    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[2]: prawo a inernet
    Date: Sat, 27 Sep 2003 10:08:04 +0200

    On Sat, 27 Sep 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ GSn> Ja bym kombinował ze zleceniem.
    [...]
    >+ Jesli to ma byc kombinowanie, to ja przepraszam

    ...dobra dobra :)
    Użyłem określenia w stylu "jak wbić gwóźdż" - "ja bym
    kombinował czy młotkiem" ;)
    Oczywiscie masz rację :)

    Zajmiemy się teraz twoim kombinowaniem ;)

    >+ Przyklad kombinowania to zaraz podam. :)
    >+
    >+ 1. Podpisujesz umowe o dzielo, ktora jest objeta kosztami 50%.
    >+ 2. Nie wykonujesz tego dziela w terminie albo w ogole.

    Wykonawca nie płaci nic. OK.
    Ale jest drobiazg: IMO zamawiający ma *przychód*.
    To nie jest odszkodowanie "szkodowe" tylko "zamiastprzychodowe" :),
    i jak na mój gust od niego wyjdzie PIT/CIT.
    ++++++++
    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    3) otrzymane odszkodowania [...] z wyjątkiem:
    g) odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód,
    3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku sądowego
    do wysokości określonej w tym wyroku, z wyjątkiem odszkodowań:
    a) otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
    b) dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby
    mu szkody nie wyrządzono,
    --------

    Po prostu: jeśli faktycznie w "opodatkowanym majątku" pojawia
    się "dziura" i odszkodowanie ma przywrócić stan początkowy
    to podatku nie ma.
    Ale jeśli odszkodowanie jest *zamiast* przychodów które
    *miały* być opodatkowane, lub stanowi zwrot nieponiesionych
    kosztów lub kosztów które zostały zaliczone w KUP - no to
    podatek jest. Nawet logiczne, jak na logikę podatkową :)

    >+ 3. Zgodnie z zawarta umowa za niewykonanie dziela przysluguje odbiorcy
    >+ odszkodowanie, np. w postaci x zlotych (a) albo ich rownowartosci (b).
    >+ Teraz w sytuacji:
    >+ a) robicie aneks, ze x zlotych odszkodowania zamieniacie na
    >+ wyswietlanie banerow i wyswietlasz im banery;
    >+ b) wyswietlasz im banery.

    Co nic nie zmienia. Skoro wartość odszkodowania została
    już wyceniona, to czy zostanie fizycznie wpłacona do
    kasy czy zostaną za to wyświetlone bannery - były
    zamawiający :] "coś dostał" i ma pech.

    >+ Nie ma ani ZUS ani podatku ani innych obciazen
    >+ z Twojej strony.

    Jak miałeś na myśli wykonawcę - to owszem ;)
    Ale zamawiający musiałby nie umieć liczyć - lub mieć
    stratę, wtedy rzeczywiście mu się opłaci.

    [...]
    >+ zanizenie podatku...

    E tam, przesadzasz :) Podatek IMO się należy :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)