  • 21. Data: 2003-08-19 08:19:23
    Temat: Re[2]: Odp: Czy przelew na konto firmowe to problem?
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    K> A wyobraz sobie hipotetyczna sytuacje, ze masz zobowiazania zwizane z DG z
    K> odroczonym terminem platnosci.
    K> Likwidujesz w jednym dniu DG, zamykasz konto (po co ponosic koszty), a
    K> zobowiazania zostaja. Jak masz je zaplacic jak nie z konta prywatnego.

    To jedna strona medalu - ale zauwaz, ze jesli zlikwidowales DG, to
    zobowiazania z niej wynikajace przechodza na Ciebie i nie sa juz
    "firmowe" tylko Twoje, jak najbardziej prywatne. I takie IMO mozesz
    sobie przelewac z prywatnego konta.

    Druga strona medalu - to jesli prowadzisz konto firmowe w osobistym
    rachunku, to komornik moze Ci je zajac, poniewaz zglosiles je do
    prowadzenia DG. Na koncie prywatnym do pewnej kwoty zrobic tego nie
    moze... A jesli bank odmowi wydania Twoich pieniedzy (bo dla banku to
    konto prywatne, a nie firmowe!) to komornik moze byc bardzo zly i
    narobic Ci nieco bigosu z unikaniem egzekujcji i takie tam...

    K> Poza tym banki nie sa w stanie kontrolowac tytułu zapłaty (i nie moga
    K> odmowic realizacji przelewu).

    Ale przy przelewach do Ciebie banki widza nazwe podmiotu, do ktorego
    pieniadze trafiaja. Jak dostaniesz kiedys przelew na FIRMEX zamiast
    Jan Kowalski (gdy masz oznaczenie FIRMEX Jan Kowalski) i on sie
    odbije od Twojego banku, to bedziesz wiedzial o czym pisze. Albo bank
    rozwiaze z Toba umowe bez okresu wypowiedzenia, bo zgodnie z
    regulaminem... itd.

    K> No i jeszcze jedna sprawa. Jak to sie dzieje, ze pomimo zakazow (prawo
    K> bankowe) w Pekao SA istnieje jakis specjalny rodzaj rachunku laczacego ROR z
    K> kontem do DG ?

    Wyobrazam sobie, ze nie trzeba lamac przepisow, by rachunek taki
    skonstruowac (podejrzewam, ze nie jest to rachunek oszczednosciowy). Z
    ciekawosci sprawdze w Pekao, jak to rozwiazali.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 22. Data: 2003-08-19 08:19:44
    Temat: Re[2]: Czy przelew na konto firmowe to problem?
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    AP> Tak to mniej więcej rozumiem. US ma łatwy wgląd w operacje na koncie
    AP> firmowym, ale to czy wpływ rodzi jakieś konsekwencje podatkowe wynika
    AP> z opisu przelewu i wyjaśnień właściciela. Czyli nie fakt wpływu jest
    AP> ważny, ale faktyczna działalność właściciela konta związana z tym
    AP> wpływem.

    IMO zawsze jest wazne, co bylo faktycznie - bo taki jest cel i sens
    kontroli. Ale w praktyce tak jest, ze jezeli jakis organ upowazniony
    do kontroli ma watpliwosci, to trzeba umiec wykazac - udowodnic,
    uprawdopodobnic - ze jest tak, jak twierdzisz. Stad wiele osob przed
    zaistnieniem problemow gromadzi odpowiednie wytlumaczenia i dokumenty.

    W przypadku Latela, gdyby istnial przelew w _jedna_ strone, to
    najprosciej dorobic dokument gotowkowy, nazwijmy to "odwolujacy
    operacje" (np. KW/KP z "oddaniem nienaleznego swiadczenia") - moglby
    byc niegotowkowy, jesli wierzymy drugiej stronie, ze pieniadze
    ponownie odda. :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 23. Data: 2003-08-19 08:19:53
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    GSn> Bo IMHO (i sporej częsci grupy) to ZUSy i podatki można
    GSn> spokojnie płacić z konta osobistego, jako że są "osobiste".

    I wskazuje wyraznie taka mozliwosc z ZUS art. 50 prawa bankowego,
    ktorego przytaczac juz nie bede, bo jest w tym watku.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 24. Data: 2003-08-19 08:19:54
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    p> S? dwa aspekty dotycz?ce konta firmowego dla DG.
    p> 1. Urz?d Skarbowy nie ma dostepu do historii ROR danej osoby - tajemnica
    p> bankowa i Bank nie ma prawa usostępnić informacji o ROR bez zgody
    p> wła?ciciela ROR chyba , że poprosi o to prokurator lub ABW.

    A skad wysnuwasz taki wniosek?
    Bo ja znam art. 182 ordynacji podatkowej (w nowym brzmieniu):
    "Jeżeli z dowodów zgromadzonych w toku postępowania podatkowego
    wynika potrzeba uzupełnienia tych dowodów lub ich porównania
    z informacjami pochodzącymi z banku, bank jest zobowiązany, na pisemne
    żądanie naczelnika urzędu skarbowego, do sporządzenia
    i przekazania informacji dotyczących strony postępowania w zakresie:
    1) posiadanych rachunków bankowych lub rachunków oszczędnościowych,
    liczby tych rachunków, a także obrotów i stanów tych rachunków,
    (...)".

    A dla przykladu tez cos innego, art. 82 obowiazujacy od 1 stycznia
    2003 roku:
    "§ 2. Banki obowiązane są do sporządzania i przekazywania comiesięcznych
    informacji o założonych i zlikwidowanych rachunkach bankowych osób
    prowadzących działalność gospodarczą urzędowi skarbowemu właściwemu
    według siedziby banku, w terminie do 7 dnia następnego miesiąca.
    Informacje zawierają numer rachunku, dane identyfikujące jego
    posiadacza oraz datę założenia albo likwidacji rachunku."

    No i zeby nie bylo, ze to tylko US tak o nas wszystko wie, to masz
    art. 299:
    "§ 4. Jednostkom organizacyjnym Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz
    Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, a także komornikom sądowym
    mogą być udostępniane również informacje o numerach rachunków
    bankowych posiadanych przez podatników."

    I zapewniam Cie, ze takich zapisow, szczegolnie w ordynacji podatkowej
    jest cala masa, a czesc przepisow obowiazuje od 1 kwietnia 2003 roku,
    wiec wypadaloby juz je przeczytac.

    p> Po to US
    p> wymagaj? oddzielnego rachunku , aby mogli po nim hasać i wertować do woli.

    Jak wynika z przepisow, moga "hasac" i bez oddzielnego rachunku.

    p> Z punktu widzenia przepisów prawa , DG jest jedynie okre?leniem sposobu
    p> rozliczenia a nie podmiotem prawnym. Podmot prawny to osoba fizyczna
    p> prowadz?ca działalno?ć gospodarcz? i nie ma rozgraniaczenia gdzie się kończa
    p> pieni?dze prywatne i zaczynaj? firmowe ( w odróżnieniu od działalno?ci w
    p> spółce z oo). (...)

    Z takim stwierdzeniem sie nie zgadzam. W wielu sytuacjach mozna
    rozroznic pieniadze firmowe i prywatne, a jesli ktos ma na tyle
    ochoty, to moze sobie prowadzic i raport kasowy (jak tak robie) i
    nawet pelna ksiegowosc i zawsze miec rozdzial obu tych zrodel
    pieniedzy.

    p> 2. Banki również trzymaja sztamę z US , bo inaczej rozliczane s? ROR (
    p> Rachunek Oszczędno?ciowo-Rozliczeniowy ) a inaczej rachunek firmowy - inne
    p> stawki za opłaty, przelewy, prowadzenie konta itp.

    Rozumiem, ze to juz jakas wyzsza teoria spisku. :) Bo mnie sie wydawalo,
    ze oplaty za rachunki biezace (nie tylko firmowe) sa ze swej natury
    wyzsze niz za rachunki oszczednosciowe - bo generalnie to na tych
    pierwszych dokonuje sie operacji czesto, a na tych drugich
    sporadycznie. Juz jednak wiem, ze skoro niektorzy zakladaja sobie
    konto biezace w oszczednosciowym, to i na tym drugim musi byc ruch...
    ;)

    p> Podatek belkowy tak czy inaczej jest , tylko w innej postaci. Jeżeli masz
    p> oszczędno?ci prywatne płacisz podatek w chwili ksiegowania odsetek. Jeżeli
    p> konto służbowe ksiegujesz odstetki do przychodów i płacisz podatek od
    p> dochodu .......

    Tylko, ze w pierwszym przypadku robi to bank samodzielnie, wiec jesli
    samowolnie sobie zrobiles konto firmowe, to i tak nie bardzo masz
    wplyw na to obliczanie...

    p> jeżeli dochód posiadasz , czego Ci życzę .......

    I ja rowniez.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 25. Data: 2003-08-19 08:19:54
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    K> AFAIR to przepisy "skarbowe" nie zabraniaja uzywania jednego konta
    K> (osobistego, ROR czy jak go tam banki nazywaja).

    W kwestii nazwy pomocny bedzie art. 50 prawa bankowego:
    "1. Banki mogą prowadzić _w szczególności_ następujące rodzaje rachunków
    bankowych:
    1) rachunki bieżące,
    2) rachunki pomocnicze,
    3) rachunki lokat terminowych,
    4) rachunki oszczędnościowe - wkłady oszczędnościowe."

    K> Natomiast prawo bankowe zawiera przepis zabraniajacy uzywania "konta
    K> oszczednosciowego" (cytat z pamieci) do przeprowadzania transakcji
    K> zwiazanych z DG.

    Dobrze pamietasz.

    K> Co za tym idzie banki przenosza te zapisy do swoich
    K> regulaminow.

    To oczywiste, a dziwne by bylo, gdyby banki ustalaly regulaminy
    sprzeczne z ustawa.

    K> A intepretacji tego co to jest "konto oszczednosciowe" (czy to to samo co
    K> ROR ?), a takze "transakcji zwiazanych z DG" jest tyle chyba ile banków.
    K> Podejrzewam, ze geneza tego przepisu wywodzi sie z czasow, gdy
    K> oprocentowanie pomiedzy "kontem prywatny" a "kontem DG" była dosc znaczna.

    Geneza moze tak, ale gdyby ustawodawca chcial, to by usunal te zapisy
    podczas duzej nowelizacji w 1997 roku (poprzednia ustawa z 1989) - bo
    dopasowywal sie wtedy do prawodawstwa unijnego.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 26. Data: 2003-08-19 08:19:55
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    M> Ze strony US nie grozi nic - urzędnicy dokonuj?cy kontroli to też ludzie, a
    M> wbrew pozorom nie orientuj? się tak ?wietnie w przepisach prawnych jakby
    M> wygl?dało. Najlepiej jest zgrywać wtedy głupka - tłumaczyć swoje, żeby
    M> wygl?dać na niewinnego - współpracować maksymalnie. Miałem już dwie
    M> kontrole - teraz US już mi nie straszny.

    I twierdzisz, ze _Twoja_ metoda pasuje do _kazdej_ sytuacji kontroli z
    Urzedu Skarbowego? Oj malo jeszcze w zyciu widziales...

    M> Racja - przepis o oddzielnym koncie do DG to przeszło?ć - w dodatku wynika z
    M> UoPB

    To poprosze o cytacik z tych przepisow w przeszlosci i informacje co
    je skasowalo. Bo cos mi sie zdaje, ze jakies farmazony opowiadasz, a
    Karol ma niestety racje. Przypominam tez, ze to nie jest grupa
    prawo.podatki.poboznezyczenia ani prawo.podatki.cosslyszalem. :)

    Art. 50 prawa bankowego (obowiazuje, zapewniam Cie):
    "3. Rachunki oszczędnościowe nie mogą być wykorzystywane przez ich
    posiadaczy do przeprowadzania rozliczeń pieniężnych związanych z
    prowadzeniem działalności gospodarczej.
    4. Ograniczenia, o którym mowa w ust. 3, nie stosuje się w
    przypadku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne oraz
    innych składek, do poboru których zobowiązany jest Zakład
    Ubezpieczeń Społecznych."

    Zwracam jednak uwage, ze banki moga prowadzic dla osob fizycznych
    rachunki oszczednosciowe, ale takze biezace i inne - a tylko te
    pierwsze nie moga sluzyc do dzialalnosci.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 27. Data: 2003-08-19 08:20:05
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 5 sierpnia 2003 o godzinie (19:21:22) napisano:
    M> Użytkownik "Latet" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomo?ci

    M> A wymaga?

    Wymaga, ale nie US tylko ustawa prawo dzialalnosci gospodarczej i to w
    okreslonych sytuacjach (art. 13):
    "1. Przedsiębiorca jest obowiązany do:
    1) dokonywania lub przyjmowania płatności za pośrednictwem rachunku ban-
    kowego tego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy stroną transakcji jest
    inny przedsiębiorca, a jednorazowa wartość należności lub zobowiązań
    przekracza równowartość 3000 EURO albo równowartość 1000 EURO, gdy
    suma wartości tych należności i zobowiązań powstałych w miesiącu po-
    przednim przekracza równowartość 10000 EURO, przeliczanych na złote
    według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank
    Polski z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym doko-
    nywane są operacje finansowe,
    2) zawiadomienia urzędu skarbowego, właściwego ze względu na podatek do-
    chodowy, o posiadaniu rachunku bankowego związanego z wykonywaną
    działalnością gospodarczą, a w razie posiadania więcej niż jednego rachun-
    ku - do wskazania jednego z nich jako rachunku podstawowego i zawiado-
    mienia o tym banku, w którym rachunek jest otwarty, oraz właściwego
    urzędu skarbowego; zawiadamiając urząd skarbowy, należy podać nazwę i
    adres banku oraz numer rachunku bankowego albo podstawowego rachunku
    bankowego,
    3) zawiadomienia właściwego urzędu skarbowego oraz banku, w którym
    otwarty jest podstawowy rachunek bankowy związany z wykonywaną dzia-
    łalnością gospodarczą, o posiadaniu rachunków bankowych w innych ban-
    kach, informując o nazwach i adresach banków oraz o numerach rachunków
    bankowych,
    4) zawiadomienia banków, w których otwarte są inne rachunki bankowe te-
    go przedsiębiorcy, o nazwie i adresie banku, w którym otwarty jest rachunek
    podstawowy tego przedsiębiorcy związany z wykonywaną działalnością go-
    spodarczą."

    Gdybys mial "watpliwosci" co do obowiazku, to jest i sankcja (art. 66):
    "1. Kto wbrew obowiązkowi określonemu w art. 13 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 z pominię-
    ciem rachunku realizuje należności lub zobowiązania, których wartość przekra-
    cza kwoty określone w tym przepisie, podlega karze grzywny.
    2. Kto wbrew obowiązkom określonym w art. 13 ust. 1 pkt 2-4 i ust. 2 nie dokonuje
    zawiadomień określonych w tych przepisach albo wbrew obowiązkowi określo-
    nemu w art. 13 ust. 3 nie dokonuje zgłoszenia, o którym mowa w tym przepisie,
    podlega karze grzywny do 3000 złotych."

    M> Nie wiem jak? masz firmę, ale znajoma jako konto firmowe podała
    M> swoje prywatne konto - trzyma tam kasę za mieszkanie, inne przychody itp. -

    A ja na to art. 50 ustawy prawo bankowe:
[...]

    Jesli zas byl to jej rachunek biezacy, a nie oszczednosciowy, to grozi
    jej, ze pieniadze na koncie moga zostac potraktowane jako firmowe, co
    naczesciej jest niekorzystne, w szczegolnosci w porownaniu z
    pieniedzmi prywatnymi. Jako prosty przyklad chocby taki artykul 56
    ustawy prawo bankowe:
    "1. Środki pieniężne na rachunkach oszczędnościowych jednej osoby, niezależnie od
    liczby zawartych umów, wolne są od zajęcia na podstawie sądowego lub
    administracyjnego tytułu wykonawczego do wysokości trzykrotnego
    przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, bez
    wypłat nagród z zysku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu
    Statystycznego za okres bezpośrednio poprzedzający dzień wystawienia tytułu
    wykonawczego."

    M> miał? kontrolę z urzędu - nic a nic się nie przyczepili do kwoty ok. 70 000
    M> PLN, która w żaden sposób nie dotyczyła jej 1-os DG

    I to ma byc argument, zeby wszyscy tak postepowali? Czlowieku, jesli
    US robi Ci np. kontrole krzyzowa faktur, to nie sprawdza jednoczesnie,
    czy nie oszukujesz np. na towarze albo na kasie fiskalnej. Moze bedzie
    nawet nastepna kontrola i tez sie nie przyczepi do 70 000 na koncie
    (bo niby czemu?). Tylko, ze sprawa rachunku oszczednosciowego jako
    rachunku firmowego moze wyjsc calkiem przy innej okazji... i co wtedy?
    Nie kazdy US nabiera sie na "udawanie glupiego", ktore gdzies tu
    polecales.

    Szczerze zycze Ci, zebys ani Ty, ani Twoja znajoma nigdy nie mieli
    klopotow zwiazanych z kontrola US. Ale polecajac takie metody
    postepowania jak powyzej (i pozostalych postach) mozesz wpuscic kogos
    naprawde w duzy i kosztowny kanal.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 28. Data: 2003-08-19 12:00:02
    Temat: New: Czy przelew na konto firmowe to problem?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Tak na początek: właśnie kontrahent (były pracodawca) posłał
    mi zapłatę na konto osobiste :> i jeszcze nie wiem co
    wydedukuję :[

    On Tue, 19 Aug 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...ktoś...]
    >+ Druga strona medalu - to jesli prowadzisz konto firmowe w osobistym
    >+ rachunku, to komornik moze Ci je zajac, poniewaz zglosiles je do

    ...właśnie to mi się w logice "przelewów DG na konto osobiste"
    nie podoba: że każdy może się przyczepic: "przecież było
    wykorzystywane do DG" :>
    [...]
> [...]
    >+ Ale przy przelewach do Ciebie banki widza nazwe podmiotu, do ktorego
    >+ pieniadze trafiaja. Jak dostaniesz kiedys przelew na FIRMEX zamiast

    Ano. I nie tylko banki (widzą) :> :[

    >+ Jan Kowalski (gdy masz oznaczenie FIRMEX Jan Kowalski) i on sie
    >+ odbije od Twojego banku,

    ...mi się nic nie odbija, może lepiej trawię ;)

    >+ to bedziesz wiedzial o czym pisze. Albo bank
    >+ rozwiaze z Toba umowe bez okresu wypowiedzenia, bo zgodnie
    >+ z regulaminem... itd.

    Zeznaję że wątpię: jak bank bardzo chce stracić klienta, to
    owszem, owszem, może... :>
    [...]
    pozdrowienia, Gotfryd

  • 29. Data: 2003-08-19 12:08:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+
    >+ Jak wynika z przepisow, moga "hasac" i bez oddzielnego rachunku.

    Jak wynika z cytowanego przepisu - mogą uzyskać *pewne*
    informacje, a nie "hasać". Między obrotami a listą transakcji
    ja tam widzę pewną różnicę, ale to może dlatego że się
    nie znam :)
    [...]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 30. Data: 2003-08-19 18:38:50
    Temat: Re: Re[2]: Odp: Czy przelew na konto firmowe to problem?
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof A. Ziembik" <k...@r...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > rachunki oszczednosciowe, ale takze biezace i inne - a tylko te
    > pierwsze nie moga sluzyc do dzialalnosci.

    I wlasnie tego nie rozumiem. Ustawa mowi o zakazie dla "rachunkow
    oszczednosciowych", a banki rozciagaja ten zakaz na RORy.

    Pozdrawiam,
    Karol