  • 1. Data: 2003-02-07 10:28:22
    Temat: Co dalej ?
    Od: j...@p...onet.pl

    Witam
    Założyłem DG /ryczałt/VAT/bez KPIR/ -wczoraj skonczyłem z US-ym tzn
    zarejestrowałem VAT i czekam na potwierdzenie NIP-u . Pani z US mowi ze czeka
    się na to do 20 dni, co jest wg mnie bardzo długim czasem.Zdeklarowałem więc
    rozpaczęcie od 03.03.03. Pozostało mi jeszcze załatwienie sprawy z ZUS-em.
    Pytanie :
    1. Jestem zatrudniony JESZCZE na pelnym etacie (inna firma), jakie dokumenty i
    kiedy muszę złożyć do szacownego ZUS - wiem że muszę tam płacić składkę
    zdrowotną, ale jakie dokumenty oni przedtem potrzebują - w jaki sposob muszę
    tam zgłosić swoją działalność
    2. Okres oczekiwania na potwierdzenie z US jest dlugi a ja w tym czasie chcę
    nawiązać już wpołpracę z firmami, czy mogę od nich już kupować towar, jesli tak
    to czy mogę go dalej sprzedac (faktury)
    3. Jakie programy, pity, jak prowadzic księgę przychodow ??
    4. W jaki sposób księguje się przychody (nie mam zadnego programu, czy są
    jakieś formularze/księgi/zeszyty/ w których się to księguje??

    Dziękuję z góry cierpliwym.

  • 2. Data: 2003-02-07 10:43:06
    Temat: Re: Co dalej ?
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    <j...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    więc
    > rozpaczęcie od 03.03.03. Pozostało mi jeszcze załatwienie sprawy z ZUS-em.

    Po pierwsze "praktycznie" to "NIP" juz Pan ma.

    Dokladniej - do otrzymania NIP moze Pan jako tymczasowy uzywac
    REGON.

> [...]
    > kiedy muszę złożyć do szacownego ZUS - wiem że muszę tam płacić składkę
    > zdrowotną, ale jakie dokumenty oni przedtem potrzebują - w jaki sposob

    Najprosciej wziac "Superprogram Platnik" (pewnie dadza Panu plytke
    w ZUSie, a jaknie to z internetu)
    Trzeba zlozyc "Dokumenty Zgloszeniowe"
    Zgloszenie PLATNIKA - bo pan bedzie platnikiem
    a potem zgloszenie ubezpienionego - czyli znow pana.

> [...]
    chcę
    > nawiązać już wpołpracę z firmami, czy mogę od nich już kupować towar,

    Jesli chce pan sprzedawac nalezy isc jeszcze raz do USu i skorygowac
    "rozpoczecie dzialanosci".

    > 3. Jakie programy, pity, jak prowadzic księgę przychodow ??

    Przeciez napisal Pan "bez KPiR".
    Wiec trzeba "rejestr sprzedazy".

    > 4. W jaki sposób księguje się przychody (nie mam zadnego programu, czy są
    > jakieś formularze/księgi/zeszyty/ w których się to księguje??

    Najprosciej kupic kase rejestrujaca (tu wyjatkowo zaznacze :) ).
    Sprzedaz bezrachunkowa wpisuje sie po zakonczeniu sprzedazy w danym dniu,
    rachunkowa na podstawie (u Pana) Faktur VAT.
    Wlasnie w rejestrze sprzedazy.
    Zwykle przy kazdym USie jest cos w rodzaju ksiegarni,
    gdzie stosowne zeszyciki mozna kupic.

    Mozna tez zrobic sobie samemu.

    Boguslaw

    > Dziękuję z góry cierpliwym.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-02-07 14:23:30
    Od: "Ewa" <e...@a...waw.pl>

    Proponowałabym kupiś tani program komputerowy obsługujacy ryczałt to byłoby
    Ci prościej. Urzadzenia księgowe, które musisz prowadzić to:
    1) Dla VAT - ewidencję zakupu/sprzedaży i w cyklach miesięcznych składac
    deklarację VAT do US, chyba że rozliczasz się kwartalnie.
    2) Dla celów podatku dochodowego - ewidencję przychodów - uwaga od tego roku
    obowiązuje nowy wzór,
    3) Zaliczkę na podatek dochodowy wpłacasz co miesiąc do US, bez żadnej
    deklaracji w wysokości wynikajacej ze sprzedazy w stawkach.
    4) ZUS - zgłoszenie płatnika na ZFA i jeśli nie zatrudniasz pracowników to
    do 10-go każdego miesiąca ZUS DRA - tylko zdrowotne jeśli jesteś zatrudniony
    na umowę o pracę.
    5) Druki ewidencji dostaniesz w każdym US lub sklepie z artykułami
    biurowymi, księgarni ....
    6) Nie odlicza się podatkowo żadnych kosztów, podatek płacisz od tego co
    sprzedaż i basta. Na koniec roku PIT-28 i 28A lub B.
    Nie wiem jaką działalnośc prowadzisz i co można byłoby więcej pomóc.
    Pozdrawiam - Ewa