dalej nie czytam. W końcu to nie ja miałbym ten podatek
    zapłacić...

    (Jeśli swatowa otrzymaną gotówkę będzie chciała wydać na opłacenie
    swojego czynszu w wynajętym mieszkaniu gdzie indziej - to...?)

    Jestem głupi. Trudno. Bywa.

    --
    Tnx. Zgred.

  • 4. Data: 2013-09-27 20:16:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Sep 2013, zgred wrote:

> [...]
    > Deklarację tę składa się do urzędu skarbowego w ciągu 14 dni od dnia zbycia.

    Uwaga, piszę "z głowy czyli z niczego".
    O ile dobrze kojarzę, ze względu na fakt zmiany rozliczania wcześniej
    poniesionych kosztów uzyskania, ma prawo działać zasada "niedziałania
    prawa wstecz".
    Czyli inaczej opodatkowuje się sprzedaż mieszkania kupionego przed
    zmianą przepisów, a inaczej kupionego po zmianie.
    Mimo że to kupione przed zmianą sprzedawane jest po zmianie.
    Jeśli gdzieś pomyliłem to poproszę o koretkę, ale IMO artykuł zawiera
    poprawną treść.

    > Art. 19 UoPIT (aktualnej):

    *AKTUALNEJ*.
    Czyli nie dotyczącej sprzedaży mieszkania wg nowych zasad, pasuje?
    Takie cóś jest opodatkowane po prostu stawką 19%.
    Od DOCHODU, nie od PRZYCHODU!
    Dlatego jak mieszasz jedne i drugie zasady, to wychodzą kwiatki.

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,2
    0130827,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowy
    m-od-osob.html
    +++
    Art. 30e.
    1. Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomoœci i praw
    okreœlonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c podatek
    dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
    2. Podstawš obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1,
    jest dochód stanowišcy różnicę pomiędzy przychodem
    z odpłatnego zbycia nieruchomoœci lub praw okreœlonym
    zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie
    z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększonš o sumę odpisów
    amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1,
    dokonanych od zbywanych nieruchomoœci lub praw.
    ---

> [...]
    > ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty
    > odpłatnego zbycia." (przyp. mój: a nie "nabycia")

    Ależ oczywiście, że nie nabycia.
    Koszty nabycia są kosztami uzyskania przychodu, tak samo jak wszelkie
    koszty nieeksploatacyjne poniesione w celu "polepszenia" (ale
    nie "utrzymania") stanu przedmiotu sprzedaży!

    Cały pic polega na tym, że o ile oczywiste jest prawo do odliczenia
    kosztów poniesionych z nabyciem, to "koszty zbycia" mogą być
    wątpliwe - w takich przypadkach jak DG "koszty zbycia" które
    z różnych przyczyn nie zostały przypisane do przychodu, po prostu
    dolicza się do wydatków ogólnych i już.
    Ale w przypadku sprzedaży "niegospodarczej" kwestia "kosztów
    zbycia" jest wątpliwa (m.in. mogą powstać *PO* zbyciu), więc dopisali.

    Dla porządku:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20130827,koszty-uzyskania-przychodow.html
    +++
    Art. 22.
    1. Kosztami uzyskania przychodów są[...]
    [...]
    6c. Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia,
    o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c, z zastrzeżeniem
    ust. 6d, stanowiš udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane
    koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które
    zwiększyły wartoœć rzeczy i praw majštkowych, poczynione w czasie
    ich posiadania.
    6d. Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia,
    o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c, nabytych w drodze
    spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się[...]
    [...]
    ... SHIFT ...
    Art. 10.
    1. ródłami przychodów sš:
    [...]
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    a) nieruchomoœci lub ich częœci oraz udziału w nieruchomoœci,
    b) spółdzielczego własnoœciowego prawa [...]
    c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    d) innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalnoœci
    gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia
    nieruchomoœci i praw majštkowych okreœlonych w lit. a - c - przed
    upływem pięciu lat, liczšc od końca roku kalendarzowego, w którym
    nastšpiło nabycie lub wybudowanie[...]
    ---

    Jak widać, przepisy *NIE* zabraniają odliczenia kosztów uzyskania!
    (w tym kosztów związanych z nabyciem)

    I, raz jeszcze, to NIE dotyczy opodatkowania sprzedaży wg
    "starych" zasad (ryczałtem). Tam było tylko "zbycie" AFAIR.

> [...]
    > cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki po-niesione na te cele uwzględnia
    > się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw

    Szkoda.
    Bo to jest proste. Trochę niżej :D
    Zakładam że nie amortyzowałeś ;)
    Liczysz koszty uzyskania i "ulepszenia".
    Od przychodu ze sprzedaży odliczasz koszty jak wyżej ORAZ koszty
    związane ze sprzedażą.
    Wyliczasz podatek 19%, i wybierasz - płacisz, albo deklarujesz
    że przeznaczysz dochód (w całości lub części) na zakup KOLEJNEGO
    mieszkania.
    "WŁASNEGO" w roli "celu mieszkaniowego", a nie na wynajem (w tym
    drugim przypadku z założenia tę rolę powinna pełnić amortyzacja).

    > (Jeśli swatowa otrzymaną gotówkę będzie chciała wydać na opłacenie swojego
    > czynszu w wynajętym mieszkaniu gdzie indziej - to...?)

    Przecież to jest proste jak drut kolczasty (nie bić poproszę! :D)
    Wszystko przez to, że przestałeś czytać.

    Źródło jak wyżej:
    +++
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego sš:
    [...]
    131) dochody z odpłatnego zbycia nieruchomoœci i praw majštkowych,
    o których mowa w art. 30e, w wysokoœci, która [...duuużo pożytecznej
    treści, ale nam chodzi o hint a nie szczegóły]
    [...]
    25. Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131,
    uważa się:
    [...lista, długa lista, ale ZAMKNIĘTA!...]
    ---

    Widzisz tam gdzieś "czynsz w wynajętym mieszkaniu"?
    Nie?
    A "koszty eksploatacyjne"?
    Też nie? No to widocznie nie ma na liście ;)

    I tyle :)
    Dla jasności interpretacja:
    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/poka
    z/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzow
    y_/16-przepisy-ogolne/17-zwolnienia-przedmiotowe/152
    044-prowizje-bankowe-wydatek-sprzedaz-mieszkania-cel
    e-mieszkaniowe-splata-kredytu-prowizja-biura-maklers
    kiego.html
    +++
    Wyliczenie zawartych w ww. przepisie wydatków mieszkaniowych, których
    realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania przychodu ze sprzedaży
    nieruchomoœci ma charakter wyczerpujšcy, a nie przykładowy.
    ---

    (to samo dotyczy starego przepisu i nowego!)

    > Jestem głupi.

    Nie.
    Nieuważny.
    Trzeba było szukać tego "131" po ustawie ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-09-30 11:05:15
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 24.09.2013 10:58, zgred pisze:

> [...]
    > '80, spłacony wspólnie. Mają więc go od ponad 20 lat.
    >
    > Poszukałem i stałem się jeszcze głupszy.

    Ludzie, co wy?

    1. Źródłami przychodów są:

    8) odpłatne zbycie (...)
    a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    (...)
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności
    gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia
    nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed
    upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w
    którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie,

    Sprzedaż domu wybudowanego 20 lat temu nie jest przychodem w
    rozumieniu ustawy podatkowej i nie podlega podatkowi od dochodów
    osobistych.

    MJ

  • 6. Data: 2013-10-02 16:25:44
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Michał Jankowski wrote:
    > Sprzedaż domu wybudowanego 20 lat temu nie jest przychodem w
    > rozumieniu ustawy podatkowej i nie podlega podatkowi od dochodów
    > osobistych.

    No właśnie, po co te wywody? :)