    From: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy można wliczyć zdrowotny w koszty co miesiąc?
    Date: Wed, 12 Sep 2007 13:26:13 +0200

    Dnia 12-09-2007 o 12:54:31 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > Nie kwestionuję tego co napisałeś,
    > ale zupełnie oftopiczne mam pytanie:
    > Uważasz, że układ PITa daje jakieś uprawnienia
    > do odliczenia?
    >
    > Rozważam właśnie taką swoją sytuację,
    > gdzie układ PITa pozwala mi odliczyć przy wspólnym rozliczeniu
    > składki zdrowotne płacone w działalności żony
    > od podatku mojego (w zasadzie naszego) , ale z przepisów
    > prawa taka możliwość nie wynika.
    > Wydaje mi się, że PIT jest źle skonstruowany,
    > ale czy to daje mi prawo do odliczenia?

    Podpinam się, też będe miał tego zonka

    art. 6 updof:

    2. Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w
    art. 3 ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność
    majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy,
    mogą być jednak, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony we wspólnym
    zeznaniu rocznym, z zastrzeżeniem art. 6a, opodatkowani łącznie od
    sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim
    odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w
    art. 26 i art. 26c; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga
    małżonków
    w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych
    dochodów małżonków, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów
    (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany.

    Czyli mi wychodzi taki algorytm:

    - kazdy z małżonków od swojego dochodu osobno odlicza społeczne

    - nastepnie wylicza się podatek na imię obojga małożonków w podwójnej
    wysokości
    podatku obliczonego od połowy lącznych dochodow(po odliczeniach) - czyli
    liczymy podatek
    od łącznych dochodów, wg algorytmu z art. 27 updof(tymczasowo nadpisanego
    art. .

    - dopiero teraz odliczamy zdrowotne - zgodnie z art. 27b. W ustawie nic o
    tym nie pisze jak to zrobić,
    ale skoro małżonkowie rozliczają się razem, a nic nie zabrania odliczenia
    zdrowotnego objogna z nich,
    to chyba można to zrobić? W przeciwnym razie trzeba ustalić które
    zdrowotne ma mieć priorytet.
    Ale skoro w przypadku wspólnego rozliczenia, na ptrzeby art. 27 małżonkwie
    traktowani są jako jedność,
    to nie widzę podstaw żeby na potrzeby art. 27b traktować ich osobno albo
    jakoś uprzywilejowywać.

    Mylę się?