    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 13 Feb 2012 15:43:57 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: 2 kraje a podatek

    On Sat, 11 Feb 2012, Majka wrote:

    > Witam
    > Czy obowiązkowo należy rozliczyć się z dochodów z Niemiec jeśli część roku
    > pracowało się w Polsce, a część w RFN?

    Zawsze, tyle, że są 2 tryby klasyfikacji do sposobu rozliczania.
    Zależy to od uznania "rezydencji podatkowej".

    > Osoba ta na stałe jest zameldowana w Polsce / tymczasowe zameldowanie Niemcy/.

    Zasadniczo zameldowanie nic do tego nie ma, co najwyżej może być
    przesłanką do określania owej "rezydencji", ale ważniejsze jest gdzie
    ma rodzinę itede.
    Wygląda że ma "rezydencję polską", więc rozlicza się podatek w .pl
    na zasadach "jak wszyscy", ze specjalnym potraktowaniem dochodów
    zagranicznych.
    Ale z zagranicznymi nie jest aż tak prosto - bo umowy podatkowe
    z różnymi krajami są różne. Musisz znaleźć kogoś, kto wie jak to
    jest w przypadku Niemiec :)

    > Jaki PIT wypełnić i czy nie wyjdzie podwójne opodatkowanie?

    Nie, ale może wyjść coś w tym stylu, że niemieckie przychody
    załapią się na polskie stawki i polskie limity, co może oznaczać
    konieczność dopłacenia.
    Jeszcze raz: NIE WIEM, jakie są zasady dla Niemiec, dla Anglii
    były zmieniane po szumie żalących się na "podwójne opodatkowanie"
    właśnie, a to wcale nie było "podwójne", lecz po prostu polskie
    stawki do tamtejszych zarobków...

    "Default" jest taki: liczysz podatek od *wszystkich*
    dochodów, wliczając te zagraniczne.
    Od tego co Ci wyjdzie, *odliczasz* zaliczki podatkowe i podatki
    zapłacone w Niemczech, tak samo jak te pobrane w Polsce.
    Wynik to "podatek do dopłacenia".
    Czy jest jakaś korzystniejsza zasada dla Niemiec? - nie wiem :)

    pzdr, Gotfryd