  • 1. Data: 2004-11-24 07:18:19
    Temat: przeniesienie siedziby
    Od: "Stars" <s...@w...poczta.onet.pl>

    Witam
    Mam pytanko do osob ktore juz mialy do czynienia z podobnym przypadkiem. Mam
    dzialanosc, KPIR, VAT.

    Mam siedzibe w miescie A, ktora jest moj dom, przenosze sie do nowego biura
    w miescie B gdzie bede pracowal caly czas - moge nowe biuro potraktowac jako
    oddzial ale moge w sumie tez formalnie zamienic je na nowa siedzibe.

    Pytanie: czy warto zmieniac siedzibe w sensie prawnym? Z tego co sie
    orientuje pdof place w A, vat bede placil w B a zus w A czy tak? Interesuje
    mnie jak najmniej kombinacji (pomijam wizytowki, pieczatki itp).
    Bede wdzieczny za porade,
    --
    pozdrawiam
    Łukasz Chołyst

  • 2. Data: 2004-11-25 21:04:48
    Temat: Re: przeniesienie siedziby
    Od: "Marcin" <m...@i...pl>

    moim skromnym zdaniem jezeli DG bedzie prowadzona tylko w B nalezy tam
    przerejstrowac DG, natomiast jesli bedzie prowadzona i w A i w B to moze
    zostac w A a B zglosic jako oddzial (beda koszty dwoch placowek

  • 3. Data: 2004-11-26 09:32:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Nov 2004, Marcin wrote:

    >+ moim skromnym zdaniem jezeli DG bedzie prowadzona tylko w B nalezy tam
    >+ przerejstrowac DG

    Ale jest tak że osobno zgłasza się "miejsce prowadzenia" a osobno
    "siedzibę". Dla DG OF "siedzibą" jest adres zamieszkania - jak
    ci sklep np. krzywdę zrobi to żeby go pozwać do sądu musisz
    podać adres *właściciela* a nie adres *sklepu* - i stąd wymóg
    do rejestracji (EDG jest JAWNA !).
    Nadto przy DG jest jeszcze "miejsce przechowywania dokumentów",
    takoż zgłaszane do US i przyznam bez bicia że mogło mi się
    również zdarzyć nazwać je "siedzibą" - ale właśnie powinno
    być "siedziba" bo tak ściśle to siedziba NIE JEST.

    [...]
    >+ Użytkownik "Stars" <s...@w...poczta.onet.pl> napisał [...]
    >+ > Pytanie: czy warto zmieniac siedzibe w sensie prawnym?

    Hm.... chcesz się przenieść i podać nowe miejsce zamieszkania ?

    >+ > Bede wdzieczny za porade,

    A to nie ja...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    O: No bo normalnie to każdy czyta z góry na dół...

  • 4. Data: 2004-11-29 16:34:53
    Od: "Marcin" <m...@i...pl>

    > Ale jest tak że osobno zgłasza się "miejsce prowadzenia" a osobno
    > "siedzibę". Dla DG OF "siedzibą" jest adres zamieszkania
    skoro tak uważasz to po co zgłasza się dwa takie same adresy? Siedziba to
    siedziba a miejsce zamieszkania to miejsce zamieszkania.
    to są 2 oddzielne sprawy. Do jakiego US wysyłasz PIT a do jakiego VAT. Gdyby
    dla US siedzibą było miejsce zamieszkania wysyłałoby się do jednego.
    Nieprawdaż?

    - jak
    > ci sklep np. krzywdę zrobi to żeby go pozwać do sądu musisz
    > podać adres *właściciela* a nie adres *sklepu* - i stąd wymóg
    > do rejestracji (EDG jest JAWNA !).

    Podajesz właściciela a nie jego firmę (w przypadku osób fizycznych
    prowadzących DG odpowiada on całym swoim majątkiem)

> [...]
    > również zdarzyć nazwać je "siedzibą" - ale właśnie powinno
    > być "siedziba" bo tak ściśle to siedziba NIE JEST.

    Dokumenty wcale nie muszą być przechowywane ani w siedzibie (za pewnymi
    wyjątkami) ani w miejscu prowadzenia działalności ani w miejscu
    zamieszkania.
    Dlatego taka rubryka - US chce wiedzieć gdzie ich szukać

  • 5. Data: 2004-12-02 00:36:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Nov 2004, Marcin wrote:

    >+ > Ale jest tak że osobno zgłasza się "miejsce prowadzenia" a osobno
    >+ > "siedzibę". Dla DG OF "siedzibą" jest adres zamieszkania
    >+ skoro tak uważasz to po co zgłasza się dwa takie same adresy?

    Jakie "takie same" ??

    >+ Siedziba to siedziba
    >+ a miejsce zamieszkania to miejsce zamieszkania.

    Mam uprzejmą prośbę: podaj mi do której rubryki na którym
    formularzu osoba fizyczna wpisuje "siedzibę" - w szczególności
    "siedzibę nie będącą miejscem zamieszkania" !

    >+ to są 2 oddzielne sprawy. Do jakiego US wysyłasz PIT a do jakiego VAT.

    Mam podanie.
    Weź w garść Kodeks Cywilny, sprawdź iż w miarę jednolicie jest używane
    "siedziba osoby prawnej lub miejsce zamieszkania osoby fizycznej".
    Weź NIP-1 i zweryfikuj rubryki.
    Sprawdź że są *cztery* rózne grupy:
    1. miejsce zameldowania (nie ma nic do DG, poza tym że pewnie
    USowi wolno te dane zbierać)
    2. miejsce zamieszkania; ono jest równoważne "siedzibie" którego
    to pojęcia (pojęcia siedziby) używa się dla osób PRAWNYCH
    3. miejsce przechowywania ksiąg, które powinno nazywać się
    "biurem" :) - aczkolwiek podejrzewam iż czasem ktoś je
    uzna za "siedzibę" (papierów :)) choć jak piszesz wcale nie
    musi to być "w firmie"
    4. miejsce prowadzenia DG, które NIE JEST "firmą" - to miejsce
    określa coś co w KC :) znajduje się zdefiniowane jako
    "przedsiębiorstwo" !

    >+ Gdyby
    >+ dla US siedzibą było miejsce zamieszkania wysyłałoby się do jednego.
    >+ Nieprawdaż?

    Nieprawda.
    Przyznam że do "właściwego" pytania się nie odnosiłem - bo primo
    nie wiem jak rozumieć "przenosze sie do nowego biura w miescie B
    gdzie bede pracowal caly czas" (co to znaczy ? zadeklaruje zmianę
    adresu zamieszkania ? - no bo INNEJ siedziby nie ma !) a secundo
    nie chciało mi się sprawdzać jako że sam potrzeby nie mam.
    Ale ustawę o VAT niechcący :> otwarłem i cóż widzę:
    ++++++++
    Art. 3. 1. Właściwym dla podatnika organem podatkowym jest
    naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce
    wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem
    od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 2-5.
    --------

    No i masz czarno na białym: dla VAT, *jeśli* podatnik nie
    prowadzi DG w kilku miejscach naraz - "właściwy" jest
    US w "miejscu prowadzenia" czyli tam gdzie znajduje się
    "przedsiębiorstwo" (definicja w KC: "zespół rzeczowych
    składników majątku i praw", czyli coś co można ZBYĆ czyli
    sprzedać, podarować... - w odróżnieniu od "firmy" !) - a nie
    żadna "siedziba", o ile takie miejsce jest tylko jedno
    oczywiście :]

    Prosto, jasno... PIT rozlicza się tam gdzie jest "siedziba" :]
    (a bez cydzysłowu - miejsce zamieszkania),
    VAT rozlicza się tam gdzie jest "przedsiębiorstwo" - chyba
    że miejsc prowadzenia jest więcej, wtedy też w "siedzibie
    czyli miejscy zamieszkania" (to te wyjątki ust 2-5 !).

> [...]
    >+ > ci sklep np. krzywdę zrobi to żeby go pozwać do sądu musisz
    >+ > podać adres *właściciela* a nie adres *sklepu* - i stąd wymóg

    No oczywiście.
    I dlatego DG OF nie ma "siedziby", bo żeby nie dopuścić do
    niejednoznaczności ustawodawca NIE używa tego słowa wobec DG OF,
    ale w miarę jednolicie pisze wszędzie "siedziba osoby prawnej
    lub miejsce zamieszkania osoby fizycznej".
    Tyle.
    FORMALNIE - DG osoby fizycznej nie ma siedziby, tj. miejsca
    któremu przysługuje taka nazwa.
    Merytorycznie - rolę tę pełni miejsce zamieszkania właściciela,
    i nie widzę powodu aby krzyczeć jak ktoś napisze "siedziba DG"
    mając na myśli osobę fizyczną.
    Oczywiście - jest to miejsce zamieszkania właściciela.
    Od biedy mogę zrozumieć że ktoś miał na myśli "miejsce przechowywania
    ksiąg".
    Ale "miejsce prowadzenia DG" (czyli "przedsiębiorstwo") - nijak !

    >+ Dokumenty wcale nie muszą być przechowywane ani w siedzibie (za pewnymi
    >+ wyjątkami) ani w miejscu prowadzenia działalności

    Jak dotąd zgoda, zastrzegam iż to mogę zrozumieć jako NIEPRAWIDŁOWE
    określenie "siedziby" - i jako skrótu myślowego może z rzadka
    sam użyć. NIEPRAWIDŁOWO.

    >+ ani w miejscu zamieszkania.

    Moment.
    Jaką "siedzibę" masz na myśli, jeśli NIE "miejsce zamieszkania" ????
    Postawę prawną poproszę !

    >+ Dlatego taka rubryka - US chce wiedzieć gdzie ich szukać

    Owszem. Chce 4 adresów, wolno mu.
    A to że VATu nie płacimy w "siedzibie" to inna sprawa...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2004-12-02 08:23:21
    Od: "Marcin" <m...@i...pl>

    > Mam uprzejmą prośbę: podaj mi do której rubryki na którym
    > formularzu osoba fizyczna wpisuje "siedzibę" - w szczególności
    > "siedzibę nie będącą miejscem zamieszkania" !

    C.8 druk NIP1 (MF 2814/IB) - proszę bardzo

    > FORMALNIE - DG osoby fizycznej nie ma siedziby, tj. miejsca
    > któremu przysługuje taka nazwa.

    ma i w dodatku jesli chcesz zarejstrowac w us takie miejce jako siedzibe
    musisz przedstwic tytul prawny do lokalu (art 5 ust 4b ustawy z dn z dnia 13
    października 1995 r. "o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i
    płatników"

> [...]
    > Oczywiście - jest to miejsce zamieszkania właściciela.
    > Od biedy mogę zrozumieć że ktoś miał na myśli "miejsce przechowywania

    a co w przypadku kiedy księgowość prowadzona jest w biurze rachunkowym??? po
    to m.in rubryka miejsce przechowywania ksiag.
    lub jesli ktos ma 5 oddzialow i przechowuje w ostatnim (tam ma tylko pokoj,
    ksiegi i ksiegowa)- nie prowadzi tam statusowej dg lecz tylko ksiegowosc

    Reasumując:
    jestem zameldowany w mieście A
    DG zarejestrowana jest w mieście B (tu ma siedzibe wykazaną w poz. C.8 NIP1)
    i tu jest główne miejsce prowadzenia DG
    a zamieszkuje miasto C

    rozliczenie jest proste :
    PIT - wg miejsca zamieszkania miasto C bo mogę mieć inne dochody i żeby nie
    "rozminęły"
    VAT według siedziby (czyli adresu przedsiębiorcy) miasto B

    Zresztą we wpisie EDG podajesz adres zakładu główego (siedziby)

  • 7. Data: 2004-12-02 09:30:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Dec 2004, Marcin wrote:
    [...]
    >+ C.8 druk NIP1 (MF 2814/IB) - proszę bardzo

    ...śmie zażył. Muszę odłożyć rozważania na później :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2004-12-02 12:17:48
    Od: "Marcin" <m...@i...pl>

    jesli masz może gdzies pod ręką wpis do EDG to luknij na pozycje chyba 3.
    Oznaczone jest dokładnie "siedziba (adres zakładu głównego)"