    From: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Date: Mon, 30 May 2022 11:09:44 +0200

    W dniu 30.05.2022 o 10:20, J.F napisał:

    > Po pierwsze - to jednak 30% skladki emerytalnej, ktorą pastwo musi
    > pokryc, aby emerytury wyplacic.

    tyle musi pokryć, ile brakuje ze składek, aby zaspokoić potrzeby
    obecnych emerytów. Przypomnijmy, że przestaje się bilansować, gdy
    zmieniamy górnikom sposoby naliczeń, wyłączamy z systemu rolników,
    mundurowych i jakieś pomniejsze grupy... Wtedy to ile trzeba dosypać się
    zwiększa czy nie? Pewnym było też, że przestanie się to bilansować w
    okolicy 2024-2025r - tak przewidywano w latach 90, gdy tworzono nowy
    system - stąd pomysł z FRD (z którego pieniądze ukradło najpierw PO,
    później PiS, a lewica robiła wszystko, by za dużo kasy tam w ogóle się
    nie pojawiło)

    > No coz, w 1999 tak nie myslalem, ale to temat na dluzsza dyskusje.
    > Mamy 2022, mozna by zweryfikowac.
    >
    > A mnie sie tam jeszcze ciagle wydaje, ze chodzilo o to aby uwolnic
    > panstwo od tych emerytow. "Zle sobie fundusz wybraliscie i to nie
    > nasza wina, ze nie macie pieniedzy" :-)

    nie wiem, może ktoś tak myślał, ale wątpię jak napisałem, zajęcia z
    systemów ubezpieczeń społecznych miałem z osobą, która była jednym z
    opiniujących - znajdowała tam rózne błędy - trochę się profesor wkurzał,
    że poświęca czas, wykazuje błędy - proponuje poprawi, a leci to do
    /dev/null ale ogólnie jak napisałem, wtedy rozumiano, że zmiany
    demograficzne będą jakie będą z różnymi korektami, ale kierunek też jest
    jeden. Jak widać bardzo się wtedy nie pomylono.

    > Choc trzeba przyznac, ze byly w ustawie zabezpieczenia.

    były - było ich wiele. Jak napisałem - pewne rzeczy wymagały poprawy,
    ale nie sam kierunek zmian. System nie był idealny, ale w zasadzie
    jedyny na który nas wtedy było stać z możliwością ewolucji do lepszego.

    > I mialbym teraz pochwalic PiS, ze system nie zbanktrutowal, a nawet go
    > stac na 13 i 14 ? :-)

    pierwsza 13 emerytura była wypłacona kosztem niższej podwyżki emerytury
    - pamiętam wyliczenia - podwyżka która była przygotowana pierwotnie
    mniej więcej (większości osobom, bo nie wszystkim) wyszła na jedno w
    dłuższym okresie, tyle że podwyżka byłaby korzystniejsza w czasie dla
    emerytów niż jednorazowa zapomoga, no a jednorazowa zapomoga jednak
    pijarowo lepiej wygląda, bo niby coś dają...

    > Nowy dlug zaciagasz, ale stary splacasz. W efekcie zadluzenie
    > sie nie zmienia.
    > Niestety - tylko w czesci podstawowej tak to pieknie wyglada.

    no tak nie wyglada jest jeszcze koszt długu no i fakt, że nie potrafili
    zrównoważyć budżetu.

    > Co by nie mówic, to PO przejelo władze w 2007, a zaraz potem zaczął
    > sie swiatowy kryzys.

    no zaczął się, ale z korektami sam program był realizowalny - zamiast
    3x15: 3x17 jak najbardziej się bilansowało wtedy - jeden z przykładów
    jak wiadomo czasami trzeba zrobić korekty do programu, ale korekty, a
    nie zmienić wszystko.

    > PiS mial szczescie, bo sie dwa razy do wladzy dorwal w okresie
    > prosperity.
    > Ale Covid im sie trafil, i tak jakby w miare dobrze sobie radzili.

    covid to trafił im się w idealnym czasie, gdyby nie covid, nie mieliby
    na co zrzucać winy rosnącej inflacji - jak pisałem jak zobaczysz na
    dane, to zauważysz, że inflacja zaczęła rosnąć jeszcze przed covidem.

    > A po co rzad im płaci? :-(
    > Tylko widzisz - ci czynni bronią rządu, a potem bedzie im emeryture
    > placil inny rząd.

    tak ale system, gdzie emerytura zależy od rządu przywiązuje ich do rządu
    - bo tu nie ma tak, że odejdę sobie przed czasem, bo wtedy nie będę miał
    żadnej emerytury...

    > A osobna sprawa - nie chcemy miec 60-letnich policjantow czy
    > wojskowych, trzeba wielu z nich zachecic do tego, aby sluzbe
    > konczyli młodo.

    ale to się robi inaczej - przecież sportowcy też kończą kariery młodo.

    > A jak?
    > Wysokie zarobki na początku, emeryturka po 20 latach?
    >
    > Tak czy inaczej, ta emeryturka byla zbyt dobra, juz nie pamietam kto
    > ja zreformował troche.

    z tego co pamiętam Tusk, aczkolwiek potem znowu było korygowane, bo były
    protesty, ale tak czy inaczej zmieniano tylko parametry, a nie sam
    system. A tu dla dobra obywateli (jak również samych mundurowych) byłoby
    aby wszyscy byli w jednym systemie.

    > Owszem, powstalo, ale wyglada na to, ze dopiero od covida.

    nie, wcześniej największy tego rodzaju "ukrywacz" to PFR, powstał kilka
    lat przed covidem.

    > Srednie krajowe zarobki rosly caly czas.
    > Czy musialo to spowodowac inflacje? Chyba tak.

    zalezy ile rosły i z jakiego powodu - ogólnie nie musiało to powodować
    inflacji, a przynajmniej nie tak szybko rosnącej. Mamy zarobki średnie
    niższe niż w krajach ościennych, a wiele rzeczy nawet droższych niż tam
    - więc jest to kwestia zwiększenia wydajności gospodarki, co jest
    możliwe i wtedy wynagrodzenia będą rosły bez rosnącej inflacji.

    > Zreszta zauwaz, ze "cel inflacyjny" to bylo 2.5%.

    tak - bo ten jest bezpieczny - więc taki jest cel, by go nie
    przekraczać, bo później zaczyna się spirala: rosną ceny, jest presja
    płacowa, jest presja płacowa, trzeba zwiększyć ceny i to się nakręca.

    > Ok, bylo.
    > Nie wiecej niz 0.05% miesiecznie, czyli 0.6% rocznie, ponad 20% sie
    > usklada przez tych ~40 lat. Choc to w miare wplywania skladek,
    > wiec dla obywatela jakies 10%.
    > No coz, troche duzo, jak za bezmyslne kupowanie obligacji :-)

    tak jak pisałem, moim zdaniem za dużo, ale to jest znowu coś co można, a
    nawet należało poprawić, a nie rozmontowywać...

    --
    http://zrzeda.pl