  • 1. Data: 2004-11-24 11:45:14
    Temat: Co zamiast faktury VAT?
    Od: "mariusz" <m...@p...onet.pl>

    witam,
    jestem vatowcem, prowadze kpir
    do tej pory wystawialem faktury tylko firmom, osobom prowadzacym DG...
    teraz chcialem od czasu do czasu sprzedac cos "przechodniom z ulicy"
    nie mam kasy fiskalnej i raczej nie oplaca mi sie jej kupowanie i z tego co
    wiem nie mam obowiazku kupowania
    nie chce tez wystawiac faktur (glownie chodzi o dane kupujacego), bo bez sensu
    pisac fakture dla osoby nieprowadzacej DG z nazwiskiem, adresem, nipem itp na
    zakup np kabelka za 7zl
    co w takim razie moge wystawic (rachunek? paragon?) i co na takim czyms powinno
    byc umieszczone

    z gory dziekuje za odpowiedz
    --
    mariusz

  • 2. Data: 2004-11-24 11:57:32
    Temat: Re: Co zamiast faktury VAT?
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    itp na
    > zakup np kabelka za 7zl
    > co w takim razie moge wystawic (rachunek? paragon?) i co na takim czyms

    wystawia Pan zwykly rachunek (google Twoim przyjacielem) a na zyczenie
    obowiazkowo fakture VAT.

    P.

  • 3. Data: 2004-11-24 12:22:59
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Przemek R. pisze:

> [...]
    > itp na
    > powinno
    >>

    > wystawia Pan zwykly rachunek (google Twoim przyjacielem) a na zyczenie

    No nie zartuj..
    VAT-man nie moze "zwyklego rachunku" wystawic.

    Ale moze dokonac sprzedarzy "bezrachunkowej"
    NIC nie trzeba wystawiac.

    Oczywisce taka sprzedarz trzeba pozniej wpisac do ksiazki sprzedazy
    w jednej pozcji na koniec dznia.

    Boguslaw

  • 4. Data: 2004-11-24 12:31:53
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > No nie zartuj..
    > VAT-man nie moze "zwyklego rachunku" wystawic.

    myslalem ze mozna, i tylko nie VATowcy nie moga faktur wystawic a w druga
    strone to nie dziala.

    > Ale moze dokonac sprzedarzy "bezrachunkowej"
    > NIC nie trzeba wystawiac.

    No ale np w sklepie, za rachunek robi paragon prawda? I wystawiaja je
    VATowcy.
    A na zyczenie fakture.

    P.

  • 5. Data: 2004-11-24 12:53:42
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Przemek R. pisze:

> [...]
    > strone to nie dziala.

    > No ale np w sklepie, za rachunek robi paragon prawda? I wystawiaja je

    paragon robi za "dowod wydania",
    za rachunek robi Faktura VAT.

    (a jak sie myle to mnie zaraz madzia o...piiiiiii)

    Na zyczenei VAT-man ma obowiazek wystawic Osobie fizycznej - konsumentowi
    Rachunek (Ordynacja podatkowa), w 7 dni od "zazadania"),
    zadac mozna do 3 miesace od zakupu, co nie oznazca, ze nie wolno wystawic
    pozniej
    Podatnicy majacy obowiazek rejestrowania sprzedazy "kasami"
    musza przy tym odebrac od konsumetna paragon z "kasy fiskalnej",
    dokumentujaca TE sprzedaz.

    Boguslaw

  • 6. Data: 2004-11-24 13:14:26
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Wed, 24 Nov 2004 13:53:42 +0100, Boguslaw Szostak
    <a...@a...edu.pl> pisze:

    >Na zyczenei VAT-man ma obowiazek wystawic Osobie fizycznej - konsumentowi
    >Rachunek (Ordynacja podatkowa),

    Czy rachunek opisany w Ordynacji dla VAT-mana oznacza automatycznie
    fakturę, czy też może byc inna forma?

    --
    Pozdrowienia

    Andrzej Popowski

  • 7. Data: 2004-11-24 13:25:50
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Andrzej Popowski pisze:

    > Czy rachunek opisany w Ordynacji dla VAT-mana oznacza automatycznie
    > fakturę, czy też może byc inna forma?

    Art. 15. 1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające
    osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność
    gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej
    działalności.

    Faktury

    Art. 106. 1. Podatnicy, o których mowa w art. 15, sa obowiazani wystawić
    fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania
    sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i
    kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z
    zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
    [...]
    4. Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania
    faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym
    działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są
    obowiązani do wystawienia faktury..

    Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 8. Data: 2004-11-24 20:15:14
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Wed, 24 Nov 2004 14:25:50 +0100, Boguslaw Szostak
    <a...@a...edu.pl> pisze:

> [...]
    >faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym
    >działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są

    Wydaje mi się naturalne, że jeżeli ktoś poprosi o rachunek podatnika
    VAT, to dostanie fakturę. Ale IMHO ten przepis nie wyjaśnia, czy
    podatnik może wystawić rachunek, jeżeli osoba fizyczna nie domaga sie
    faktury.

    Czy istnieje rozporządzenie określające wygląd rachunku, o którym
    wpomina art. 87 par. 5 Ordynacji? Jakoś nie udało mi się na to trafić.

    --
    Pozdrowienia

    Andrzej Popowski

  • 9. Data: 2004-11-25 00:02:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Nov 2004, Andrzej Popowski wrote:
    [...]
    >+ Czy istnieje rozporządzenie określające wygląd rachunku, o którym
    >+ wpomina art. 87 par. 5 Ordynacji? Jakoś nie udało mi się na to trafić.

    AFAIK nie ma JEDNEGO aktu.
    Dla każdego coś miłego, czyli inne zapiski np. dla KPiR a inne dla PK.
    Rozp. ds. KPiR w par. 12.3 specyfikuje co ma być na dowodzie księgowym
    "nie ujętym w odrębnych przepisach" :)
    +++
      2)  inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzajšce fakt dokonania
    operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierajšce
    co najmniej:

    a)  wiarygodne okreœlenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy)
    uczestniczšcych w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,

    b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji
    gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania
    operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza
    podanie jednej daty,

    c)  przedmiot operacji gospodarczej i jego wartoœć oraz iloœciowe
    okreœlenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach
    naturalnych,

    d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania
    operacji gospodarczych

    - oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiajšcy powišzanie
    dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.
    ----

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-11-25 10:28:36
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Thu, 25 Nov 2004 01:02:23 +0100, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

    >AFAIK nie ma JEDNEGO aktu.
    > Dla każdego coś miłego, czyli inne zapiski np. dla KPiR a inne dla PK.
    > Rozp. ds. KPiR w par. 12.3 specyfikuje co ma być na dowodzie księgowym
    >"nie ujętym w odrębnych przepisach" :)

    Dzięki z szczegółowe informacje.

    W sumie znam przepisy, które cytujesz, ale spodziwałem się, że gdzieś
    istnieje rozporządzenie specyficzne dla Ordynacji.

    --
    Pozdrowienia

    Andrzej Popowski