    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Wojciech Bancer <w...@g...com>
    Subject: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    <e4ddwsonmrt6$.11qmisja4l9su$.dlg@40tude.net>
    Date: Sat, 28 May 2022 10:25:01 +0200

    On 2022-05-27, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > wystarczy. Musi.

    Nie wystarczy.

    > Przez pewien czas moze nie, a potem inflacja wybuchla.

    Ale przyczyny były inne.

    > Ewentualnie - drozaly mieszkania, a tego GUS nie liczy.

    No właśnie. Skutkiem dodruku nie musi być szeroka inflacja.
    Można doprowadzić do tego, że będą wzrosty sektorowe. Masz więc hossę na
    rynku akcji, masz drożejące nieruchomości, czy boom na krypto. I tak to
    sobie już od prawie 15 lat szło. A potem przychodzi bessa i te pieniądze
    "znikają" (patrz co się stało z LUNA całkiem niedawno, czy gdzie jest
    teraz Bitcoin, a gdzie był jeszcze niedawno).

    [...]

    > Jesli jednak bedziesz dalej drukowal pieniadze, to musi wystapic
    > inflacja. Jednorazowy druk moze rynek jakos zniesie, ewentualnie
    > rozlozy na lata.

    No nie musi. Do tego by wystąpiła musi nastąpić wystrzał konsumpcji z
    tymi pieniędzmi. Jak ludzie kitrali pieniądze na rachunkach bankowych,
    bo byli niepewni jutra (casus pandemicznych lockdownów), to inflacji
    nie było.

    Od 15 lat USA/EBC Ci drukują i nie miałeś globalnej inflacji.
    Inflacja została spowodowana innymi czynnikami - zerwaniem łańcuchów
    dostaw (pandemia), czy ograniczeniem dostaw, czy ogólnie -
    ograniczeniem strony podażowej (np. w rolnictwie susze, czy teraz wojna)
    i jednoczestny wystrzał strony popytowej.

    Zresztą, zobacz sobie powstające teorie ekonomiczne w rodzaju MMT
    (Modern Monetary Theory).

    > Bezwladnosc gospodarki dosc duza, co mnie ciekawi, to np
    > rosna kursy walut, a ceny towarow importowanych ... nie.

    A mówimy o dużych graczach? To tacy się zabezpieczają przed wahanami
    cen, wykupując opcje walutowe.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com