  • 1. Data: 2004-01-09 06:30:37
    Temat: Absurd czy ja czegoś nie rozumiem
    Od: "MDK" <a...@m...com.pl>

    Chodzi o VAT.
    Dotyczy sprzedaży zwolnionej z VAT (nie stawka 0%)
    Z przepisów wynika że jeżeli mam w jakimś miesiącu sprzedaż zwolnioną z VAT
    i nie ma możliwości przyporządkowania kosztów z Vatem naliczonym,
    Można odliczyć VAT tylko w wysokości obliczonej wg wzoru:

    sprzedaż opodatkowana/sprzedaż całkowita * VAT naliczony

    I tak jeżeli weźmiemy pod uwagę taki wymyślony szkolny przykład
    który jednak się w 40 milionowym kraju zdarza :
    Zakładamy firmę ,robimy spore zakupy np za 100.000 zł (22.000złVAT)
    sprzedaż jest minimalna np 100zł (22złVAT)
    ale żeby się przypodobać okolicy robimy darowiznę dla szkoły (czyli sprzedaż
    zwolniona) za 900zł

    i tak można sobie odliczyć 100/1000*22000 =2200zł
    Czyli tracimy bezpowrotnie 19.800zł

    Czy ktoś mi jest w stanie wyjaśnić czy ja mam amnezję
    coś źle liczę albo nie rozumiem ustawy.
    Czy ten kto układał przepisy miał amnezję i robił to po pijaku ?

    --
    Pozdrowienia
    Karol Żuk

  • 2. Data: 2004-01-09 07:55:51
    Temat: Re: Absurd czy ja czegoś nie rozumiem
    Od: "Krzysztof" <k...@i...grupy.pl>

    A co ma VAT do darowizny? VAT swoja droga a PIT i CIT swoja!

    No chyba ze ja czegos nie wiem i darowizna dla szkoly odlicza sie z VATu.

  • 3. Data: 2004-01-09 08:20:25
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik MDK napisał:

> [...]
    >
    > i tak można sobie odliczyć 100/1000*22000 =2200zł
    > Czyli tracimy bezpowrotnie 19.800zł
    >
    > Czy ktoś mi jest w stanie wyjaśnić czy ja mam amnezję

    Nie wiem czy nie rozumiesz. Mnie wychodzi że nie doczytałes.
    Rozliczanie VAT naliczonego strukturą sprzedaży opdatkowanej/zwolnionej
    stosuje sie do tych zakupów co do ktorych nie mamy mozliwości
    przypożądkowania ich jednoznacznie konkretnemu rodzajowi sprzedaży.

    W Twoim przypadku sprzedaży zwolnionej dotyczy wyłącznie zakup towarów
    przekazanych szkole w formie darowizny, do tego strukturą rozliczasz
    zakupy dotyczące ogólnie prowadzonej działalności (np. koszty najmu
    lokalu, telefony, mat. biurowe itp rzeczy które bezpośrednio konkretnej
    sprzedaży nie dpotyczą).
    Nie rozliczasz strukturą materiałów, towarów i usług które służą
    wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

    > Czy ten kto układał przepisy miał amnezję i robił to po pijaku ?

    Było nie czytać po pijaku :-))
    A jeszcze lepiej, przegooglac grupe, temat wałkowany raz na kwartał .

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-01-09 08:31:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Jan 2004, MDK wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Czy ktoś mi jest w stanie wyjaśnić czy ja mam amnezję
    >+ coś źle liczę albo nie rozumiem ustawy.

    Nie, umiesz sobie wybrać najgorszy możliwy przykład.
    Umyślnie, celowo itd ! :)

    Primo - licząc podatki trzeba albo myśleć albo płacić :>
    W zapodanym przykładzie:
    1. nie wolno mając wysoki VAT do zwrotu robić głupich ruchów
    ze sprzedażą zwolnioną, coby sobie andrenaliny nie
    przedawkować
    2. posyłając przykład na .podatki trzeba podać co ma być
    przedmiotem darowizny - bo jeśli pieniądze to to NIE PODLEGA
    pod VAT (a nie "jest zwolnione"), zaś jeśli "towar" (ja wiem,
    komputery jakieś) to owa darowizna *podlega* i sam sobie
    znajdź na jakiej podstawie trzeba wystawić FW i odprowadzić
    VAT - a niestosowanie się do tej zasady grozi splonkowaniem
    lub "użyciem sobie" przez grupowiczów, co niniejszym
    czynię :)
    3. jakby wskutek zupełnego braku wyobraźni oraz talentu do
    komplikowania sobie życia udało ci się *jednak* dokonać
    darowizny zwolnionej (stare komputery wprowadzone z zasobów
    osobistych wszystkich 15 wspólników S.C. na przykład)
    to najpierw należy spytać samego siebie po co jest przepis
    "w miesiącu otrzymania LUB MIESIĄCU NASTĘPNYM".

    I to by było... ;)

    >+ Czy ten kto układał przepisy miał amnezję i robił to po pijaku ?

    Ehm... od kiedy ty grupę czytasz ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-01-09 08:33:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Jan 2004, Krzysztof wrote:

    >+ A co ma VAT do darowizny? VAT swoja droga a PIT i CIT swoja!
    >+
    >+ No chyba ze ja czegos nie wiem i darowizna dla szkoly odlicza sie z VATu.

    Nie, nie, jeśli przedmiotem darowizny są "towary w rozumieniu
    ustawy o VAT" to przecież VAT należy naliczyć, a jeśliby
    przypadkiem były to "towary" zwolnione - no to byłoby jak pisze.
    Znaczy: *mogłoby być*, jakby się bardzo postarał: ale jak koniecznie
    chce podarować państwu VAT to jak wiemy wystarczy nie odliczać
    VATu naliczonego - wolno :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-01-09 08:52:28
    Od: "MDK" <a...@m...com.pl>

    > A co ma VAT do darowizny? VAT swoja droga a PIT i CIT swoja!
    >
    > No chyba ze ja czegos nie wiem i darowizna dla szkoly odlicza sie z VATu.
    > ===
    jest traktowany jako sprzedaz zwolniona z VAT.
    Ale mozna sobie wymyslic cos zupelnie innego.
    np sprzedac uzywany w firmie przez 6 miesiecy komputer ,
    wtedy tez jest to sprzedaż zwolniona z VAT

  • 7. Data: 2004-01-09 08:58:31
    Od: "MDK" <a...@m...com.pl>

> [...]
    > Znaczy: *mogłoby być*, jakby się bardzo postarał: ale jak koniecznie
    > chce podarować państwu VAT to jak wiemy wystarczy nie odliczać

    Nie bardzo bo od czego nie odliczać?
    Z tego co wyczytałem i rozmowie z księgowym jak nie można
    wyodrębnić zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną (a jest tak
    najczęściej)
    należy VAT naliczony zmniejszyć proporcją.
    O to mi chodzi że sposób obliczania prowadzi do absurdu.
    Karol

  • 8. Data: 2004-01-09 09:15:01
    Od: "MDK" <a...@m...com.pl>

    [...]
> [...]
    > stosuje sie do tych zakupów co do ktorych nie mamy mozliwości
    > przypożądkowania ich jednoznacznie konkretnemu rodzajowi sprzedaży.
    -
    Eee, nie jestm księgowym ale mam prawie pewność że rozlicza się tą metodą
    cały VAT naliczony w miesiącu
    a nie tylko część dotyczącą sprzedaży zwolnionej

    > W Twoim przypadku
    Uff na szczęscie nie jest to jeszcze przypadek tylko teoretyzowanie :)

> [...]
    > sprzedaży nie dpotyczą).
    > Nie rozliczasz strukturą materiałów, towarów i usług które służą
    Ja analizauje wyłącznie przypadek gdzie sprzedawana ze stawką zwolnioną
    rzecz nie da się związać z konkretnym zakupem.
    Najlepiej niech to będzie jakaś usługa.

    > Było nie czytać po pijaku :-))
    Ojj cały czas moję wątpliwości nie są rozwiane

    > A jeszcze lepiej, przegooglac grupe, temat wałkowany raz na kwartał .
    Oczywiście , infor o tym pisze dość dokładnie.
    Potwierdza to księgowy
    Robiliśmy symulacje na programie księgowym
    i cały czas wychodzi że to jest absurd.
    Ponieważ przypadek który podałem jest dość abstrakcyjny
    najczęściej ludzie mogą tracić VAT w mniejszych kwotach,
    ale tracić i nie zauważać problemu.
    Pozdrawiam
    Karol

  • 9. Data: 2004-01-09 09:27:06
    Od: "MDK" <a...@m...com.pl>

> [...]
    > to najpierw należy spytać samego siebie po co jest przepis
    > "w miesiącu otrzymania LUB MIESIĄCU NASTĘPNYM".

    Czyli potwierdzasz że tak jest jak napisałem w przykładzie !
    Przepis po prostu jest durny.
    A przykłąd wcale nie taki abstrakcyjny jak się wydaje.
    Szkolny po prostu żeby ten absurd lepiej zrozumieć.
    Może ta darowizna to zły przykład bo dotyczy towaru
    który najczęsciej można wyodrębnić z zakupów i nie trzeba rozliczać
    strukturą.
    Ale jeżeli sprzedażą zwolnioną jest usługa, nie da się w żaden sposób.
    Jeżeli prowadzący firmę zna ten problem, to sobie można poradzić po prostu
    uważa .
    Jeżeli nie zna i prowadzi mu księgowość biuro, księgują jak leci, bez
    analizy,
    to może tracić sporo pieniędzy, wcale tego nie zauważając.
    Wydaje się ze zarabiasz a tak naprawdę tracisz. :(
    Między innym ta grupa jest po to żeby się podedukować z podatków.
    Że przepisy są głupie to wszyscy wiedzą.
    Ja uważam że ten jest po prostu absurdalny.
    No chyba że to moje rozumowanie też , chociaż z tego co piszesz wynika że to
    jednak absurd
    Pozdrawiam
    Karol

  • 10. Data: 2004-01-09 09:51:39
    Od: "/slawek" <w...@W...pl>

    Użytkownik "MDK" <a...@m...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > cały VAT naliczony w miesiącu
    > a nie tylko część dotyczącą sprzedaży zwolnionej

    Stary, przeczytaj sobie jeszcze raz uważnie to co napisałeś...i przeproś, bo
    to brzmi mniej więcej tak: "ja co prawda nie mam na ten temat zielonego
    pojęcia ale wiem że mam rację". Tym razem nie masz.
    Co nie zmienia faktu, że przy stosunkowo dużych kwotach podatku naliczonego
    przy zakupach opodatkowanych i zwolnionych trochę się traci. No ale jeżeli
    przypadek jest jednostkowy to można trochę pomanipulować miesiącem
    odliczenia.