    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Amortyzacja samochodu
    Date: Sat, 4 May 2002 09:38:12 +0200

    Witam :)

    On Sat, 4 May 2002, mm01 wrote:

    >+ Gotfryd wrote:
    >+ > [...]
    >+ > >+ kazy zapis ksiegowy musi miec dowod na podstawie ktorego dokonuje sie
    >+ > >+ ksiegowania
    [...]
    >+ > - 12.3.2 ("inne dowody") - i usiłuję dojść czego brakuje
    >+ > EŚT żeby była "innym dowodem".
    >+
    >+ - sam powiedziałeś - "ewidencja"-a to nie dowód tylko - ewidencja!!!!!

    ???
    A co szkodzi, żeby ewidencja BYŁA dowodem ??
    Jeśli dowodem NIE JEST, to znaczy że mogę ją wyrzucić...
    Jak ja to rozumiem, to ewidencja JEST dowodem tego i owego,
    w niczym nie przeszkadza to żeby była *również* dowodem
    księgowym.
    Nie, ja nie twierdzę że wiem: - szukam argumentu który zdecydowanie
    określi czy "DW do amortyzacji" *musi* (uwaga: *musi*) być !
    Do tego że "może być" niemal mnie Ryszard przekonał - owo
    "niemal" bierze się z czającej się na dnie serca niepewności,
    czy mogą być *dwa* niesprzeczne dowody księgowe do jednego zdarzenia;
    inaczej mówiąc czy można wystawiać dowód "zbędny".

    >+ Warunki a/b/c/d spełnia;
    >+
    >+ -tak ale to nadal "ewidencja"

    *i co z tego* ?

    IMO jeśli coś spełnia warunki do bycia dowodem księgowym
    to nieważne jaki ma napis: faktura, rachunek czy ewidencja
    - takim dowodem będzie.
    Jeśli jakiejś właściwości brakuje - to dowodem nie jest.
    Art. 13 i 14 rozszerzają listę o przypadki, kiedy "papier"
    nie spełnia podstawowych właściwości art. 12 - a pomimo
    to dopuszcza się go za dowód. Ale EŚT spełnia warunki
    bycia dowodem BEZ żadnych uproszeń !
    IMO EŚT jest "lepszym" dowodem niż np. bilet... :)
    [...]
    >+ nie bede wywodził nad tym wątkiem, tylko nadmienie że ewidencja nie
    >+ zawiera tylko jednego sr. trwałego,

    Dobrze - precyzuję: *pozycja* w EŚT.
    Wydawało mi się oczywiste że do KPiR należy wpisać
    "rata amort. EŚT poz. 5" a nie "patrz ewidencja" ;)

    >+ a po drugie jak stawka 20% to nie znaczy 5 lat !!

    Oczywiście - pozycja EŚT obejmuje *jeden* rok; tak ją
    skomplikowali że trzeba wszystko powyliczać, nie ma
    wyjścia... i przez okres (art.12.3.2.b rozp. KPiR)
    roku - lub do końca amortyzacji (też określone w pozycji
    EŚT) wszystkie wartości spełniają warunki dowodu.

    [...]
    >+ > I na deser:
    >+ > - art.14., opisujący m.in. dowody wewnętrzne nic nie mówi
    >+ > że wolno wystawiać je "na amortyzację" :(
    >+
    >+ a pisze sie że nie wolno?!

    Nie pisze. Tylko to jest IMO zdecydowanie osobna sprawa: czy *można*
    wystawić DW o ile nie jest to konieczne.

    Utwierdź mnie w przekonaniu że nie popełniłem błędu wystawiając
    DW do paragonu... bo po poście Maddy poczułem się niepewnie :[
    (cytat załączyłem w odpowiedzi do Ryszarda)

    Nie, nie żartuję... ! Tyle że pisząc o EŚT wiedziałem
    już że mam pytanie jak wyżej ;> wiec nieco "podpuściłem",
    proszę o usprawiedliwienie :) ... *i odpowiedź* !

    [...]
    >+ a jaka różnica miedzy PK a DW praktycznie?

    Ja nie o tym: wyspałem się, śniadanie zjadłem, i dalej
    nie mogę skojarzyć co *oznacza* skrót "PK" !
    Zaaplikowawszy googla znalazłem:
    - posty wysłane od usera PK
    - posty wysłane z domeny PK lub powołujące się na nią
    - posty używające PK w znaczeniu "pełna księgowość"
    ...dalej - jeszcze raz przejrzałem rozp. nt. KPiR
    ...i nadal nie mam pomysłu na nazwę *dokumentu* pt. "PK" !
    Rozumiem że to zbyt proste żeby na to wpaść :(, o to
    i tylko o to mi chodziło :)

    Pozdrowienia, Gotfryd