  • Date: Wed, 09 Apr 2003 18:38:04 +0200
    From: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Co z 0,25 % ubezpieczenia zdrowotnego?

    Dnia 03-04-09 13:14, Użytkownik Sark napisał:
    > Płącę chorobowe a i chorowałem ale nie korzystałem, teaz chce to zmienic :). Wiem
    że strony ZUS że podstawą jest uzyskanie
    > zwolnienia lekarskiego na druku ZLA który to musze dostarczyć do ZUS (bo firma
    jednoosobowa) w terminie 7 dni bo inaczej zmniejszą
    > zasiłek o 25% poczynając od ósmego dnia zwolnienia.
    > Za dni zwolnienia lekarskiego nie płąci się składki (za wjątkiem zdrowotnego) ale
    to wykazuje się chyba w deklaracji DRA za następny
    > miesiąc ?

    Właśnie jestem w trakcie - osoba fizyczna, działalność 1-osobowa.

    zwolnienie od 27.02 do 5.03.

    4.03 zaniosłem do ZUSu: ZLA + ZUS Z-3a (wypełnione NIP, nazwisko,
    zamieszkały, PESEL, DO, pkt 1. f) "działalność od dnia xxx", pkt 9.
    "nie", na odwrocie wpisane w kratkach "minimum", data, pieczątka, podpis

    Ścieżka zalecana przez ZUS - DRA za 02 (składany w 03) "pełny", czyli
    tak, jakby nie było zwolnienia, i taka też wpłata

    2.04 przyszedł przekaz z zasiłkiem chorobowym

    DRA za 02 - korekta, ze zmniejszonymi podstawami (2 dni na zwolnieniu)
    DRA za 03 - ze zmniejszonymi podstawami (5 dni na zwolnieniu)
    Nie wypełnia się RSA ani innych raportów

    wpłata w 04 (za 03) tak jak wynika z DRA za 03 pomniejszone o kwoty
    wynikające z różnicy DRA 02 i DRA 02 korekta.

    Pani przyjęła DRA 03 ze zmniejszoną podstawą zdrowotnego, ale to akurat
    nic nie znaczy, może się to odezwać czkawką za jakiś czas. Wg mnie, to
    co napisali na stronach WWW ZUSu oznacza, że jeżeli masz dwie, lub
    więcej działalności, to zmniejszasz podstawę od drugiej i każdej
    następnej, ale jak masz tylko jedną, to ją też zmniejszasz.

    cytat z adresu: http://www.zus.pl/ref_99/porad4/p4-06.htm

    Składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega zmniejszeniu za okres
    pobierania zasiłków przyznanych na podstawie przepisów o ubezpieczeniu
    chorobowym i wypadkowym, których nie zalicza się do podstawy wymiaru
    składki na ubezpieczenie zdrowotne.

    Przykład
    Osoba prowadząca pozarolniczą działalność w okresie od 1 do 30 kwietnia
    2003 r. pobrała zasiłek chorobowy. Składka na ubezpieczenie zdrowotne
    tej osoby za kwiecień 2003 r. wyniosła 0 zł.

    andy_nek