    From: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[2]: Praca bez wynagrodzenia
    Date: 16 Jun 2003 13:42:20 +0200

    Witam.

    Dnia 16 czerwca 2003 o godzinie (10:33:36) napisano:

    RS> No tak wiem ze tak jest, ale kiedys ojciec w swojej firmie zatrudnil mnie bez
    RS> wynagrodzenia co tez zglosil do US i wszystko bylo ok, ale z tego co pamietam
    RS> to bylo mozliwe wlasnie przez wzglad na to ze to bylo jakby w rodzinie.
    RS> A mnie konkretnie chodzi o to jak zrobic wszystko zgodnie z obowiazujacym prawem
    RS> by zostac zatrudnionym "fikcyjnie" czyli zeby pracodawca mogl mi wystawic
    RS> zaswiadczenie ze jestem pracownikiem, choc ja nie bede nic zarabial i nie bede
    RS> narazal pracodawcy na zadne koszta.

    Nie mogles tak od razu? Tobie nie chodzilo o prace za 0 zlotych tylko
    o bycie "pracownikiem" bez kosztow. Tak jak napisal fart - tak nie da
    rady na normalnych zasadach. Ale przychodza mi do glowy nastepujace
    rozwiazania:

    1) zatrudnic Cie w firmie, a potem od razu na bezplatny urlop - jestes
    pracownikiem, ale nie pobierasz wynagrodzenia i nie placi sie za
    Ciebie ZUS-u. Mozna wystawic wtedy zaswiadczenie, ze jestes
    pracownikiem... Wada moze byc upierdliwosc PIP i ZUS* (moga uznac, ze
    nie bylo/bylo zatrudnienie fikcyjne/faktyczne i dowalic podatki/ZUS),
    ale to malo prawdopodobne bez celowego podkablowania :). Aha - taki
    okres "pracy" nie wlicza sie do stazu pracy i okresu skladkowego w
    ubezpieczeniach ZUS.

    2) zatrudnic sie w ramach programu pomocowego realizowanego przez
    Urzedy Pracy - firma za zatrudnienie stazysty-absolwenta nic nie placi, a
    wynagrodzenie i ZUS stazysta-absolwent otrzymuje od Urzedu Pracy -
    okolo kilkaset zlotych. Po szczegoly odsylam wlasnie do UP.

    3) nie zatrudniac sie za 0 zlotych, ale za niewielka sume - np. na
    1/16 czy 1/32 etatu. Wtedy koszty utrzymywania takiego pracownika sa
    stosunkowo niewielkie.

    Tak czy siak trzeba tez poniesc pewne koszty stale przy "zatrudnianiu
    sie" - zaswiadczenie o szkoleniach BHP i zaswiadczenie lekarskie.

    RS> Moze to co proponuje berdycz w swoim poscie jest rozwiazaniem tylko czy jest to
    RS> zgodne z przepisami i czy w tym przypadku pracodawca musi placic ZUS za mnie?

    Nie tylko bedzie musial odprowadzic podatek i ZUS, ale takze zaplacic
    odpowiedni podatek za przychody (ze szkolenia). IMHO - nieoplacalne.

    * moim zdaniem ZUS nie ma takich uprawnien, ale z praktyki wiem, ze
    sobie takie prawo uzurpuja.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl