  • 1. Data: 2003-11-21 20:08:12
    Temat: Czy kupno softu jest zwiększeniem wartości komputera-sr.trwalego
    Od: "Maciej Matuszczyk" <m...@N...gazeta.pl>

    Witajcie,
    Mam komputer w firmie, który amortyzuję.
    Teraz dokupiłem sobie nowy monitor i dysk (w sumie za ok 2500 brutto).
    Chcę też kupić Norton AntyVira i MS Worda. W sumie to przekroczy 3500 zł,
    czego moja księgowa by bardzo nie chciała, bo mówi, że soft zwiększa wartość
    komputera, a cała suma modernizacji zestawu nie powinna być większa niż
    wspomniane 3500zł.

    Czy ma rację? Ewentualnie jak to obejść?

    Z góry dziękuję za szybką odpowiedź.

    Maciek Matuszczyk
    mm( at )2mat.com.pl

  • 2. Data: 2003-11-21 20:14:01
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Maciej Matuszczyk napisał:

> [...]
    > wspomniane 3500zł.
    >
    > Czy ma rację? Ewentualnie jak to obejść?

    Nie ma racji.
    Oprogramowanie nie jest srodkiem trwałym ani jego częścią.
    To "wartości niematerialne i prawne". Zupełnie osobna kategoria.

    Zmień księgową na taką co odróżnia (tzn. każdą z podstawową znajomościa
    prawa podatkowego)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2003-11-21 21:15:04
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Fri, 21 Nov 2003 21:14:01 +0100, Maddy <m...@e...com.pl> piszesz:

> [...]
    >To "wartości niematerialne i prawne". Zupełnie osobna kategoria.
    >
    >Zmień księgową na taką co odróżnia (tzn. każdą z podstawową znajomościa

    IMHO do sumy modernizacji nie trzeba wliczać zakupów części i
    peryferiałów, których cena jednostkowa jest mniejsza niż 3500. Czyli
    ten dysk i monitor też nie podpadają pod zwiększenie wartości środka
    trwałego, niezależnie od statusu pozostałych ulepszeń.

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski

  • 3. Data: 2003-11-21 21:15:04
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

  • 5. Data: 2003-11-21 21:19:00
    Od: "Fires" <f...@f...mail.pl>

    > Użytkownik Maciej Matuszczyk napisał:
    [...]
    > Nie ma racji.
    > Oprogramowanie nie jest srodkiem trwałym ani jego częścią.
    > To "wartości niematerialne i prawne". Zupełnie osobna kategoria.

    To ciekawe zagadnienie, nad któym tez się zastanawiam. Czy podobnie jest w
    przypadku, gdy razem z komputerem kupujesz system w wersji OEM. Czyli
    operogramowanie scisle związane z konkretnym kompem.

    Fires

  • 6. Data: 2003-11-21 21:19:00
    Od: "Fires" <f...@f...mail.pl>

  • 7. Data: 2003-11-21 21:30:56
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Fires napisał:

> [...]
    > przypadku, gdy razem z komputerem kupujesz system w wersji OEM. Czyli
    > operogramowanie scisle związane z konkretnym kompem.

    Ono jest związane na drodze umowy cywilnej a nie fizycznie.
    Oprogramowanie OEM nie przestaje byc oprogramowaniem, a więc wartością
    niematerialna i prawną, tylko dlatego, że wytwórca związał je z
    przedmiotem materialnym.
    Sprzedaz łączona nie sprawia że dwie rzeczy staja sie jedną.

    Oprogramowanie takie mozna skutecznie sprzedać osobno albo uzytkowac na
    innym komputerze. Że łamie sie umowe to inne sprawa (zreszą niezbyt
    oczywista, czego dowodem ciągłe spory na *prawo), ale z podatkami ma to
    niewiele wspólnego.

    Ustalenia miedzy stronami umowy - a licencja OEM do takich własnie
    należy - rzadko maja wpływ na podatkowe traktowanie zdarzenia.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2003-11-21 21:30:56
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

  • 9. Data: 2003-11-21 22:19:57
    Od: "Fires" <f...@f...mail.pl>

    [...]
    > Ustalenia miedzy stronami umowy - a licencja OEM do takich własnie
    > należy - rzadko maja wpływ na podatkowe traktowanie zdarzenia.

    Dzieki Maddy :-)

    Fires

  • 10. Data: 2003-11-21 22:19:57
    Od: "Fires" <f...@f...mail.pl>